• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
woensdag 20 augustus 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

De toekomst van de Nederlandse melkveehouderij: innovatie is cruciaal

Duurzaamheid
27 jun 2024
1 min. leestijd

Botsende belangen, conflicterende onderwerpen. Met de druk op de ruimte en de groeiende zorg om de natuur, het klimaat, de leefomgeving en het dierenwelzijn, staan melkveehouders voor nogal wat uitdagingen. Innovatie en transparantie zijn van groot belang.

Extra uitdaging voor de melkveehouderij: de consument lijkt steeds verder van de boerderij af te komen staan

Melkveehouderij in een land waar de druk op de ruimte groeit? Ook door de zorg om de natuur, het klimaat, de leefomgeving en het dierenwelzijn, botsen steeds vaker de belangen en conflicteren de onderwerpen. Een puzzel en dan eentje van de steeds complexere soort, noemt vakgroep Melkveehouderij van LTO Nederland het in een notitie, niet in het minst door een voortdurende stapeling van beleid: ‘De sleutel om deze opgaven op te lossen is ondernemerschap, een verdienmodel en betrouwbaar overheidsbeleid. Ondernemende melkveehouders zijn als geen ander in staat om lokaal altijd de beste oplossing te kiezen bij de vraag van markt en maatschappij. Ruimte voor ondernemerschap is daarom cruciaal.’

Uitdagingen oppakken
Niet minder van belang is innovatie. Dat benadrukte André Troost, topman van Lely, vorige maand tijdens de finale van de Dutch Dairy Challenge, een jaarlijks evenement waarin melkveehouders aan de slag gaan met hun innovatie (een heel aantal dit jaar over mest, mestbenutting en mestverwerking). Familiebedrijf Lely is bouwer van agrarische robots, maar Troost erkent dat het bij het oppakken van de uitdagingen niet enkel meer gaat om de melkrobot met de grootste capaciteit of de robot die het snelste het voer aanschuift. Tegenover maximalisering van de melkproductie staan ook diergezondheid, een beter milieu, duurzame en voedzame zuivelproducten, draagvlak bij de consument en welzijn van de boer.

Lees ook

Vrumona: voortrekker van betere frisdrank in Nederland

Duurzaam schoonmaken, hoe doe je dat?

Volledige transparantie
De andere kijk op dierenwelzijn heeft een krachtige stem bij organisaties als Wakker Dier en het Wereld Natuurfonds. Zo voert Wakker Dier de campagne ‘Op naar een diervriendelijker zuivelschap’ onder de slogan ‘Stop met sloopmelk’, gericht tegen het slachten van een melkkoe op gemiddeld rond het zesde levensjaar ‘terwijl een melkkoe van nature wel twintig jaar kan worden’. Zoetjesaan dringt het tot de sector door dat met een verwijzing naar het buitenland de druk niet van de ketel gaat. Een koe in China geeft gemiddeld veel minder melk dan een Nederlandse, een koe in Polen komt eigenlijk nooit buiten en bij bedrijven die in Nederland gelden als intensief, wordt buiten Europa de wenkbrauwen gefronst, met landen waar een gemiddelde boerderij tot soms wel tienduizend koeien telt. De gemiddelde koe buiten Europa heeft over het algemeen ook nog een hogere uitstoot dan de Nederlandse. Het zijn feiten waarmee je kunt schermen, maar waaraan veel partijen geen boodschap hebben. De uitdaging voor de sector ligt in wat de maatschappij verwacht: meer vooruitgang boeken op het thema dierenwelzijn. Net als de impact van de melkveehouderij, met toekomstige innovaties, op het milieu verkleinen. Ondertussen moet de kritische consument ook bediend worden met kwaliteit goede traceerbare en duurzame zuivelproducten. De vraag naar zuivel zal de komende jaren blijven toenemen, net als de roep van consumenten om transparantie van de keten. Extra uitdaging voor de melkveehouderij: diezelfde consument lijkt steeds verder van de boerderij af te komen staan. Ook daar zal de sector iets op moeten verzinnen.

Gerelateerde artikelen

Help ons mee en maak van SAIL2025 een schoon en duurzaam feest
Duurzaamheid

Help ons mee en maak van SAIL2025 een schoon en duurzaam feest

18 augustus 2025
SAIL is één groot veldlaboratorium voor duurzaam en schoon
Duurzaamheid

SAIL is één groot veldlaboratorium voor duurzaam en schoon

18 augustus 2025
Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid
Duurzaamheid

Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid

24 juni 2025
Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer
Duurzaamheid

Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer

16 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}