• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
dinsdag 11 november 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Reynaers

Reynaers Aluminium Rekening houden met élke invalshoek van duurzaamheid

AlgemeenBranded Content
24 sep 2025
2 min. leestijd

Duurzaamheid vraagt om een brede blik. Het gaat niet om dat ene getal of fase in het bouwproces,
maar om de volledige levenscyclus van een gebouw. Van grondstofwinning en productie tot gebruik, hergebruik en recyclen. ‘Als je al in de ontwerpfase met elkaar in gesprek gaat en de juiste keuzes maakt, dan ben je goed bezig.’

‘Duurzaamheid is het resultaat van integrale afwegingen’

De vraag wordt nog best wel vaak gesteld: Kunnen jullie duurzaam aluminium leveren? ‘Eigenlijk is dat veel te algemeen,’ zegt Andreas Ververis, Key Accountmanager bij Reynaers Aluminium Nederland, de leverancier van aluminium systemen voor ramen, deuren en gevels. ‘Gaat het over duurzaamheid dan is een brede blik nodig. Zo’n vraag over duurzaam aluminium gebruiken we als opstapje om met elkaar in gesprek te gaan, te kijken waar nou precies de behoefte zit en hoe we dat met elkaar kunnen invullen.’ Een duurzaamheidsvraagstuk is geen wiskundige som, benadrukt Ververis: ‘Een opdrachtgever kan heel eenvoudig zeggen: ik wil voor dit project een x-aantal materialen die cradle-to-cradle gecertificeerd zijn en, zo begint de discussie vaak, ik wil weten wat jullie getal is als het gaat om CO2-reductie. Prima. Maar duurzaamheid is geen optelsom van losse cijfers, het is het resultaat van integrale afwegingen.’ De focus moet volgens Ververis op de volledige levenscyclus van een gebouw liggen, van grondstofwinning en productie tot gebruik, hergebruik en recyclen: ‘We spreken dan over levenscyclusdenken. Daarmee maak je duurzamere keuzes op de lange termijn. Er is zoiets als de 30/70-regel. 30 procent van de totale CO2-uitstoot van een gebouw kun je toeschrijven aan de materiaalkeuze en de bouwfase. 70 procent van de uitstoot vindt plaats gedurende de verdere levenscyclus. En dus proberen we met alle betrokken partijen mee te denken met als inzet: hoe maken we samen, als het om duurzaamheid gaat, een zo goed mogelijk presterend gebouw? Als je al in de ontwerpfase met elkaar in gesprek gaat en de goede keuzes maakt – duidelijk maakt hoe lang een product meegaat, hoe het zit met onderhoud en hergebruik en wat ermee gebeurt aan het einde van de levensduur van een gebouw – dan ben je goed, want breed bezig.’

Uitstekende prestaties

Een materiaal als aluminium, de core business van Reynaers Aluminium, speelt een belangrijke rol in de verduurzaming van de bouw. Het heeft uitstekende functionele prestaties en laat zich zeer goed recyclen. Ververis: ‘We zijn sterk in innovatie, mooi voorbeeld zijn bijvoorbeeld onze duurzame element- of modulaire gevels. Dat zijn ecologische ontwerpen die je in de toekomst weer eenvoudig uit elkaar kunt halen en opnieuw kunt inzetten, zodat je de indeelbaarheid altijd kunt aanpassen.’ Ook hierbij geldt, zoals bij alle systemen van Reynaers Aluminium, dat de herkomst van het materiaal traceerbaar is: ‘We kunnen altijd een zogenaamd materiaalpaspoort overdragen waarin die herkomst is vastgelegd.’ Tegelijk is Reynaers Aluminium bezig met de overgang naar een nieuwe kwaliteit coating: ‘We hebben een van de grootste lakbedrijven in Europa waar we zelf onze profielen lakken. De nieuwe lak is een kwaliteitsklasse hoger en nog beter UV-bestendig waardoor de glans behouden blijft.’ Aluminium heeft sowieso een lange levensduur, zegt Ververis: ‘Het breekt zichzelf niet af zoals andere materialen wel doen, door UV-straling bijvoorbeeld. Het behoudt zijn eigenschappen, voor 95
en misschien wel 98 procent. Met weinig inspanning en toevoegingen kom je bij de recycling dus al heel snel weer terug bij de initiële materiaaleigenschappen.’ Wat niet wil zeggen dat er volledig gewerkt kan worden met gerecycled materiaal: ‘De behoefte vanuit de industrie is groot, er is niet genoeg gerecycled materiaal om aan die vraag te voldoen. We geven eerlijk aan dat de gerecycelde content die we standaard in onze profielen opnemen in lijn is met wat er beschikbaar is in de markt. Dan zit je op 36 procent.’ Die transparantie is belangrijk, zegt Ververis: ‘Als familiebedrijf zetten we al zestig jaar in op een transparante communicatie, in de samenwerking met onze partners en met onze klanten. We staan open voor dialoog, goed luisteren zit in ons dna. Dus niet een oplossing erdoorheen drukken, maar elkaar leren kennen en kijken waar je toegevoegde waarde kan leveren, waar je elkaar kunt versterken.’

