Een duurzame wereld waarin niks wordt verspild, maar alles wordt hergebruikt voor de volgende generatie? Auping droomt er niet alleen van, maar maakt die dromen ook waar: het bedrijf werd koploper en aanjager van de circulaire economie.
'Auping loopt voorop in duurzaamheid, maar de overheid zou zoveel meer kunnen doen'
Noem het gerust een mijlpaal. Vorig jaar opende Auping, al 137 jaar fabrikant van bedden, boxsprings en matrassen, een innovatieve, geautomatiseerde productielijn voor de productie van volledig circulaire matrassen voor een marktconforme prijs. ‘Tien jaar geleden hebben we met Auping al de eerste grote stap gezet,’ vertelt directeur Jan-Joost Bosman. ‘In 2015 hebben we drie fabrieken samengevoegd tot één fabriek, in Deventer. Tegelijkertijd hebben we de nieuwe productielocatie zo duurzaam mogelijk gemaakt. Met groene energie via zonnepanelen, maar bijvoorbeeld ook door de warmte die vrijkomt bij de productieprocessen op te slaan in warmte/koudebronnen.’
Allereerste circulaire matras
In 2020 kwam Auping met het allereerste circulaire matras ter wereld. ‘Al in 2013 maakten we een bed dat bestond uit materialen die 100 procent recyclebaar zijn,’ zegt Bosman, om aan te geven hoezeer zijn bedrijf de rol van pionier en voorloper op het vlak van duurzaamheid heeft omarmd. ‘We hebben ook een take-backsysteem geïntroduceerd dat inmiddels industriestandaard is. Een product is natuurlijk pas echt circulair als het aan het einde van de levenscyclus ook daadwerkelijk wordt gerecycled.’
Een nieuw verhaal
Hoe uitdagend is het om duurzame dromen waar te maken? ‘Het is complex,’ geeft Bosman toe. ‘Bij een circulaire matras moet je niet alleen innoveren op materiaal, maar je innoveert ook op productietechniek. Zo hebben we schuim geëlimineerd uit het matras. We gebruiken twee circulaire grondstoffen, namelijk staal en polyester. Dankzij dit ontwerp blijft het matras langer in vorm en heeft het een maximale levensduur. Door tegelijkertijd ook te innoveren op de ergonomische ondersteuning van het matras is de productkwaliteit op meerdere elementen verbeterd. En je innoveert ook in bepaalde mate op marketing. Je hebt een nieuw verhaal voor de wederverkoper en de consument. Tegelijk wil je dat die consument niet méér gaat betalen. We hebben uitdrukkelijk niet gekozen voor een hogere prijs, dus in de aanloopjaren hebben we ingeteerd op de marge. Omdat we zo bewust willen investeren in toekomstige generaties konden we daar uiteindelijk niet omheen.’ Dat de omslag naar de circulaire economie onder druk staat, zit Bosman dwars. ‘De overheid zou zoveel meer kunnen doen, denk aan een btw-voordeel op circulaire matrassen. We lopen met Auping voorop als het om duurzaamheid gaat, maar te weinig partijen volgen ons. Er is echt een impuls nodig van de kant van de overheid.’