Een groot aantal gemeenten wil vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones invoeren voor vracht- en bestelauto’s voor delen van de stad. Het kan betekenen dat je als ondernemer met huidige busje of vrachtauto binnen nu en 1 januari 2028 de stad niet meer in mag.
Een nieuwe bestelauto moet vanaf 1 januari 2025 elektrisch zijn om de ZE-zone binnen te mogen
Inmiddels hebben al 29 gemeenten de ambitie of een besluit tot invoering van een zero-emissiezone. Tot 1 januari 2030 zijn er nog een aantal uitzonderingen en overgangsregelingen voor bestaande vracht- en bestelauto’s, waardoor je nog een aantal jaar kunt wachten met de investering. De milieuzones gaan ook gelden voor dieselpersonenauto’s: alleen dieselauto’s met emissieklasse 5 en hoger mogen nog de stad in. Oldtimerliefhebbers kunnen opgelucht ademhalen. Auto’s ouder dan 40 jaar zijn vrijgesteld van de zero-emissiezones. Als bezitter van een (bestel)auto of vrachtauto kun je snel en eenvoudig aan de hand van je nummerbord checken of je de milieuzone nog in mag: milieuzones.nl/check-uw-auto-op-toegang.
Versoepeling bakwagens
Alle bestelauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten zero-emissie aangedreven zijn om de ZE-zone binnen te mogen. Om de transportsector tegemoet te komen, hebben gemeenten en brancheorganisaties dit voorjaar besloten om eenmalig de toegangsregels tot de zero-emissiezones voor Euro 6 bakwagens te versoepelen. Dit type vrachtwagens uit 2017 tot en met 2019 krijgt tot 1 januari 2028 ontheffing voor de ZE-zones. Hierdoor hebben ondernemers drie jaar langer tijd om de overstap naar zero-emissie transport te maken of hun bedrijfsvoering aan te passen. Plug-In Hybride vrachtauto’s (PHEV) krijgen toch toegang tot de zero-emissiezones voor stadslogistiek, tot 1 januari 2030, als zij daar aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden.
Subsidieregelingen
Ook de bouw moet verduurzamen en afscheid nemen van zaken als het dieselaggregaat. Een nieuwe bestelbus of vrachtauto, of emissieloos bouwmaterieel is een forse investering. Om ondernemers te helpen bij de aanschaf van de nieuwe bestelbus, vrachtauto of bouwmaterieel zijn er een aantal regelingen opgetuigd, zoals de SEBA-regeling en Aanschafsubsidieregeling zero-emissie trucks. Bouwbedrijven en verhuurders van bouwmaterieel komen mogelijk in aanmerking voor de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB). Ook voor lease kunt je in aanmerking komen voor subsidie, via de leasemaatschappij. Daarnaast zijn er speciale leningen voor de aankoop van duurzame werktuigen en/of de aanleg van een eigen laadinfrastructuur. Omdat er beperkt budget beschikbaar is, en de vraag groot, is een subsidieregeling vaak binnen de kortste keren overschreven. Voor de aansluiting van een eigen snellaadpaal gelden weer andere hobbels, maar met steeds meer snellaadstations rondom de steden is dat niet het obstakel dat ondernemers ervan hoeft te weerhouden om de stap naar zero-emissie te zetten.