Generatie Z, geboren na 1995, staat ook wel bekend als de bewuste generatie. Duurzaamheid en vrijheid (flexibiliteit) zijn twee belangrijke waarden die ze meenemen naar de werkvloer. Voor werkgevers vraagt dat om een andere benadering.
Langzaamaan vindt er een generatiewisseling plaats op de werkvloer. Met name de nieuwe generatie kijkt verder dan goede arbeidsvoorwaarden. Ze kiezen steeds vaker een werkgever die bij de eigen normen en waarden past, die duurzaamheid dus hoog in het vaandel heeft staan. En voldoende oog heeft voor de talenten van de werknemers.
Verwachtingen
De schaarste op de arbeidsmarkt maakt het steeds belangrijker om een aantrekkelijke en duurzame werkgever te zijn, een ‘employer of choice’ waar mensen bewust voor kiezen. “Waar het vroeger draaide om de grootst mogelijke leaseauto zien we dat de nieuwe generatie werknemers andere wensen en verwachtingen heeft. Zij willen niet meer vier jaar vastzitten aan een vervuilende leaseauto, maar vinden het belangrijk om duurzaam en flexibel te reizen op een manier die bij hen past én met hun leven meebeweegt,” aldus Willemijne de Wit, Sales and Marketing Director bij Athlon Nederland. Omdat ze net zijn afgestudeerd, wonen ze vaak nog in de stad als ze aan hun eerste baan beginnen. “Je kunt je afvragen of je deze mensen nog aantrekt met een leaseauto als zij geen parkeerruimte hebben en toegang hebben tot een ruim openbaar vervoersaanbod? Tegelijkertijd kan die behoefte snel veranderen op het moment dat ze een paar jaar verder zijn.”
Op zoek naar vrijheid
“Als wij onze klanten vragen naar hun grootste uitdagingen, dan gaan die veelal over verduurzaming en het aantrekken en behouden van goed personeel,” constateert De Wit. Hierbij is individualisering cruciaal. Zakelijke mobiliteit is vaak nog traditioneel ingestoken: je hebt een leaseauto voor vier of vijf jaar, een ov-kaart of een reiskostenvergoeding. Maar deze standaard aanpak past steeds minder bij organisaties en hun medewerkers. Zeker nu we steeds vaker hybride werken: deels thuis en deels op kantoor. “De nieuwe generatie is op zoek naar vrijheid en een sociaal leven naast het werk. Ze wil niet alle dagen in de spits rijden. Zakelijke mobiliteit is de arbeidsvoorwaarde waar deze twee samen komen: biedt je werkgever mobiliteit om je werk te kunnen doen en past die mobiliteit bij je situatie, normen en waarden.” Dus een duurzame en aantrekkelijke mobiliteitsregeling voor medewerkers is een voorwaarde om medewerkers te vinden en te binden.