• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
woensdag 25 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door HRD Groep

Psychologische veiligheid: van strategische prioriteit naar dagelijkse praktijk

AlgemeenBranded Content
25 jun 2025
2 min. leestijd

Een innovatieteam worstelt maandenlang met een softwareprobleem, tot een junior ontwikkelaar een radicaal andere aanpak voorstelt. De teamleider vraagt nieuwsgierig door en een week later blijkt dit de doorbraak. ‘Dit toont perfect waarom psychologische veiligheid zo hoog op de strategische agenda staat,’ vertelt Lot van Brakel van HRD Groep. ‘De beste ideeën komen vaak uit onverwachte hoek, maar alleen als mensen zich veilig voelen om ze te delen.’

Waarom psychologische veiligheid nu een strategische prioriteit is 
De arbeidsmarkt is ingrijpend veranderd. Hybride werken is de norm geworden en mensen veranderen vaker van baan. ‘Vroeger begon je bij een bedrijf en bleef daar vijfentwintig jaar,’ legt Van Brakel uit. ‘Nu hoppen mensen vaker van baan naar baan.’ Daarmee verdwijnt kennis en binding, wat niet bevorderlijk is voor een gezonde groei van je organisatie. Amy Edmondson, hoogleraar aan Harvard Business School, toonde aan dat teams waarin mensen zich veilig voelen om risico’s te nemen, innovatiever en productiever zijn. Dit wordt alleen maar belangrijker in de steeds complexer wordende samenleving, waarbij mensen van verschillende disciplines steeds meer de samenwerking moeten opzoeken om tot nieuwe oplossingen te kunnen komen. Oude hiërarchische culturen roepen eerder angst op, waarvan wetenschappelijk is bewezen dat dat een negatief effect heeft op creativiteit en innovatievermogen: misschien wel de twee belangrijkste competenties van de 21e eeuw. Zonder psychologische veiligheid houden medewerkers hun ideeën voor zich, durven ze geen hulp te vragen en worden problemen niet tijdig gesignaleerd. In een complexe en bovendien vrij krappe arbeidsmarkt kunnen organisaties zich dit niet veroorloven.

De belangrijke rol van HR in het creëren van psychologische veiligheid 
Voor HR-professionals ligt hier de uitdaging om de brug te slaan tussen strategie en dagelijkse praktijk. ‘Als HR-professional ben je in de perfecte positie om de cultuur van psychologische veiligheid te bevorderen,’ zegt Van Brakel. ‘Je hebt zicht op zowel de organisatiestrategie als op wat er leeft op de werkvloer.’

Concreet betekent dit dat HR-professionals: 
Het gesprek faciliteren over psychologische veiligheid binnen de organisatie Leiderschapsontwikkeling aanjagen met specifieke aandacht voor psychologische veiligheid Processen en systemen evalueren om veilig gedrag te stimuleren Onmisbaar hierbij is het besef dat psychologische veiligheid continue onderhoud vereist. Je bent er niet als je op basis van een enkele meting het vinkje ‘wij zijn een psychologisch veilige organisatie’ zet; dat vraagt regelmatig onderhoud.

De kracht van meten en monitoren 
Je kan als HR richting geven aan psychologische veiligheid door een nulmeting te doen. ‘Weten is meten,’ benadrukt Van Brakel. ‘Als je niet weet hoe het ervoor staat, kun je ook niet bijsturen.’ Regelmatige pulse-checks en teamgesprekken geven inzicht in de ontwikkeling.
Praktische handvatten voor HR-professionals: Integreer vragen over psychologische veiligheid in medewerkersonderzoeken Train leidinggevenden in het herkennen van signalen van onveiligheid
Faciliteer regelmatige reflectiemomenten in teams Want vergis je niet: wat je met zorg hebt opgebouwd, kan makkelijk weer afgebroken worden.

Psychologische veiligheid creëer je top-down 
Wat kan je doen om psychologische veiligheid te creëren en te behouden: Zet het op de strategische agenda, maak er (inter-)actief beleid van, blijf het organisatiebreed voeden, monitor de ontwikkeling en maak het van mensen zelf. Het is pas echt veilig in je organisatie als iedereen zich als eigenaar ziet van een positieve (fouten)cultuur en zich er ook zelf verantwoordelijk voor voelt.

HRD Groep – Partner in organisatieontwikkeling 
Wij helpen mensen en teams hun talent te benutten en te groeien op alle niveaus. Dat doen we altijd passend in de context en op een manier die mensen uitdaagt hun grenzen te verleggen. Wij maken talenten en ontwikkelpotentieel inzichtelijk en we ontwikkelen vaardigheden, werkgeluk & attitude bij mensen in organisaties. Onze expertises: assessments, training, coaching, teamontwikkeling, leiderschapsontwikkeling, mto’s en cultuuronderzoek.

Wil je meer weten over het creëren van psychologische veiligheid in jouw organisatie? Klik hier en download onze whitepaper of neem contact op via 030 - 69 111 38.

Interessante artikelen

Zakenreizen in Europa: van logge regels tot efficiënte oplossingen
Algemeen

Zakenreizen in Europa: van logge regels tot efficiënte oplossingen

25 juni 2025
Mensgerichte aanpak maakt organisaties aantrekkelijk voor zzp’ers
Algemeen

Mensgerichte aanpak maakt organisaties aantrekkelijk voor zzp’ers

25 juni 2025
Nummer 1 bedrijfsrisico cyber vraagt om sterk leiderschap
Algemeen

Nummer 1 bedrijfsrisico cyber vraagt om sterk leiderschap

25 juni 2025
Duurzame inzetbaarheid is een gedeelde verantwoordelijkheid die bij de werkgever begint
Algemeen

Duurzame inzetbaarheid is een gedeelde verantwoordelijkheid die bij de werkgever begint

25 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025
Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}