• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 27 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt aangeboden via Vlerick

Hoe maak je duurzaamheid meer dan een item op je verlanglijstje?

AlgemeenBranded Content
18 dec 2023
4 min. leestijd

Als je bedrijf duurzaamheidsdoelen heeft, maar geen concreet plan om ze te realiseren, ben je niet de enige. Hoe kunnen bedrijven de sprong maken van een goedbedoelde strategie naar effectieve uitvoering?

'Je bouwt aan begrip en aan vaardigheden die je in staat stellen om op een heel praktische manier de kloof tussen strategie en uitvoering te overbruggen’

Bedrijven weten dat ze duurzamer moeten worden, niet in de laatste plaats omdat Europese bedrijven vanaf 2025 moeten rapporteren over hun duurzaamheidsinitiatieven en de impact daarvan. Maar hoeveel bedrijven zijn er klaar voor? Hoeveel zullen in staat zijn om de activiteiten te identificeren die de meeste impact zullen hebben? Om geschikte KPI ’s in te stellen? Om goede voornemens om te zetten in solide bedrijfsbrede interne implementatieplannen?

Professor Bjorn Cumps leidt het nieuw gelanceerde Europese Executive MBA programma van Vlerick Business School. Net als alle andere executive MBA ’s dekt het de kernmanagementdomeinen. In tegenstelling tot andere executive MBA’s worden ze echter alle onderwezen door de lens van duurzaamheid.

Bedrijven als motoren van duurzaamheid 

Bjorn zegt: ‘De samenleving vraagt terecht aan bedrijven wat zij doen om duurzamer te worden. Bedrijven hebben het potentieel om motoren van duurzaamheid te worden, omdat ze zoveel aspecten van de samenleving raken. Het doel van Vlericks Europese Executive MBA is het geven van vaardigheden, inzichten, tools en mentaliteit aan business leaders om zo een duurzaamheidsstrategie kunnen creëren en deze door hun gehele organisatie kunnen implementeren. In plaats van simpelweg een cursus over ESG aan te bieden, kijkt dit nieuwste executive MBA programma van Vlerick naar alle aspecten van bedrijfsmanagement vanuit een duurzaamheidsperspectief. Het programma omvat duurzame financiering, duurzame innovatie en ondernemerschap, duurzame toeleveringsketens en nog veel meer.

Duurzame praktijken implementeren

Patricia Engels is een senior HR manager en deelnemer aan het programma. Ze is al een groot deel van haar carrière gepassioneerd over duurzaamheidskwesties, met name op gebieden zoals de loonkloof tussen mannen en vrouwen, DEI en het betrekken en behouden van talent. Ze zegt: ‘De focus op duurzaamheid sprak me erg aan. Ik wilde mijn eigen vaardigheden verbeteren, maar ik wil ook actief duurzame praktijken kunnen implementeren.’ Het innovatieve, 15 maanden durende programma is opgebouwd om deelnemers door de kernmanagementdomeinen te leiden en om hen een ervaring te geven met best practice in heel Europa.

Theroie in praktijk brengen

Door een mix van online leren en indrukwekkende reizen gaan deelnemers van theorie naar implementatie, met ondersteuning van deskundige docenten en industry leaders. Maartje Meijer, muzikant en arts professional aan het Conservatorium van Amsterdam, vertelt: ‘In Parijs leerden we over duurzame financiering. We brachten tijd door met een groot investeringsbedrijf dat de waarde van duurzaamheid voor bedrijven uitlegde. Zij snappen dat duurzame bedrijven van grotere waarde zijn en op de lange termijn betere rendementen zullen genereren.’

Bjorn voegt toe: ‘Het is belangrijk dat we onze deelnemers aan de Europese Executive MBA in staat stellen om de theorie in praktijk te brengen. Wanneer we in Europese steden zoals Dublin en Kopenhagen zijn, gaan we van het leren van principes naar het daadwerkelijk zien van actie op dezelfde dag. Vervolgens brengen de deelnemers al deze kennis in de praktijk door een kernuitdaging voor een bepaald bedrijf aan te pakken en dit aan hen terug te presenteren en directe feedback te krijgen.’

Fundamentele verandering maken

‘Het programma is ontworpen om het leren te versnellen door directe toepassing. Het is actiegericht leren en dat is krachtig. De bredere samenleving verwacht dat bedrijven fundamentele veranderingen maken en door dit programma geven we professionals de mogelijkheid om de duurzaamheidgerichte leiders te worden die onze wereld nodig heeft. Vlerick heeft onlangs ook een duurzaamheidscentrum gelanceerd dat onderzoek doet naar duurzaamheid ten behoeve van bedrijven. Een aantal organisaties heeft zich al als lid aangemeld en profiteert al van terugkerende evenementen en de mogelijkheid om onderwerpen voor onderzoek voor te stellen. Het centrum heeft ook waardevolle input geleverd voor de Europese Executive MBA, waardoor inzicht wordt geboden in de uitdagingen waarmee bedrijven worden geconfronteerd bij het implementeren van een duurzaamheidsstrategie voor hun hele organisatie.

Het is een mindset

‘Duurzaamheid is geen eenmalig project,’ zegt Bjorn. ‘Het moet een mindset zijn. Het is niet iets waarvoor je een consultant aantrekt die het even regelt in jouw organisatie. Het is iets dat al je teams moeten omarmen. Het moet ingebakken worden in ieders dagelijkse rol. Maar dit maakt het natuurlijk meteen uitdagend om te bereiken. We hebben het programma ontworpen om professionals van talloze achtergronden de mogelijkheid te geven om duurzaamheid systematisch door hun organisaties te implementeren.’ Patricia is het daarmee eens. ‘Het programma introduceert je in de wereld van best practice. Het stelt je in staat om bedrijven te ontmoeten die uitblinken. Je praat met ondernemers en experts. Je bouwt aan begrip en aan vaardigheden die je in staat stellen om op een heel praktische manier de kloof tussen strategie en uitvoering te overbruggen. Als je nu naar de duurzaamheidsaanpak van je organisatie kijkt en uitzoekt hoe je deze werkelijkheid kunt maken, zal de Europese Executive MBA je de skills geven om te slagen.’

Benieuwd naar de mogelijkheden? Bezoek de website van Vlerick

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}