Koninklijke Hordijk is een familiebedrijf met meer dan honderd jaar ervaring in verpakkingsoplossingen. Duurzaamheid vormt al jarenlang de kern van de bedrijfsstrategie.
‘Door te investeren in circulair ontwerp en materiaalinnovatie willen we de milieu-impact van verpakkingen structureel verminderen,’ vertelt CEO Rik Hennink. ‘Het is onze ambitie om verpakkingen te ontwikkelen die bijdragen aan het sluiten van de kringloop en daarmee aan het verlagen van de CO2-voetafdruk.’
Ontworpen voor recycling
Sinds de oprichting in 1922 ontwikkelt en produceert Koninklijke Hordijk (kunststof) verpakkingsoplossingen voor diverse sectoren. De grootste afzetmark is de vers- en houdbare voedingsmiddelenindustrie, naast
de home & personal care sector, de farmaceutische industrie en de markt voor isolerende verpakkingen. ‘Wij zien duurzaamheid en innovatie niet als losse thema’s, maar als een geïntegreerd onderdeel van onze bedrijfsvoering. Als familiebedrijf is het streven naar een evenwicht tussen mens, milieu en economie een belangrijke kernwaarde. Dat betekent dat we verantwoord produceren, zonder de aarde uit te putten, zodat ook toekomstige generaties kunnen blijven profiteren van onze producten en innovaties. Dat doen we in samenwerking met ketenpartners.’ Een belangrijk uitgangspunt is ‘design-for-recycling’. De gehele verpakking, zoals die de consument bereikt, moet gerecycled kunnen worden tot nieuwe grondstof. Zodat daar weer zoveel mogelijk dezelfde verpakkingen van kunnen worden gemaakt. ‘Dit gaat ook niet alleen over materiaalkeuzes, maar ook over vormgeving en functionaliteit. Voorbeeld hiervan is de volledig recyclebare mono PET-schaal voor vlees-, vis- en vegetarische producten, die is genomineerd voor de Rethink Awards 2025.’
Circulair (keten)denken
Koninklijke Hordijk helpt haar klanten om zelf meer circulair te denken en duurzaam te innoveren. ‘We geloven in een circulaire toekomst, waarin verpakkingen na gebruik volledig hergebruikt worden tot nieuwe producten – zonder restafval. Daar werken we elke dag aan. We volgen materiaalinnovaties op de voet en testen regelmatig of nieuwe materialen op hun toepassing op schaal- en recyclebaarheid en functionaliteit. Met presentaties en webinars delen we kennis over trends en technologische ontwikkelingen, om onze partners te helpen bij het nemen van duurzame verpakkingsbeslissingen,’ vertelt Hennink. Een goed voorbeeld is het innovatieve RELEAF, een biobased en recyclebaar plastic materiaal (ook bekend als PEF). Samen met Avantium, Vezet en Albert Heijn werkt Hordijk aan een nieuwe verpakking van RELEAF. ‘We mikken erop dat deze in 2026 in het supermarktschap ligt.’ Een recent initiatief is de samen- werking met Origin voor de productie van PET-doppen, waardoor PET statiegeldflessen in de toekomst nog beter recyclebaar zijn.






