Een tekort aan goed personeel, strakke deadlines en krappe budgetten: de bouw heeft te maken met vele uitdagingen. Door te digitaliseren, kunnen processen soepeler verlopen, wordt communicatie vergemakkelijkt én kun je de data inzetten om te zien waar struikelblokken en verbeterpunten liggen.
Toch is pas een kwart van de bouwbedrijven serieus bezig met digitalisering. Ter vergelijking: gemiddeld genomen bij alle sectoren ligt dit rond de 40%. De coronapandemie heeft de digitalisering weliswaar versneld, maar de gemiddelde IT-uitgaven van architecten, installateurs en bouwbedrijven liggen nog steeds rond 1 à 2% van de omzet. Dit is erg laag, als je het vergelijkt met andere sectoren waar deze investering gemiddeld rond de 3 tot 5% ligt.
Informatie vastleggen steeds belangrijker
Dat is zonde, vindt Arjan Kalfsbeek, Product Strategist bij Prostream by Pro4all. ‘Bouwers zien makkelijk de waarde van een nieuwe hijskraan omdat je daar direct het resultaat van ziet, maar dat ligt bij software ingewikkelder. Terwijl je met software juist informatie goed kunt borgen.’ Hierbij wijst Kalfsbeek op de Wet Kwaliteitsborging voor de Bouw (WKB) die op 1 januari 2024 ingaat. Voor deze wet moeten bouwers o.a. een consumentendossier opleveren waarin ze aantonen dat zij goed werk hebben geleverd. Maar niet alleen dat: ook bij DBMO-contracten (Design Build Maintain Operate, red.) zie je dat het voor de aannemer steeds belangrijker is om informatie te borgen. Hierbij worden ook onderhoud en facilitaire dienstverlening van een bouwproject meegenomen in de opdracht.
‘Je maakt het jezelf een stuk makkelijker als alle informatie digitaal beschikbaar is,’ zegt Kalfsbeek. ‘Niet alleen om te voldoen aan wet- en regelgeving, maar we zien ook dat het werk op de bouwplaats een grote logistieke uitdaging met zich meebrengt.’ Op een gemiddeld project werken zo’n 100 partijen samen. Zo ontstaat er een complexe structuur van talloze aannemers, partners en interne medewerkers. Daarbij komt dat veel van het werk gepland is, maar er ook veel ad hoc gebeurt. ‘Je bent afhankelijk van wat je voorganger aan je overdraagt. Dat verhoogt de foutmarge, en de bijbehorende faalkosten, terwijl de winstmarges in de bouw al laag zijn.’
Beheer al jouw gegevens op één plek
Kalfsbeek ziet dat er geen onwil heerst om te digitaliseren. ‘Maar er is een overschot aan puntoplossingen: een pakket voor documentbeheer, een voor kwaliteitscontrole en een voor de planning. Met Prostream integreren we die pakketten en hun data met elkaar. Zo heb je nog maar één applicatie nodig om al jouw gegevens bij te houden.’ Dat scheelt niet alleen het onthouden van verschillende inloggegevens, maar zorgt er ook voor dat je die data effectief aan elkaar kunt koppelen. Door te voorkomen dat data in silo’s belanden, kun je proactief risico’s beheren en voorkomen.
Met Prostream wordt een centrale plek geboden vanuit waar je samenwerkt. Niet alleen met jouw eigen collega’s, maar ook met externe partijen. Door de verschillende applicaties te integreren in Prostream, is alles vanuit hetzelfde platform beschikbaar. Dankzij goed versiebeheer, zorg je ervoor dat de laatste versie niet alleen op kantoor beschikbaar is, maar ook op de bouwplaats. Daarnaast weet je zeker dat die ene last minute aanpassing ook wordt uitgevoerd. Zo bespaar je niet alleen op faalkosten, maar minimaliseer je ook onderlinge frustraties.
Verandering blijft lastig
Kalfsbeek ziet dat de bouw een traditionele sector is, waardoor het gebruik van software soms nog op weerstand kan stuiten. ‘Verandering is altijd lastig,’ zegt Kalfsbeek. ‘Daarom zijn de juiste implementatie en trainingen enorm belangrijk.’ Er wordt dan ook uitgebreide ondersteuning aangeboden aan de gebruikers van Prostream. Dat zorgt er niet alleen voor dat de vakmannen en -vrouwen op de bouwplaats efficiënter aan de slag kunnen, maar ook dat de waarde volledig uit het product wordt gehaald. Op die manier maken we samenwerken in de bouw een stuk makkelijker.