Thuiswerken. Voor de coronacrisis was het slechts weggelegd voor de ‘happy few’. Nu we weer naar kantoor mogen, willen zeven op de tien werknemers een afwisseling tussen thuiswerken en op kantoor werken. “Mensen willen de voordelen die het thuiswerken biedt, niet zomaar weer loslaten,” stelt Ramon Kok, Managing Director voor Manutan in Benelux, Duitsland, Scandinavië en Oost-Europa.
“De coronacrisis is een enorm interessante reis en experiment geweest, die we onder andere omstandigheden waarschijnlijk nooit waren aangegaan. In mijn visie heeft de coronacrisis ook veel positiefs opgeleverd dat we moeten behouden. Ten faveure van werknemers, werkgevers en de maatschappij.” Het heeft de kijk op thuiswerken voorgoed veranderd, constateert Ramon Kok. “Niemand zit erop te wachten dat we straks weer een uur kwijt zijn om naar het werk te komen. We hebben echt ontdekt dat een andere manier van werken op veel vlakken toegevoegde waarde biedt.”
Met vallen en opstaan
Bij Manutan is door kantoormedewerkers in de afgelopen 15 maanden onafgebroken thuisgewerkt. “We hebben goed de vinger aan de pols gehouden om te horen waar medewerkers mee zaten en hoe we ze kunnen helpen.” De feedback was overwegend positief. “Mensen vonden zich goed in hun vel zitten en voelden zich goed ondersteund door de manier waarop wij het als werkgever hebben georganiseerd.”
“Als je de film terugdraait naar maart vorig jaar, dan zie je dat we sindsdien door een paar fases zijn heengegaan. Bij de eerste uitbraak was het vooral de hectiek van ‘hoe gaan we dat allemaal organiseren?’. Het dichtgaan van de scholen en de uitdagingen dat dat gaf bij veel mensen.” Met vallen en opstaan is bij de verschillende lockdowns gekeken wat er allemaal mogelijk is. “In de eerste fase van de crisis keken mensen heel erg uit naar terug naar kantoor, vanwege de vele uitdagingen die ze thuis hadden en überhaupt een werkplek creëren waar ze zich goed konden concentreren.” Dat is vrij snel omgeslagen naar ‘het werkt wel goed’ en ‘ik heb m’n draai wel gevonden’. “Veel van de goede dingen die we hebben geleerd, moeten we behouden omdat dat het beste is voor iedereen.”
Hybride vorm van werken
Niet alleen thuiswerken, maar ook onze blik op de kantooromgeving is veranderd door de coronacrisis. “Uiteindelijk moet het passen bij je bedrijf en moet je het ook goed inregelen. Daar zit de uitdaging bij veel bedrijven en ook bij ons. Het op kantoor werken is makkelijk te organiseren. Hybride werken – een mix van op kantoor en thuis – vereist een andere dimensie van hoe je je organisatie inricht en je medewerkers erbij houdt en blijft zorgen voor de cohesie.” Voor teamoverleg en informeel overleg en contact met collega’s is kantoor over het algemeen de beste werkplek.
Uiteindelijk is het belangrijkste voor bedrijven en organisaties dat ze ervoor zorgen dat mensen goed hun werk kunnen doen. Niet alleen in de zin van productiviteit en kwaliteit van het werk, maar ook qua gezondheid. Arbo, gezondheid en veiligheid moet thuis ook op orde zijn,” verklaart Kok. “Het ziekteverzuim is kostentechnisch een belangrijke factor binnen bedrijven. Je wil dat de hybride vorm van werken ervoor zorgt dat medewerkers zodanig beter in hun vel zitten, dat het ziekteverzuim daalt.” Thuiswerk kan daar een positieve bijdrage leveren. “Als je thuis tussendoor ook even iets privé kunt doen, dan vermindert dat de stress en wint iedereen. De meeste mensen willen hun werk goed doen en toegevoegde waarde leveren.” Bij onderzoek geven mensen aan dat ze thuis productiever zijn, vertelt Kok.
Persoonlijke bescherming
In de coronatijd zijn thema’s als 1,5m afstand en persoonlijke bescherming bij gekomen. “De aandacht voor hygiëne gaat niet meer weg. We hebben geleerd wat de voordelen zijn.” De nieuwe manier van werken en de vlucht van e-commerce zijn de andere trends waar Manutan qua assortiment, services en advies de klant verder kan helpen. “De uitdagingen waar wij mee worstelen en moeten managen, zijn precies de thema’s waarmee onze klanten ook mee zitten en waarmee we ze kunnen helpen,” stelt Kok. “We kunnen ons goed verplaatsen in wat onze klanten bezighoudt en de vertaalslag maken naar een goede kantoor- of thuiswerkoplossing. Wij vertalen dat als Well-Working.”
“Waar we voor willen zorgen is het creëren van de optimale omstandigheden op de werkplek. Dat kan thuis zijn of bij de organisatie waar je werkt. We hebben 500.000 producten. Onze insteek is dat bedrijven hun core business goed kunnen doen en dat ze met ons een betrouwbare partner hebben die de juiste producten op het juiste moment kan leveren.” Veel van de producten die Manutan levert, zijn ad hoc bestellingen die à la minute nodig zijn. “Het flexibel kunnen inspelen op de pieken en dalen van de klant is onze kracht, samen met projectmatige oplossingen, zoals het inrichten van thuiswerkplekken of een logistiek centrum. Met uiteindelijk doel dat bedrijven hun werk efficiënt kunnen doen.”
MVO en duurzaamheid
Bij klanten is sprake van een groeiende behoefte om duurzaamheid onderdeel te maken van het inkoopbeleid, constateert Kok. De kantoor-, magazijn- en werkplaatsspecialist speelt hierop in qua assortiment en oplossingen. Manutan heeft een nieuwe service gelanceerd, waarbij werkplekken worden ingericht op basis van een abonnementsvorm. Kruizinga.nl, onderdeel van Manutan en gespecialiseerd in opslagsystemen en transportmiddelen, biedt naast nieuw ook gebruikt materieel aan inclusief de verhuur ervan. Een derde oplossing is vendor leasing, een financieringsvorm voor bijvoorbeeld een magazijninrichting.