• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 9 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Boerenbedrijf in 2035 is bijna volledig circulair

DuurzaamheidBranded Content
10 jun 2022
5 min. leestijd

Een toekomstbestendige melkveehouderij. Dat thema is vandaag de dag actueler dan ooit. Met een groeiende wereldbevolking en een stijging van de welvaart en het beschikbaar inkomen zal de vraag naar dierlijke eiwitten naar verwachting toenemen. Voldoen aan die behoefte vraagt echter om innovatieve en verantwoorde oplossingen die voor een deel uit de landbouwsector zelf moeten komen. Op naar de circulaire boerderij!

De landbouwsector heeft een aantal belangrijke milieutechnische en maatschappelijke uitdagingen, om ook binnen de huidige uitgangspunten op een verantwoorde manier bij te blijven dragen aan de wereldwijde vraag naar voedsel. Het beperken van de impact op het klimaat, verder verbeteren van dierenwelzijn en vergroten van de transparantie over hoe en waar melkveeproducten worden gemaakt, zijn daarbij belangrijke aandachtspunten. 

Familiebedrijf Lely in Maassluis is markleider in innovatieve oplossingen voor een toekomstbestendige melkveehouderij. CEO André van Troost: “Wij beschouwen het als onze plicht om goed te zorgen voor de generaties na ons. We zijn nu al bezig met hoe het boerenbedrijf van 2035 eruit komt te zien. Circulariteit is daarbij een belangrijk doel. En ook al weten we dat onze innovaties niet allemaal zullen slagen, we zullen blijven proberen het volgende keer beter te doen. Als familiebedrijf durven we risico’s te nemen met innovaties die duurzaam perspectief bieden voor de agrarische sector.”

Slimme oplossingen voor koe, mens en planeet

De groeiende wereldbevolking vraagt dat we verstandig om gaan met onze voedselproductie. Landen in Afrika en Azië hebben zuivel ontdekt, wat zal leiden tot een wereldwijde toename van de vraag naar zuivel. Melk en melkproducten behoren tot de meest voedzame producten ter wereld. Ze bevatten hoogwaardige eiwitten en zijn een uitstekende bron van vitaminen en mineralen. “De koe blijft dus nodig. In Europa hebben we de kennis en de middelen om ervoor te zorgen dat de productie van zuivel op duurzame en verantwoorde manier gebeurt,” aldus Van Troost.

Op een omzet van 611 miljoen investeert Lely 7% in R&D. Daarmee behoort het bedrijf tot de meest innovatieve bedrijven in Nederland. Die innovatiekracht wordt meer en meer ingezet om boeren te helpen met de grote uitdagingen waar zij vandaag de dag voor staan. Ingegeven door veranderende wensen van de consument, de schaarse aan arbeidskrachten of veranderende wet- en regelgeving, zijn melkveehouders voortdurend bezig met vernieuwing en verbetering van hun bedrijf. Van Troost: “Boeren zijn al jaren bezig met oplossingen, met goede resultaten. Onder andere door slimmer mest te gebruiken op het land, in de stallen en de mestopslag stoten boerenbedrijven sinds de jaren 90 al 64 procent minder stikstof uit. De actuele discussie over het terugdringen van de stikstof-uitstoot en de druk op boeren gaat ons daarom erg aan het hart.”


Circulaire boerderij, dichter bij de consument

Voor lange termijn oplossingen is het volgens van Troost goed om oplossingen in innovatie te zoeken. “We streven ernaar de impact van de melkveehouderij op het milieu te keren en tegelijkertijd het dierenwelzijn en de winstgevendheid van melkveebedrijven te verbeteren. We werken aan de boerderij van de toekomst, met nieuwe, geïntegreerde oplossingen die een sterke, positieve impact hebben op koe, mens en planeet. Een boerderij waarbij circulariteit en traceerbaarheid centraal staan.”

Zo introduceerde het bedrijf vorig jaar de ‘Lely Sphere’ een installatie waarmee de koe-afvalstromen urine, poep en ammoniak van elkaar kunnen worden gescheiden. Dat levert al een uitstootreductie van 70% op. De uit de koe gewonnen afvalstromen kunnen weer milieuvriendelijk op het boerenland worden uitgereden, waardoor er minder kunstmest nodig is. Een mooi voorbeeld van kringlooplandbouw.

Naast milieuaspecten wil de consument ook steeds meer weten waar zijn voedsel vandaan komt en of het op diervriendelijke wijze is geproduceerd. Van Troost: “Wanneer de koe een rustig en natuurlijk ritme volgt van vreten, rusten en melken, dan proef je dat in de melk. Liefde en aandacht voor het welzijn en de gezondheid van de koe is voor boeren heel belangrijk. Zij willen consumenten graag kennis laten maken met eerlijke, verse zuivel van de boer om de hoek. Wij hebben daarom een mini-melkfabriek ontwikkeld die op het erf van de boer kan worden geïnstalleerd. Deze zorgt ervoor dat de boer zijn eigen melk kan verwerken tot een aan de supermarkt leverbaar eindproduct. Traceerbaar voor de consument, diervriendelijk geproduceerd en met minder transportbewegingen.”

CO2-neutraal

‘Be the change you want to see’. Onder dat motto werkt Lely ook aan duurzaamheid binnen de eigen bedrijfsvoering. De ambitie is om in 2030 energieneutraal te zijn en het gebruik van fossiele brandstoffen terug te dringen. Van Troost: “Onze vernieuwde Lely Campus in Maassluis is ‘BREAAM Outstanding’, wat betekent dat het bij de top meest duurzame gebouwen van Europa behoort. Het zit vol sensoren die data verzamelen over het gebruik van het pand wat helpt om het pand efficiënter te gebruiken en te onderhouden.” Daarnaast werkt het bedrijf aan het beter beheersen van de afvalstromen, het verduurzamen van de productieprocessen en richt het een platform in voor gebruikte -tweedehands melkrobots.

Van Troost: “Duurzame oplossingen zijn belangrijk voor de generaties na ons: of het nu gaat om onze boeren, de consument of ons bedrijf. Wij willen allemaal ook over 100 jaar nog relevant zijn.”

Voor meer informatie: https://www.lely.com/nl/over-lely/ons-bedrijf/duurzaamheid/

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon
Algemeen

Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon

22 april 2025
Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is
Financieel

Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}