Even online een cadeautje bestellen, een verzekering afsluiten, een serie streamen of je bankzaken regelen. Voor de meeste mensen is dit redelijk eenvoudig. Maar 1 op de 4 Nederlanders heeft hiervoor regelmatig de hulp nodig van een ander.
Dit geldt ook voor mensen met een visuele beperking. Als je goede ogen hebt zie je bijvoorbeeld in één oogopslag welke informatie er op een website staat. Maar als je blind of slechtziend bent is dat niet zo. Dan kost het veel meer tijd en energie om de informatie of het product dat je nodig hebt te vinden. Zeker als de tekst op een drukke achtergrond staat of onduidelijk is waar de bestelknop zit. Veel mensen met een visuele beperking maken daarom gebruik van speciale software die de informatie op een website voorleest. Maar dat kan alleen als de website toegankelijk is gebouwd zodat alles op de juiste manier en in de juiste volgorde wordt voorgelezen. Bij veel websites werkt dit nog niet goed.
Europese Toegankelijkheidswet
Op 28 juni – de Dag van de Digitale Toegankelijkheid – treedt de Europese Toegankelijkheidswet (European Accessibility Act, EAA) in werking. Deze wet verplicht bedrijven om hun digitale diensten, zoals websites en apps, toegankelijk te maken, zodat ook de 350.000 mensen die blind of slechtziend zijn er goed gebruik van kunnen maken.
Frustratie
Wendela heeft een visuele beperking. ‘Ik wil graag mijn online zaken zelfstandig kunnen regelen, maar dat lukt niet altijd. Bijvoorbeeld toen ik laatst slippers wilde bestellen. De bestelknop stond op een onlogische plek en had dezelfde kleur als de achtergrond waardoor ik deze moeilijk kon vinden. Het zoeken bezorgde me veel frustratie en het bestellen kostte me zo extra tijd.’
Je eigen zaken regelen
Het Bartiméus Fonds zet zich met hulp van haar donateurs in voor een inclusieve samenleving, waarin iedereen met een visuele beperking voluit mee kan doen. En dat betekent ook dat je online zelfstandig al je zaken moet kunnen regelen. De nieuwe toegankelijkheidswet is een belangrijke stap vooruit naar meer inclusie van alle mensen die blind of slechtziend zijn. Door onze samenwerking met Stichting Accessibility, die bedrijven helpt hun websites en apps toegankelijk te maken, draagt het Bartiméus Fonds hieraan bij. Meer weten? Ga naar bartimeusfonds.nl/digitale-toegankelijkheid.
Probeer het zelf!
Wil je zelf ervaren hoe het is om online te shoppen terwijl je bijna niets ziet? Speel dan de game en probeer binnen 60 tellen het juiste product in je winkelwagen te krijgen. Je maakt kans op een heerlijke reep Tony’s Chocolonely!