• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 6 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Objectieve gesprekspartner voor meer diversiteit in de boardroom

Algemeen
25 sep 2024
3 min. leestijd

BeljonWesterterp werft en selecteert kandidaten voor functies op directie-, bestuurs- en RvC/RvT-niveau. Een op de drie plaatsingen is vrouw. Organisaties worden gesteund bij hun ambitie om de samenstelling van de boardroom veranderen en vrouwen worden zo nu en dan gespiegeld op hun bescheidenheid en hoe dit te doorbreken.

‘Vanuit een blinde vlek in ons denken worden competenties ontleend aan hoe iemand zich presenteert’

Ver voordat het woord vrouwenquotum opkwam, was BeljonWesterterp al alert om ervoor te zorgen dat vrouwen voldoende in beeld komen voor topposities,’ vertelt senior executive consultant Marion Dijksterhuis. ‘We hebben een rol gepakt om besturen daarin mee te nemen.’ Ze vervolgt: ‘We zijn niet op zoek naar de beste kandidaat, maar naar de juiste kandidaat. Regelmatig wordt er alleen maar naar kennis, ervaring en attitude gekeken, hoe iemand zich presenteert in de brief of aan tafel. Bedrijven zoeken vaak een bepaalde stevigheid, waarbij soms de aanname wordt gedaan dat die uitingen meteen ook gelijkstaan met iemands competenties op het gebied van leiderschap. Bij onze zoektocht naar de juiste kandidaat kijken we naar intrinsieke motivatie, de persoonlijkheid, de competenties én naar de kennis en ervaring.’ Als je die meeweegt, komen vrouwen vanzelf eerder bovendrijven, weet ze. ‘We participeren in het ‘Boardroom dynamics’-programma van de University of Groningen Business School (UGBS). ‘Daar is veel onderzoek gedaan naar diversiteit en inclusiviteit in de boardroom, met name door Floor Rink. Zij is al dertig jaar bezig met onderzoek naar waarom het niet lukt om meer vrouwen in de top te krijgen en een quotum dus nodig is. Haar conclusie is dat het in onze cultuur, het systemisch denken zit. Het duurt ontzettend lang om dat te doorbreken.’

Wapenfeiten
‘Als je kijkt naar de route naar de top, is de combinatie man, blank en vitaal nog steeds een heel belangrijke. Vanuit een blinde vlek in ons denken worden competenties ontleend aan hoe stevig iemand zich neerzet en presenteert, terwijl dat lang niet altijd klopt,’ vertelt Dijksterhuis. Dat is in het nadeel van vrouwen, die zichzelf vooral presenteren vanuit kennis – ‘laten zien wat ze in huis hebben’ –, verbinding en empathie. Een ander verschil: ‘Mannen solliciteren als ze aan drie van de vijf vinkjes voldoen, terwijl vrouwen minstens vier van de vijf vinkjes willen hebben.’ BeljonWesterterp biedt vrouwen een beter podium om te laten zien wat ze in huis hebben. ‘We ondersteunen en coachen vrouwen in het sollicitatieproces. ‘Dat begint soms met de brief en cv en soms met hun presentatie. In een een-op-een-gesprek bevragen we ze over leiderschapscompetenties en wapenfeiten. Als we dan horen over wat ze weten te realiseren, en dat vergelijken met hoe ze zich presenteren in hun brief of cv, reageren we daar direct op: dit is wat we zien en dit is wat we lezen. Dat is niet congruent, dus zorg ervoor dat je je wapenfeiten ook nadrukkelijk noemt. Vertel gewoon wat je hebt gerealiseerd, hoe je dat hebt gedaan en wat dat zegt over jouw kwaliteiten.’ Vrouwen worden er steeds beter in, constateert Dijksterhuis. ‘Ik vind het prachtig als vrouwen zeggen: ik wil meer in de cockpit zitten en het verschil kunnen maken.’

Lees ook

‘Darmklachten? Trek meteen aan de bel!’

Factoring geeft ondernemers lucht in hectische tijden.

Objectiveren van competenties
BeljonWesterterp leert opdrachtgevers “door de blinde vlekken heen te kijken”, zegt Dijksterhuis. ‘We helpen organisaties om kandidaten op basis van objectieve criteria te wegen. Bijvoorbeeld door een kandidaat naar voorbeelden te vragen. Waar ben je tegen aan gelopen? Welke leiderschapscompetenties heb je moeten aanspreken? Wat was het resultaat? En vooral: hoe kijk je erop terug? Wat is je reflectie geweest? Dan zakken sommige mannen door het ijs. Sommige vrouwen laten juist zien wat ze in hun mars hebben. Met scoreformulieren bespreken we gezamenlijk wat de pluspunten zijn en wat de aandachtspunten zijn om in een assessment of vervolggesprek verder te onderzoeken.’ Dijksterhuis keert terug bij het systematisch denken. ‘Het moet van binnenuit gedragen worden en gelijkwaardig zijn. Daaraan kunnen we waarde toevoegen vanuit onze expertise. Gelukkig zien we dit geleidelijk aan in de boardroom veranderen en wordt er meer oprechte interesse getoond in de leiderschapskwaliteiten van vrouwen.’

Gerelateerde artikelen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025
Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand
Algemeen

Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}