• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zaterdag 17 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Bezoeker webshop kiest voor veiligheid en betaalgemak

Branded Content
28 sep 2022
4 min. leestijd

De online bestedingen van consumenten stijgen rustig door, bijna een jaar na de coronalockdown. Het eerste kwartaal gaven Nederlandse consumenten 8,2 miljard euro uit, 7 procent meer dan de eerste drie maanden van 2021. Bij het afrekenen is iDEAL de meest gebruikte betaalmethode. Achteraf betalen wint aan populariteit als alternatief voor de creditcard. Betaalveiligheid is belangrijk bij een aankoop.

Een belangrijke aanjager van de omzetgroei was de behoefte om er weer op uit te gaan. Reizen, attracties en evenementen werden massaal geboekt dit voorjaar, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Een ander cijfer dat opvalt is de betaalwijze. Direct afrekenen met iDEAL gebeurt veruit het vaakst (58%), gevolgd door de creditcard (13%). Bij bijna drie op de tien transacties (29%) kiest de consument bij aankopen voor een andere betaalwijze.

Achterafbetaalmethodes

Voor ondernemers zijn creditcardbetalingen minder aantrekkelijk, omdat creditcardmaatschappijen de kosten verhogen die ze in rekening brengen voor transacties. Het is een van de verklaringen voor de opmars van alternatieve betaalmethoden, zogenoemde ‘alt-pays’. Een andere reden is de groeiende populariteit van achteraf betalen. Aanbieders als AfterPay en Klarna bieden een laagdrempelig alternatief voor de traditionele acceptgiro. Het biedt consumenten een vergelijkbare flexibiliteit als bij een creditcard.

Webwinkels zijn wettelijk verplicht om consumenten de kans te geven om minimaal 50% van de kosten in een later stadium te mogen voldoen. Door deze verplichting uit te besteden aan gespecialiseerde betaalmaatschappijen, hoeven webwinkels zich geen zorgen te maken over incasso’s en het checken van de kredietwaardigheid van individuele klanten.

Groeimarkt

De zogenoemde ‘Buy Now Pay Later’-aanbieders nemen de betaaltransactie over. De webshop heeft zo de garantie dat het aankoopbedrag op de rekening komt, ook als de consument niet betaalt. Bovendien verlaagt het de drempel voor klanten om een order te plaatsen, omdat ze pas hoeven te betalen na ontvangst van de aankoop. Dit biedt zekerheid dat ze het gekochte product ook daadwerkelijk ontvangen. Volgens marktonderzoeksplatform CB Insights is ‘Buy Now Pay Later’ een groeimarkt, die tegen 2025 wel tien keer zo groot kan zijn als nu, met meer dan 1 biljoen dollar aan jaarlijks handelsvolume. Betalingsverwerker Mollie voorziet een sterk groeiende populariteit van aankopen waarbij gebruikt wordt gemaakt van achteraf betalen. Een analyse van de Black Friday-betalingsgegevens door Mollie toont voor 2021 een toename van liefst 51 procent in gebruik van ‘Buy Now Pay Later'(BNPL)-opties.

Betaalveiligheid

De ‘Buy Now Pay Later’-optie is een praktische oplossing voor de 47 procent van de Nederlanders die geen creditcard hebben. Vaak ondervinden ze problemen bij een aankoop, omdat ze alleen met een creditcard kunnen afrekenen. Een kwart van hen voelt zich hierdoor buitengesloten, blijkt uit onderzoek van ICS. Eén van de redenen is dat ze een aantal belangrijke voordelen van een creditcard mislopen, zoals een aankoopverzekering, aflevergarantie en mogelijkheid tot betwisting. De meeste online betalingen zijn niet verzekerd voor verlies, diefstal en beschadiging. Voor veruit de meeste onlineconsumenten (79%) is betaalveiligheid belangrijk bij een aankoop, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Het nadeel van direct betalen is dat je, als je na ontvangst het product terugstuurt, een hele tijd moet wachten voordat je je geld terug hebt. Dat staat nog los van het risico dat je de aankoop niet geleverd krijgt. Uiteindelijk blijf je zelf verantwoordelijk voor je beslissingen. Op Thuiswinkel.org vind je een checklist hoe je een ‘nepshop’ herkent. En de Buy Now Pay Later’-oplossing is niet bedoeld voor impulsaankopen die je je eigenlijk niet kunt veroorloven. Maar makkelijk is het natuurlijk wel, net als de creditcard.

De ‘Buy Now Pay Later’-optie is een praktische oplossing voor de 47 procent van de Nederlanders die geen creditcard hebben.

Voor veruit de meeste onlineconsumenten (79%) is betaalveiligheid belangrijk bij een aankoop.

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon
Algemeen

Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon

22 april 2025
Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is
Financieel

Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}