• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
dinsdag 1 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

“Wie op het ‘hoogtepunt’ wil verkopen, heeft het druk”

Algemeen
18 nov 2021
5 min. leestijd

De beurs piekt weer. De economie groeit. De inflatie stijgt. Hoe houd je je hoofd koel als belegger? Als er iemand is die deze vraag kan beantwoorden, is het directeur Martine Hafkamp van vermogensbeheerder Fintessa. Haar bedrijf is door beleggers opnieuw bekroond met de Cashcow Award voor beste vermogensbeheerder. Zelf werd Martine Hafkamp beloond met de Cashcow Award voor beste beleggingsexpert. Fintessa is ook genomineerd voor de IEX Gouden Stier 2021 in de categorie Vermogensbeheer.

“All-time-highs zijn van alle tijden, dus daar hoef je niet oververhit van te raken, relativeert Hafkamp de hoge aandelenkoersen. “Dit jaar heeft de S&P 500 al minimaal zestig keer een nieuw hoogtepunt aangetikt. Sinds 1950 zijn er al meer dan 1.100 hoogste punten ooit geweest. Wie op het ‘hoogtepunt’ wil verkopen, heeft het druk gehad.” Ze relativeert de beursrally van 2021. “De markt lijkt, ondanks de ‘hoge’ stand, realistisch geprijsd. De hoge koersen zijn over het algemeen terecht hoog, vanwege de goede resultaten.”

Lees ook

Met deze tips krijg je je gebit écht goed schoon

De slimme oplossingen van Boels Rental

Winsten

“Technologiebedrijven maken waanzinnige winsten. Ze doen dat jaar op jaar. De forse waardering is zo bezien soms helemaal niet zo fors. Overwaardering vindt vooral plaats in sectoren waar nog weinig of geen winst wordt gemaakt, maar waar vooral sprake is van mooie vergezichten die nog waargemaakt moeten worden. De koersen zijn dan veelal een afspiegeling van opgeklopte verwachtingen.”

De inflatie is misschien ‘wat hoger en hardnekkiger’ dan verwacht, maar ook daarin is het zaak elkaar niet gek te laten maken, meent Hafkamp. “Centrale banken proberen al jarenlang de inflatie te verhogen, dus we moeten niet direct angstig worden nu het een keer gebeurt. Het wordt pas anders als de centrale banken het bij het verkeerde eind hebben. Dan wordt het beleggingsklimaat wat guurder.” Bij een stijgende inflatie zijn aandelen (mits juist geselecteerd) te verkiezen boven obligaties en cash, benadrukt ze. “De rente is laag en zal dat nog wel even zo blijven. En zelfs als de rente stijgt, worden de alternatieven voor aandelen er niet ineens heel interessant door.”

‘Groene’ beleggingen

Gevraagd hoe je kuddegedrag vermijdt, luidt haar antwoord: “Dat is niet zo moeilijk. Je moet gewoon eigenwijs zijn in de goede zin van het woord. Je moet gedegen je eigen analyses maken van trends en aandelen en niet achter hypes aan lopen.” Als voorbeeld van een modegril noemt Hafkamp de meme-aandelen als Robin Hood, AMC Entertainment en Gamestop. “Wellicht is de populariteit van cryptocurrencies ook een modegril. Daar is wel iets voor te zeggen, gezien het afnemende vertrouwen in geld door het zeer ruime monetaire beleid. Er zijn inmiddels heel veel cryptocurrencies en er is weinig tot geen toezicht op.”

Een andere gril is duurzaamheid en het niet langer willen beleggen in bedrijven in de fossiele industrie. De ceo van BlackStone waarschuwt voor energieschaarste door een te snelle overgang van fossiel naar duurzaam. “Daar heeft hij helemaal gelijk in. Investeringen in fossiel worden afgebouwd.” Door te weinig investeringen zal het aanbod van fossiel beperkt blijven, constateert Hafkamp bezorgd. “De vraag zal nog jaren groot blijven daar schone energie nog lang niet voldoende aanwezig is om in de vraag naar energie te kunnen voorzien met forse prijsstijgingen van fossiel tot gevolg.”

“Beleggers lijken soms een wat al te zonnige blik te hebben op de toekomst van sommige ‘groene’ beleggingen. Daar is soms wel sprake van enige zeepbelvorming en ligt teleurstelling op de loer. Veel hoge verwachtingen zullen nooit worden waargemaakt. Wat vaak over het hoofd wordt gezien is het tijdspad waarin een en ander gerealiseerd moet worden. De energietransitie zal naar verwachting een aantal decennia in beslag nemen. Zoveel geduld hebben de meeste beleggers niet.” Hafkamp maakt de vergelijking met de situatie van ruim 20 jaar geleden toen internet en technologie zich aan de vooravond van een gouden toekomst bevonden. “Éérst moest het kaf van het koren worden gescheiden. Veel bedrijven verdwenen in de vergetelheid en anderen moesten een grote correctie ondergaan voordat betere tijden zouden aanbreken. De kans bestaat dat we nu hetzelfde gaan meemaken. Dat er nieuwe winnaars ontstaan is duidelijk, maar we weten nog niet wie dat zijn.”

‘Een besluit voor de bühne’, noemt Hafkamp de beslissing van pensioenfonds ABP om uit bedrijven te stappen die actief zijn in fossiele brandstoffen. “Het klimaat schiet er niets mee op. De aandelen worden gewoon door andere aandeelhouders gekocht, overwegend hedgefondsen, en het ABP verliest de kans om invloed uit te oefenen.” Een aardig detail is dat pensioenfondsen de grootste investeerders in hedgefondsen zijn, stipt ze aan. “Dus grote kans dat het ABP via hedgefondsen gewoon in fossiel blijft beleggen.”

Als je duurzaam wilt beleggen, moet je eerst voor jezelf bepalen wat je belangrijk vindt, stelt Hafkamp. “Is dat goed bestuur? Diversiteit? Weinig uitstoot? Vervolgens duik je in de bedrijven waarin je geïnteresseerd bent en bepaal je in hoeverre ze zich aan jouw maatstaven/normen en waarden houden.” Alles staat of valt met het juist inschatten van de kans dat een bepaalde duurzame investering zich terugverdient, benadrukt Hafkamp. “Dat is erg moeilijk omdat het om investeringen met een lange looptijd gaat. Een die veel langer is dan de houdbaarheid van de politici en bestuurders die duurzaamheid stimuleren.” Ze adviseert te beleggen in een bedrijf dat al een trackrecord heeft.

Het geheim van een goede beleggingsmix is te spreiden over veel sectoren en vele regio’s in de wereld, eindigt Hafkamp. “Kies de beste in de sector en blijf daarbij. Verkoop alleen als je een beter alternatief hebt. Iedere belegging moet een beperkte correlatie hebben met je andere beleggingen. Als alle beleggingen dezelfde kant op bewegen loop je als belegger een te groot risico.”

Vermogensbeheerder ‘van de oude stempel’

Fintessa is een vermogensbeheerder ‘van de oude stempel’ in de zin dat wij nog maatwerk en persoonlijke aandacht bieden, veel contact onderhouden met onze cliënten. We beleggen in wereldwijd gespreide individuele titels die voor iedereen te begrijpen zijn, aangevuld met trackers, en we mijden gestructureerde producten en (huis)fondsen. Ons beleggingsbeleid is duidelijk, transparant en begrijpelijk. Dat spreekt veel particuliere beleggers aan, naast ons mooie rendement.

Voor meer informatie bezoek de website van Fintessa

Gerelateerde artikelen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025
Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand
Algemeen

Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}