Waste-to-product- bedrijf Renewi is een van de grootste afvalverwerkers en recyclers van Nederland. Met een steeds meer geavanceerde recyclingtechnologie is het mogelijk om vrijwel uit alle afval nog waarde te halen. Samenwerkingen met partners, zoals met Albert Heijn, zijn hierbij ontzettend belangrijk.
‘Afgedankte materialen nieuw leven geven. Samenwerkingen met partners zijn hierin essentieel’.
Renewi is een van de meest toonaangevende waste-to-productbedrijven in Europa. Het bedrijf richt zich op de bescherming van de wereld door het verkrijgen van waarde uit afgedankte materialen. Hun motto: afval bestaat niet. Renewi is actief in meerdere Europese landen en speelt een cruciale rol in de circulaire economie door afval te transformeren in nieuwe grondstoffen en producten. Renewi heeft op dit moment al een recyclingpercentage van 64 procent, wat betekent dat van bijna twee derde van alle afval iets nieuws wordt gemaakt. Het bedrijf heeft de ambitie om dit te verhogen naar 75 procent – een ongelooflijk belangrijke stap in het groener maken van onze planeet.
Afgedankte materialen
‘Samenwerkingen met partners zijn hierin essentieel’, zegt Jan Pedro Vis, Director Product Management & Innovation van Renewi. ‘Je bent continu aan het schakelen in een waarde keten. We verlenen aan de voorkant service aan klanten door hun afval op te halen, en aan de achterkant zijn we een product aan het verkopen. We zijn constant bezig om een afvalstroom te transformeren in een waardevolle materiaalstroom. Samen met onze partners zorgen we er dus voor dat afgedankte materialen een nieuw leven krijgen. Zo sluiten we de kringloop en bouwen aan de circulaire economie.’ Een mooi voorbeeld van een betekenisvolle samenwerking is de pannenactie van Albert Heijn. Klanten van Albert Heijn leverden maar liefst 125.000 gebruikte pannen in. Renewi zorgt er samen met ketenpartners voor dat de ingeruilde pannen omgezet worden tot ruim 90.000 kg aan circulaire grondstoffen. Uit de ingeleverde pannen wordt voornamelijk staal, roestvrij staal (RVS) en aluminium teruggewonnen. Van gerecycled metaal kunnen nieuwe producten zoals andere pannen, fietsonderdelen en pedaalemmers worden gemaakt.
Laagdrempelige actie
Ook voor Albert Heijn was de actie een groot succes. ‘Met deze inruilactie maakte Albert Heijn het mogelijk voor klanten om op een makkelijke manier bij te dragen aan de circulaire economie’, zegt Anita Scholte op Reimer, directeur duurzaamheid & kwaliteit bij Albert Heijn. ‘We zijn er heel blij mee dat we samen met Renewi een laagdrempelige actie hebben opgezet en dat we klanten blijven inspireren om duurzame keuzes te maken voor de keuken. Of het nu gaat om pannen, of om het eten dat je ermee bereidt.’ ‘Een actie zoals de pannenactie is heel goed voor het bewustzijn van de consument’, vult Vis aan. ‘Je maakt recycling op deze manier heel zichtbaar. Je laat hiermee zien hoe belangrijk recyclen aan de bron is. Wij zetten altijd in op bronscheiding, niet alleen in dit geval, maar ook in bijvoorbeeld de bouw, de medische wereld of op festivals.’
Veelheid aan oplossingen
De unieke waste-to-product aanpak van Renewi zorgt ervoor dat er veel meer gerecycled wordt dan de meeste mensen weten. Zo kunnen zij van afgedankte koelkasten zelfs kinderspeelgoed maken. ‘Wij weten het zo hoogwaardig op te werken dat het mooi en schoon genoeg is om er zoiets als Playmobile van te maken, waar je met een gerust hart je kinderen aan durft te laten sabbelen. Of het wordt gebruikt in koelkasten, waar het natuurlijk net zo belangrijk is dat het hygiënisch is.’ Net zo bijzonder is de bio-NLG die Nordsol, een andere partner van Renewi, via Shell maakt van zogenaamde ODP (over-de-datum) producten van Albert Heijn. ‘Je zou kunnen zeggen dat er vrachtwagens rijden op de organische reststroom van Albert Heijn’, zegt Vis. ‘Mensen onderschatten echt de veelheid aan oplossingen die wij hebben, met alle materialen. Dat is onze kracht. Hout, over de datum producten, chemisch afval, beton, metaal, enzovoort: wij bieden onze klanten een oplossing. Daarnaast geven we ook advies met betrekking tot waste management aan klanten; we kunnen inzichtelijk maken hoe het ervoor staat met hun CO2 uitstoot en afvalstromen. Helemaal nu de CSRD-regelgeving in werking is getreden, die bedrijven verplicht om hun duurzaamheid in kaart te brengen, is dat belangrijk. ‘Het helpt om inzicht in de grondstoffen in de hele keten te hebben om meer betrouwbare data over de CO2-footprint van onze producten te kunnen berekenen’, vult Scholte op Reimer aan.’ Zo stippelen we samen dan een pad uit om zo circulair mogelijk te worden.’