• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zaterdag 2 augustus 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Proefpersoon bij geneesmiddelenonderzoek: “Ik zie het als een uitje”

Algemeen
16 mrt 2022
2 min. leestijd

Voor de vergoeding of om de dagelijkse sleur even achter je te laten? Deelnemers aan geneesmiddelenonderzoek hebben daarvoor allemaal hun eigen redenen. Debora doet al ruim twaalf jaar mee: “Met een meerdaags onderzoek ben ik er even helemaal uit.” Onveilig heeft ze zich nooit gevoeld.

Geen nieuwe medicijnen zonder onderzoek. En geen onderzoek zonder proefpersonen. Over die proefpersonen bestaan nogal wat vooroordelen. “Je draagt bij aan de ontwikkeling van medicijnen die andere mensen heel erg kunnen helpen,” zegt Debora (38), die al ruim twaalf jaar aan geneesmiddelenonderzoek deelneemt. “Hoe kan dat nou een taboe zijn?” Debora herinnert zich haar allereerste deelname aan een onderzoek nog goed. “Mijn beste vriendin wilde kinderen, maar dat lukte maar niet. En ik had er inmiddels al vier. Ze wist dat er een onderzoek zou worden gedaan naar vruchtbaarheid en vroeg of ik daar aan wilde deelnemen. Bij mij kwam het immers ‘aanwaaien’. Ik kende dat hele onderzoekswereldje natuurlijk niet, maar heb me aangemeld en meegedaan. Dat beviel me zo goed dat ik het ben blijven doen.”

Lees ook

Ruud en Trudy wilden dat hun erfenis goed terechtkomt. Ze kozen ervoor om na te laten aan de Nierstichting.

Schenkingen extra belangrijk voor onderzoek naar ziekte van Parkinson

Zekerheden

Deelnemers aan geneesmiddelenonderzoeken komen uit alle lagen van de bevolking. Iedereen heeft zo zijn eigen reden om mee te doen, zegt Debora: “Je hebt bijvoorbeeld studenten voor wie het een soort bijbaan is of mensen die het beschouwen als een betaald uitje. Dat laatste geldt voor mij. Misschien klinkt het gek, maar met een meerdaags onderzoek ben ik er even helemaal uit. Elk onderzoek is anders, maar er zijn altijd een paar zekerheden. Er is een intake, je gezondheid wordt gescreend, je krijgt een werklijst zodat je precies weet waar je aan toe bent. En verder kun je doen wat je wilt in een ontspannen sfeer. Ik ga bijvoorbeeld lekker veel Netflix kijken, maar er zijn ook studenten die aan hun scriptie werken.”

Gevoel van veiligheid

Onveilig heeft Debora zich nooit gevoeld. “Je hebt alles zelf in de hand en je bent omringd door medici die je goed in de gaten houden. En echt last van een medicijn heb ik eigenlijk nooit gehad, misschien een keertje een lichte misselijkheid of een verminderde eetlust. Eigenlijk krijg je juist een groter gevoel van veiligheid door de medische screening vooraf. Dat is een volledige health check, ook als je uiteindelijk niet meedoet. Je weet dan steeds precies hoe gezond je bent.”  

Gerelateerde artikelen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025
Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand
Algemeen

Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}