28 juni is de dag van de digitale toegankelijkheid. Op deze dag treedt de Europese Toegankelijkheidswet in werking. Dit helpt mensen met een beperking om zonder drempels gebruik te maken van online diensten.
‘Digitale toegankelijkheid betekent dat je bij het ontwerpen en ontwikkelen van digitale producten en diensten rekening hebt gehouden met alle gebruikers,’ vertelt Wouter Lenssen van de Stichting Accessibility. Het doel is dat alle mensen, ook die met een beperking, gewoon zelfstandig een computer of ander digitaal product kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld het maken van een reservering of het kopen van een artikel in een webshop of een toegangsbewijs.
Waarom is het zo belangrijk?
Digitaal toegankelijk zijn is nodig, want steeds meer dingen lopen via een website. Als je slechtziend of
blind bent, moet je daar ook gebruik van kunnen maken. Daarom moet een website toegankelijk zijn, aldus Lenssen. Stichting Accessibility helpt organisaties om met toegankelijkheid aan de slag te gaan. ‘Ik wil bereiken dat mensen zonder drempels een paspoort kunnen aanvragen. Dat ze de aanvraag helemaal zelfstandig kunnen doen; en dat ze worden gehol- pen als het onverhoopt toch niet lukt om een aanvraagformulier in te vullen. Door een helpdesk bijvoorbeeld. Voor gemeentes en overheden is dat al sinds 2020 verplicht. Met het inwerking treden van de Europese Toegankelijk- heidswet is het ook voor bedrijven een verplichting om digitaal toegankelijk te zijn. Dat betekent dat je iets kunt kopen via een webshop als je bijvoor- beeld een visuele (of andere) beper- king hebt, maar ook dat de toegan- kelijkheid van de bank- of zorgapp op orde is.’ De kern van de toegankelijk- heidswetgeving is dat er geen drem- pels zijn. Lenssen geeft nog een ander voorbeeld van toegankelijkheid: ‘De NPO biedt steeds meer programma’s aan met audiodescriptie. Dan wordt er keurig verteld: ‘Twee mannen lopen naar de auto en halen een tas uit de kofferbak.’ Mensen die blind zijn kijken door te luisteren.