Stoelmassage op de werkvloer draagt significant bij aan het vitaal houden van medewerkers. Met de lancering van Massage.nl is er nu één centrale plek waar bedrijven snel en betrouwbaar professionals kunnen boeken.
Waarom zou je iets dat significant helpt bij het vitaal houden van de werkvloer eenmalig inzetten?
‘Professionele stoelmassages leveren écht iets op,’ zegt Maurice Beerthuyzen marketing en salesmanager van Massage.nl. ‘En toch zien we nog vaak bedrijven en organisaties die zo’n massage aanbieden als een soort eenmalig uitje. Zonde, want medewerkers zijn eigenlijk altijd positief. Het zou geen extraatje moeten zijn, maar een essentieel onderdeel van een gezonde, productieve werkomgeving.’ Het boeken van zo’n stoelmassage was tot voor kort onnodig complex. Beerthuyzen wijst op een versnipperde markt, op HR- en officemanagersen vitaliteitscoördinatoren die vastlopen in tijdrovende communicatie en masseurs die moeite hebben om opdrachten te vinden. Wat nu, vroeg Beerthuyzen zich af, als er in plaats van losse aanbieders één centraal platform is dat alle stoelmassages en vitaliteitsdiensten samenbrengt en het passend kan maken bij het vitaliteitsbeleid van de organisatie? Hij ontwikkelde en lanceerde Massage.nl: een
plek waar bedrijven snel en betrouwbaar professionals kunnen boeken passend bij de doelen van hun vitaliteitsbeleid. Waar masseurs toegang krijgen tot een constante stroom aan opdrachten. Waar gemeten kan worden wat de massage oplevert. En waar kwaliteit en gebruiksgemak vooropstaan.
Structureel aanbieden
Gebruiker en partner van het eerste uur is Rosa Wassink, arbo- en vitaliteitsadviseur bij het Nova College, regionaal opleidingscentrum met vestigingen in de regio IJmond, gemeente Haarlem, Haarlemmermeer en Amstelveen. Wassink, in 2022 uitgeroepen tot Vitality Manager van het jaar, weet uit eigen ervaring hoe een stoelmassage een effectief wapen is voor het vergroten van het bewustzijn op het welzijn van medewerkers. ‘We boden ooit een groep stoelmasseurs in opleiding de mogelijkheid om massages te komen geven. De reacties waren zó positief!’ Dat zette haar aan het denken: waaróm vonden de mensen het
zo geweldig? Wassink: ‘Omdat we de hele tijd in ons hoofd zitten. Je denkt, je plant, je leert, bent bezig met allerlei devices. En ondertussen vergeten we te voelen hoe het met ons gaat. Door een stoelmassage vind je een moment van rust en sta je stil bij hoe het met je gaat. Je bent weer opgeladen voor de rest van de dag. En je bent je ervan bewust hoe je je voelt, enmisschien ook van wat je nodig hebt om goed in je energie te blijven. Door het structureel aan te bieden en er een doel aan te verbinden, als vast onderdeel van een breder vitaliteitsprogramma, krijgt het ook betekenis voor de organisatie.’ Volgens Beerthuyzen wordt een serieus en vooral structureel vitaliteitsprogramma voor bedrijven en organisaties steeds noodzakelijker: ‘De overheid zegt steeds vaker: het voorkomen van verzuim op de werkvloer is jullie pakkie an. Daar moet je als werkgever proactief en effectief op inspelen. De kosten van verzuim zijn schrikbarend hoog. We werken met Massage. nl datagedreven, kunnen laten zien hoe je met een goed vitaliteitsbeleid en door aan de juiste knoppen te draaien de inzetbaarheid van medewerkers omhoog krijgt.’
Lager verzuim
Met het vitaliteitsprogramma, waarvan de stoelmassage een structureel onderdeel uitmaakt, behaalt het Nova College mooie resultaten. Wassink: ‘Medewerkers zijn tevreden en ervaren Nova College als een goede werkgever die gezondheid en vitaliteit hoog in het vaandel heeft. We hebben zo’n half procent lager verzuim dan gemiddeld in onze branche. Dus we doen het heel erg goed. Een masseur laat je ontspannen, maar kan ook passende hulp adviseren, bijvoorbeeld heel veel stress constateren en doorverwijzen naar de bedrijfsarts of bij fysieke klachten naar een ergonoom voor een werkplekonderzoek. Door de bron aan te pakken voorkom je dat het erger wordt.’ Beerthuyzen: ‘Een masseur heeft een signaleringsfunctie en is erop getraind om bij eventuele andere issues de medewerker te wijzen op andere vormen van ondersteuning.’ Wassink: ‘Sommige mensen storten helemaal hun hart uit, maar ik krijg ook teruggekoppeld dat een stoelmassage echt life changing kan zijn voor mensen die eigenlijk nooit worden aangeraakt. Dan is het van grote waarde en betekenis.’ Beerthuyzen: ‘We bouwen met Massage.nl niet alleen aan een platform, maar aan een beweging die werkgeluk en welzijn naar een hoger niveau tilt.’