De online bestedingen van consumenten stijgen rustig door, bijna een jaar na de coronalockdown. Het eerste kwartaal gaven Nederlandse consumenten 8,2 miljard euro uit, 7 procent meer dan de eerste drie maanden van 2021. Bij het afrekenen is iDEAL de meest gebruikte betaalmethode. Achteraf betalen wint aan populariteit als alternatief voor de creditcard. Betaalveiligheid is belangrijk bij een aankoop.
Een belangrijke aanjager van de omzetgroei was de behoefte om er weer op uit te gaan. Reizen, attracties en evenementen werden massaal geboekt dit voorjaar, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Een ander cijfer dat opvalt is de betaalwijze. Direct afrekenen met iDEAL gebeurt veruit het vaakst (58%), gevolgd door de creditcard (13%). Bij bijna drie op de tien transacties (29%) kiest de consument bij aankopen voor een andere betaalwijze.
Achterafbetaalmethodes
Voor ondernemers zijn creditcardbetalingen minder aantrekkelijk, omdat creditcardmaatschappijen de kosten verhogen die ze in rekening brengen voor transacties. Het is een van de verklaringen voor de opmars van alternatieve betaalmethoden, zogenoemde ‘alt-pays’. Een andere reden is de groeiende populariteit van achteraf betalen. Aanbieders als AfterPay en Klarna bieden een laagdrempelig alternatief voor de traditionele acceptgiro. Het biedt consumenten een vergelijkbare flexibiliteit als bij een creditcard.
Webwinkels zijn wettelijk verplicht om consumenten de kans te geven om minimaal 50% van de kosten in een later stadium te mogen voldoen. Door deze verplichting uit te besteden aan gespecialiseerde betaalmaatschappijen, hoeven webwinkels zich geen zorgen te maken over incasso’s en het checken van de kredietwaardigheid van individuele klanten.
Groeimarkt
De zogenoemde ‘Buy Now Pay Later’-aanbieders nemen de betaaltransactie over. De webshop heeft zo de garantie dat het aankoopbedrag op de rekening komt, ook als de consument niet betaalt. Bovendien verlaagt het de drempel voor klanten om een order te plaatsen, omdat ze pas hoeven te betalen na ontvangst van de aankoop. Dit biedt zekerheid dat ze het gekochte product ook daadwerkelijk ontvangen. Volgens marktonderzoeksplatform CB Insights is ‘Buy Now Pay Later’ een groeimarkt, die tegen 2025 wel tien keer zo groot kan zijn als nu, met meer dan 1 biljoen dollar aan jaarlijks handelsvolume. Betalingsverwerker Mollie voorziet een sterk groeiende populariteit van aankopen waarbij gebruikt wordt gemaakt van achteraf betalen. Een analyse van de Black Friday-betalingsgegevens door Mollie toont voor 2021 een toename van liefst 51 procent in gebruik van ‘Buy Now Pay Later'(BNPL)-opties.
Betaalveiligheid
De ‘Buy Now Pay Later’-optie is een praktische oplossing voor de 47 procent van de Nederlanders die geen creditcard hebben. Vaak ondervinden ze problemen bij een aankoop, omdat ze alleen met een creditcard kunnen afrekenen. Een kwart van hen voelt zich hierdoor buitengesloten, blijkt uit onderzoek van ICS. Eén van de redenen is dat ze een aantal belangrijke voordelen van een creditcard mislopen, zoals een aankoopverzekering, aflevergarantie en mogelijkheid tot betwisting. De meeste online betalingen zijn niet verzekerd voor verlies, diefstal en beschadiging. Voor veruit de meeste onlineconsumenten (79%) is betaalveiligheid belangrijk bij een aankoop, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Het nadeel van direct betalen is dat je, als je na ontvangst het product terugstuurt, een hele tijd moet wachten voordat je je geld terug hebt. Dat staat nog los van het risico dat je de aankoop niet geleverd krijgt. Uiteindelijk blijf je zelf verantwoordelijk voor je beslissingen. Op Thuiswinkel.org vind je een checklist hoe je een ‘nepshop’ herkent. En de Buy Now Pay Later’-oplossing is niet bedoeld voor impulsaankopen die je je eigenlijk niet kunt veroorloven. Maar makkelijk is het natuurlijk wel, net als de creditcard.
De ‘Buy Now Pay Later’-optie is een praktische oplossing voor de 47 procent van de Nederlanders die geen creditcard hebben.
Voor veruit de meeste onlineconsumenten (79%) is betaalveiligheid belangrijk bij een aankoop.