Zeker sinds de coronacrisis zetten steeds meer Nederlanders de stap naar een eigen vakantiewoning. “Spaargeld levert amper of geen rente op en de hypotheekrente is laag, dat speelt een belangrijke rol.”
“Absoluut booming,” zegt Tom van den Brink van Second Home, organisator van de Second Home Beurs, over de vakantiehuizenmarkt. In de nasleep van de coronacrisis verbaast het hem niet. Van den Brink: “Mensen willen er weer uit, letterlijk, ze hebben zich opgesloten gevoeld en willen weer genieten. Daar komt het aantrekkelijke inzicht bij dat je óók vanuit een vakantiewoning kunt thuiswerken. En de beleggingscomponent blijft natuurlijk belangrijk: spaargeld levert amper of geen rente op en de hypotheekrente is laag. Een vakantiewoning betekent: genieten én rendement maken, dat maakt het populair.”
Uitgebreid programma
De doelgroep lijkt zich te verjongen. “Ook veertigplussers tonen belangstelling voor een vakantiewoning, dat horen we ook van makelaars en ontwikkelaars,” zegt Van den Brink. Velen daarvan zijn aanwezig op de Second Home Beurs, 1 tot en met 3 oktober in de Jaarbeurs Utrecht. Van den Brink: “We hebben dit jaar een heel uitgebreid programma, met fiscaal juridische experts en met bijvoorbeeld verhuurmaatschappijen als Belvilla, Novasol en Micazu die je alles kunnen vertellen over de zorgeloze verhuur van je vakantiehuis.”
Alle kennis en ervaring
Het buitenland is dit jaar zeer goed vertegenwoordigd, zegt Van den Brink. “Er zijn 25 landen aanwezig. De traditionele vakantielanden, denk aan Duitsland, Frankrijk, Spanje en zeker ook Portugal. Maar ook Kroatië en Griekenland, Zuid-Afrika en Bonaire, waar momenteel veel ontwikkeld wordt.” Alle kennis en ervaring op één beursvloer: wie de stap wil zetten naar een eigen vakantiewoning, gaat eerst naar Utrecht.