Samenwerken in de keten
Duurzaamheid is niet altijd een onderwerp dat de hoogste prioriteit krijgt, erkent Ververis: ‘Onze branche is altijd onderhevig aan planning. En ja, tijd is een schaars goed, voor iedereen. Vaak is er wel een duurzaamheidsambitie opgeschreven. Maar die blijkt dan heel lastig te concretiseren voor wat betreft materiaal- en ontwerpkeuzes. Je moet er samen induiken. Daar staan we ons op voor. Over duurzaamheid de juiste vragen stellen en de keuzes bespreken. Waar liggen de ambities, hoe kunnen we die met elkaar invullen? We laten klanten zien wat de mogelijkheden zijn, daar kijken ze soms van op. En we gebruiken ze ook als klankbord. Zo zijn we als bedrijf groot geworden, door klanten mee te laten denken en mee te laten groeien. Dat is de gezamenlijke visie die we hebben. Duurzaamheid is
een ketenverantwoordelijkheid, ik kom bij bouwbedrijven over de vloer voor overleg en dan toon ik vaak een openingssheet van hun eigen website waarop hun duurzaamheidsdoelstellingen zijn geformuleerd: “We committeren ons aan SBTI en willen samenwerken in scope 3 met ketenpartners om onze doelstellingen te behalen,” lees je dan. Hier ben ik, zeg ik vervolgens. Wij zijn met Reynaers Aluminium een van jullie ketenpartners, laten we samenwerken in dit project. Zo benaderen we duurzaamheid: integer, met diepgang en gebaseerd op een filosofie van samenwerken. Sustainability from every angle, zo noemen we dat.’ Natuurlijk is er een commercieel belang, zegt Ververis: ‘Maar duurzaamheid biedt ook kansen. Er valt van elkaar te leren. We hebben bij Reynaers Aluminium een grote supportafdeling en zijn bereid om kennis te delen. Het is een dynamisch onderwerp, er gebeurt zoveel, je moet het echt bijhouden. En dan nog. We opereren wereldwijd en merken dat er alleen al in Europa een enorme diversiteit is in wet- en regelgeving op duurzaamheid. Dat is een obstakel, daar moet echt veel meer uniformiteit in komen. Het is te complex, alleen al in de lijst afkortingen
op het gebied duurzaamheid raak je de weg kwijt.’

De missie van Reynaers Aluminium
Reynaers Aluminium levert aluminium systemen voor ramen, deuren en gevels. We combineren design, technologie en digitalisering in innovatieve oplossingen die waarde toevoegen. Zo inspireren we opdrachtgevers, architecten, aannemers en gevelbouwers om duurzame woningen en gebouwen te ontwikkelen en te realiseren voor de huidige én toekomstige bewoners en gebruikers.

Meer informatie? Klik hier.

Interessante artikelen

Een laatste gebaar met blijvende waarde
Algemeen

Een laatste gebaar met blijvende waarde

9 november 2025
Goede doelen: bruggenbouwers in turbulente tijden
Algemeen

Goede doelen: bruggenbouwers in turbulente tijden

9 november 2025
‘Goed doen voor een ander met onze nalatenschap’
Algemeen

‘Goed doen voor een ander met onze nalatenschap’

9 november 2025
Laat uw idealen voortleven: geef via uw testament betekenis door
Algemeen

Laat uw idealen voortleven: geef via uw testament betekenis door

9 november 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Een laatste gebaar met blijvende waarde

11 november 2025
Dossiers

Aan de toekomst bouwen met keuzes die tellen

28 oktober 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}