De verduurzaming van het wegtransport loopt onnodige vertraging op bij een eenzijdige focus op elektrische en waterstoftrucks. De tankinfrastructuur is klaar voor biobrandstoffen, vrachtwagenproducenten hebben de modellen en de ‘total cost of ownership’ ligt dichtbij die van een dieseltruck, stelt directeur Nederland Wijtze Bakker van OG Clean Fuels.
Met Bio-LNG, Bio-CNG en HVO100 is er een betaalbaar alternatief voor de vergroening van het zware wegtransport
Elektrisch rijden is voor personenauto’s steeds meer haalbaar en betaalbaar. Maar voor het zware wegtransport is de route naar groene waterstof en elektrificatie nog vol obstakels. De verwachting is dat waterstoftrucks pas rond 2035 commercieel interessant worden, zegt Bakker. ‘Los daarvan is de productie van groene waterstof kostbaar.’ Het probleem bij EV-vrachtwagens is dat ze een compleet andere laadinfrastructuur vereisen dan personenauto’s. Voor beide opties is het lastig de businesscase sluitend te krijgen.
Europese tankinfrastructuur
‘Samen met logistieke partijen zijn we ervan overtuigd dat alle duurzame oplossingen nodig zijn om de emissiedoelen voor 2030 en daarna te behalen. Biobrandstoffen als Bio-CNG, Bio-LNG en HVO100-biodiesel zijn betaalbare en ruim voorradige alternatieven die volop verkrijgbaar zijn en de CO2-uitstoot terugdringen,’ zegt Bakker. ‘Voor Bio-CNG en Bio-LNG is de tankinfrastructuur door heel Europa aanwezig. Alleen al in Nederland heeft OG een kleine 100 Bio-CNG tankstations’. De productie kan eenvoudig worden opgeschaald. ‘Vanuit reststoffen, zoals GFT en mest, kun je enorme hoeveelheden biogas produceren. Je kunt dus nu al een grote stap zetten om het wegtransport te vergroenen.’ De investering in een nieuwe truck is goed te doen, meent hij. ‘De total costs of ownership (TCO) ligt een fractie hoger dan die van diesel.’ Daar staat tegenover dat je met een kleine extra investering een heel grote CO2-reductie behaalt.’ De markt omarmt biobrandstoffen, zegt hij. ‘Truckbouwers als Volvo, Scania en Iveco zetten in op Bio-CNG en Bio-LNG. En grote logistieke partijen, waaronder Amazon en DHL, investeren in een groot CNG- wagenpark.’
Oplossing voor mestprobleem
Het alternatief voor verduurzaming bestaat al, alleen wordt het onvoldoende opgemerkt door de beleidsmakers in Brussel en Den Haag, vreest Bakker. ‘Je kunt 90% CO2-reductie behalen met biogas en Bio-CNG. Dan blijft nog 10% over.’ Hij vertelt over een gesprek dat hij een jaar geleden in Brussel had, met de Directeur-Generaal Klimaat en de Directeur-Generaal Energie. De laatste heeft de focus op meer biogasproductie in Europa, maar de DG Klimaat streeft naar een CO2-vrij Europa in 2050. ‘Daar zit een gat tussen. We zullen veel flexibeler moeten omgaan met de verschillende mogelijkheden die je hebt om nú wat te doen. We kunnen al heel veel bereiken. Waarom zou je wachten op een uitbreiding van het elektriciteitsnet en de productie van groene waterstof, wat een hele opgave is en honderden miljarden euro’s kost, als je nú al 90% CO2-reductie kan realiseren in het wegtransport? We blijven afval produceren met elkaar. Bovendien hebben we een groot mestprobleem. Van beide kunnen we heel goed biogas produceren, dat onder meer kan worden gebruikt als biobrandstof.’
Biobrandstof biedt ander kostenplaatje
Het goederenvervoer draagt voor een substantieel deel bij aan de CO2-uitstoot die je relatief eenvoudig kunt beperken met biobrandstoffen, luidt de boodschap. Bakker maakt de vergelijking met de elektrische en de hybride warmtepomp: ‘Als je start met een hybride warmtepomp, bespaar je direct 60% op je gasverbruik. Dat is een flinke stap vooruit. Bovendien is een hybride warmtepomp voor een veel bredere groep toegankelijk. Door flexibel te zijn in de manier waarop je je doel bereikt, vergroot je de mogelijkheden aanzienlijk. Verduurzaming zal altijd geld kosten, maar de kostenstructuur bij biobrandstoffen verschilt aanzienlijk van die bij een EV-truck, en al helemaal bij een waterstoftruck. Bio-CNG, Bio-LNG en HVO100 bieden een betaalbaar alternatief voor de verduurzaming van het zware wegtransport, waarbij de CO2-uitstoot tot 90% wordt verminderd ten opzichte van diesel.’