• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
dinsdag 24 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Auping

Auping: dromen waarmaken door bewust te investeren in toekomstige generaties

DuurzaamheidBranded Content
10 mrt 2025
1 min. leestijd

Een duurzame wereld waarin niks wordt verspild, maar alles wordt hergebruikt voor de volgende generatie? Auping droomt er niet alleen van, maar maakt die dromen ook waar: het bedrijf werd koploper en aanjager van de circulaire economie.

'Auping loopt voorop in duurzaamheid, maar de overheid zou zoveel meer kunnen doen'

Noem het gerust een mijlpaal. Vorig jaar opende Auping, al 137 jaar fabrikant van bedden, boxsprings en matrassen, een innovatieve, geautomatiseerde productielijn voor de productie van volledig circulaire matrassen voor een marktconforme prijs. ‘Tien jaar geleden hebben we met Auping al de eerste grote stap gezet,’ vertelt directeur Jan-Joost Bosman. ‘In 2015 hebben we drie fabrieken samengevoegd tot één fabriek, in Deventer. Tegelijkertijd hebben we de nieuwe productielocatie zo duurzaam mogelijk gemaakt. Met groene energie via zonnepanelen, maar bijvoorbeeld ook door de warmte die vrijkomt bij de productieprocessen op te slaan in warmte/koudebronnen.’

Allereerste circulaire matras

In 2020 kwam Auping met het allereerste circulaire matras ter wereld. ‘Al in 2013 maakten we een bed dat bestond uit materialen die 100 procent recyclebaar zijn,’ zegt Bosman, om aan te geven hoezeer zijn bedrijf de rol van pionier en voorloper op het vlak van duurzaamheid heeft omarmd. ‘We hebben ook een take-backsysteem geïntroduceerd dat inmiddels industriestandaard is. Een product is natuurlijk pas echt circulair als het aan het einde van de levenscyclus ook daadwerkelijk wordt gerecycled.’

Een nieuw verhaal

Hoe uitdagend is het om duurzame dromen waar te maken? ‘Het is complex,’ geeft Bosman toe. ‘Bij een circulaire matras moet je niet alleen innoveren op materiaal, maar je innoveert ook op productietechniek. Zo hebben we schuim geëlimineerd uit het matras. We gebruiken twee circulaire grondstoffen, namelijk staal en polyester. Dankzij dit ontwerp blijft het matras langer in vorm en heeft het een maximale levensduur. Door tegelijkertijd ook te innoveren op de ergonomische ondersteuning van het matras is de productkwaliteit op meerdere elementen verbeterd. En je innoveert ook in bepaalde mate op marketing. Je hebt een nieuw verhaal voor de wederverkoper en de consument. Tegelijk wil je dat die consument niet méér gaat betalen. We hebben uitdrukkelijk niet gekozen voor een hogere prijs, dus in de aanloopjaren hebben we ingeteerd op de marge. Omdat we zo bewust willen investeren in toekomstige generaties konden we daar uiteindelijk niet omheen.’ Dat de omslag naar de circulaire economie onder druk staat, zit Bosman dwars. ‘De overheid zou zoveel meer kunnen doen, denk aan een btw-voordeel op circulaire matrassen. We lopen met Auping voorop als het om duurzaamheid gaat, maar te weinig partijen volgen ons. Er is echt een impuls nodig van de kant van de overheid.’

Meer informatie? Klik dan hier.

Interessante artikelen

Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer
Duurzaamheid

Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer

16 juni 2025
Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties
Duurzaamheid

Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties

16 juni 2025
Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie
Duurzaamheid

Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie

16 juni 2025
Het verhaal achter de duurzame, recyclebare koffiecapsules
Duurzaamheid

Het verhaal achter de duurzame, recyclebare koffiecapsules

16 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025
Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}