Met het vakantieseizoen in aantocht: hoe bereiden we ons minimaal voor op een maximaal geslaagde vakantiereis? En wat kunnen we deze zomer verwachten op Schiphol? ‘Het vooruitzicht is dat de chaos van vorig jaar zich niet zal herhalen.’
Bestaan ze nog, reizigers die onverzekerd op vakantie gaan? Jazeker, zegt Frank Oostdam, directeur van de reisbrancheorganisatie ANVR: ‘Vaak is dat onbewust, want in de veronderstelling dat de zorgverzekering alles dekt. Dan moet je rekening houden met onaangename verrassingen. In bijvoorbeeld Spanje en Turkije word je bij ziekte of een ongeval al snel naar een privékliniek gebracht. Dat zijn flink hogere kosten waar je dan zelf voor moet opdraaien. Check dus altijd je polis voor vertrek en neem een extra reisverzekering.’
Comfortabel gevoel
Niet minder belangrijk: boek een reis bij een organisatie die is aangesloten bij de ANVR. ‘Vooral mensen die last minute nog een vakantie regelen, nemen sneller een beslissing en denken soms minder goed na,’ zegt Hanita van der Meer, Marketing- en Communicatiespecialist bij ANVR. ‘Als je boekt bij een bedrijf dat niet bij de ANVR is aangesloten, moet je wel beseffen dat je zonder zekerheid en garantie op pad gaat. Is de hotelkamer dubbel geboekt? Gaat de organisatie failliet? Dan sta je er meestal alleen voor.’ Oostdam: ‘Met de boeking bij een organisatie met ANVR-label kun je met een comfortabel gevoel op reis. Je hoeft niet te letten op de kleine lettertjes. Heb je bijvoorbeeld een cruise geboekt vanaf Madrid en heeft je vliegtuig vertraging? Dan zorgt het bij de ANVR aangesloten bedrijf voor een oplossing. Bij een faillissement krijg je je geld terug uit het Garantiefonds. Je staat er nooit alleen voor, en dat gaat ver, tot en met dingen waar je liever niet aan denkt, een repatriëring bijvoorbeeld.’
Groeiend besef
Van der Meer bemerkt bij met name de jongere doelgroep een zekere nonchalance: ‘Zo van: ik boek gewoon een vlucht en daarna ligt alles nog open.’
Oostdam: ‘Maar je kunt natuurlijk ook avontuurlijk op stap vanuit een zekere basis, door te zorgen dat de randvoorwaarden goed zijn.’ Van der Meer: ‘Als je het kwaliteitslabel van de ANVR als uitgangspunt neemt, ga je bovendien in zee met bedrijven die verantwoordelijk omgaan met het thema duurzaamheid. Vliegen is niet duurzaam, daar moeten we geen doekjes om winden. Maar het gaat ook om heel veel zaken daaromheen. Is het hotel dat je hebt geboekt duurzaam bijvoorbeeld.’ Oostdam ziet hoe heel langzaam duurzaamheid een rol gaat spelen bij de afwegingen van de reisconsument: ‘Er is een groeiend besef van verantwoordelijkheid. En als reiziger kun je best belangrijke keuzes maken. Naar Londen of Parijs kun en moet je toch echt gewoon de trein pakken in plaats van het vliegtuig.’
En voor wie naar elders vliegt, wat kan hij of zij deze zomer verwachten op Schiphol? Van der Meer: ‘De verwachting is dat de chaos van vorig jaar zich niet zal herhalen. Dat betekent niet dat er geen rijen zullen zijn. Maar, en dat wordt wel eens vergeten, die waren er voor corona ook al hoor.’ Oostdam: ‘Kom in elk geval niet te vroeg. De vuistregel is: twee uur van tevoren als je binnen het Schengengebied vliegt, anders drie uur.’