Logistiekconcurrent helpt klanten zorgeloos ondernemen. Door de toelevering van logistieke gebruiks- en verbruiksartikelen uit handen te nemen, kunnen grote en kleine ondernemers zich focussen op het eigen bedrijf en de eigen klanten. ‘We zijn dé leverancier voor de logistiek omdat we altijd bereid zijn extra stappen te zetten.’
‘We houden van korte lijntjes, dus geen keuzemenu’s, maar altijd direct contact met onze klantenservice’
Hoe word je de allerbeste totaalleverancier voor de logistiek? ‘We doen het van binnenuit,’ zegt algemeen directeur Hugo de Bie van Logistiekconcurrent. En ja, hij begrijpt dat dat enige uitleg behoeft. De Bie: ‘Kijk, wat wij verkopen, daarvoor kun je ook op andere plekken terecht. Maar bij ons gaat het om meer, heel veel meer, dan het wegzetten van producten. Onze drive is, elke dag weer, om onze klanten – of het nu de grote, bekende bedrijven zijn of de kleine ondernemer op de hoek – zorgeloos te laten ondernemen. We verzorgen de volledige toelevering van logistieke gebruiks- en verbruiksartikelen zodat zij zich kunnen focussen op de eigen onderneming en de eigen klanten. Dat is een harde belofte die we doen en daarmee leggen de lat bewust hoog: met Logistiekconcurrent moeten we elke dag bewijzen wat we beloven.’ Het is, erkent De Bie, een uitdagende bedrijfsfilosofie. Maar ook eentje die zorgt voor een energieke werksfeer: ‘We hebben de overtuiging dat succes begint waar anderen stoppen, dus we zijn altijd bereid een paar extra stappen te zetten.’
Korte lijntjes
De extra stappen die gezet worden, zijn voor veel klanten een verademing. De Bie: ‘Je vindt ons direct op internet, met een assortiment dat bestaat uit meer dan 10.000 producten van uitstekende kwaliteit. Zo vind je alles wat je nodig hebt op één plek, altijd scherp geprijsd. En alleen zo al bespaar je tijd en geld.’ Achter de webwinkel zit tegelijkertijd een traditioneel groothandelsmodel met een klantenservice. ‘Een échte klantenservice,’ benadrukt De Bie, ‘dus géén keuzemenu waarin je verdwaalt en geen wachttijden, nee, je krijgt direct een van onze mensen te spreken. Die weten veel, of het nou om spanbanden gaat, pallets of ladingzekering. En wil je nog meer weten? Dan schakelen we door naar een productspecialist. We houden van korte lijntjes.’ Op die extra stap volgt bij Logistiekconcurrent nóg een stap. De Bie: ‘Kan zijn dat een klant een product op locatie gedemonstreerd wil zien. Dan sturen we iemand langs. En we denken met klanten mee als het gaat om een specifieke behoefte.’ De Bie vertelt over een bedrijf dat een kwalitatief hoogwaardige glasbok zocht voor het vervoer van elementen die toegepast worden in overkappingen en serres. ‘We hebben een bouwtekening gemaakt en een proefmodel dat we hebben getest. In overleg met de klant zijn er nog wat modificaties aangebracht en uiteindelijk konden we de definitieve glasbok leveren. Dat is een voorbeeld van een zeer specifieke klantbehoefte waarvoor we met Logistiekconcurrent een oplossing bieden. Dus heb je een logistiek probleem? Leg het aan ons voor en wij bieden een totaaloplossing. Wij zetten die extra stap, de klant herkent ons enthousiasme en inzet. Daar komt eigenlijk altijd wel een langdurige klantrelatie uit voort.’ Het is maatwerk dat ook bij andere producten tot de mogelijkheden behoort. De Bie: ‘Als spanbandkoning van Nederland – en wat ons betreft zijn we dat ook echt – leveren we naast het standaard assortiment ook gepersonaliseerde items. Er zijn bedrijven die eraan hechten dat spanbanden hun eigen cultuur of huisstijl uitstralen. Ook daarvoor kun je bij ons terecht: we leveren spanbanden met de bedrijfsnaam in elke gewenste uitstraling, in elke gewenste kleur.’
Deskundigheid
Kun je als leverancier van meer dan 10.000 producten nog wel op elk gebied een autoriteit zijn? ‘Dat kunnen we,’ zegt De Bie zelfverzekerd. En ook dat vloeit voort uit de bedrijfsfilosofie van Logistiekconcurrent: ‘Als je de allerbeste wilt zijn, moet je helder afbakenen waarin je dat wilt zijn. Meer dan 10.000 producten, dat lijkt veel, maar we hebben ze ondergebracht in overzichtelijke productgroepen. Voor ons is dat de champions league waarin we kampioen willen worden. Denk aan de productgroep ladingdragers, dus bijvoorbeeld de pallets. De categorie documenten en etiketten: CMR vrachtbrieven, verzendlabels, noem maar op. Of de groep magazijnartikelen, de verpakkingsmaterialen en de truckparts. In alle categorieën is het aanbod enorm breed, bij truckparts gaat het van onderbouwkist en wielkeg tot tachograaf, luchthoorn en mobiele sanitair. En ja, we zijn daarbij op elk vlak een autoriteit. En dat kunnen we zijn omdat we alle energie en kennis steken in die zes hoofdgroepen, daarin willen we, nogmaals, kampioen zijn. Past een product nergens bij of wil een klant iets dat buiten die hoofdgroepen valt, dan verkopen we een eerlijk nee. Daar ligt dan niet onze deskundigheid.’
Snelst groeiend
Voor de bezoeker van de webshop is de expertise van Logistiekconcurrent meteen zichtbaar in instructievideo’s en blogs waarin productspecialisten veelgestelde vragen beantwoorden, tips en adviezen geven en dieper ingaan op toepassingsmogelijkheden. De enthousiaste toon daarin is volgens De Bie tekenend voor de intrinsieke motivatie van zijn personeel: ‘Iedereen krijgt hier de ruimte om het beste van zichzelf te laten zien. Het personeel is ons kapitaal, daar investeren we in en daar binden we mensen mee. We hebben al zeven keer de FD Gazellen Award gewonnen, prijs voor de snelst groeiende ondernemingen in Nederland. Zonder onze bedrijfsfilosofie, ons unieke concept als totaalleverancier, was dat niet gelukt. En zeker niet zonder de enorme inzet, de grote betrokkenheid en het harde werken van onze medewerkers. Op hen kun je als klant van Logistiekconcurrent bouwen, zij gaan elke dag weer enthousiast de uitdaging aan: jou volledig ontzorgen zodat je zorgeloos kunt ondernemen.’