Mollie is een van de snelst groeiende financiële dienstverleners in Europa. Met de lancering van een eigen betaalterminal biedt het klanten voortaan een unieke oplossing voor online én fysieke betalingen. Die innovatie is een belangrijke stap in de richting van een omnichannel productaanbod, waarmee Mollie een antwoord biedt op de groeiende vraag van bedrijven naar één geïntegreerde betaaloplossing.
Met de nieuwe betaalterminal komt Mollie tegemoet aan de groeiende vraag van klanten naar een oplossing voor fysieke betalingen. ‘Ongeveer de helft van onze klanten heeft naast hun webshop ook een fysieke winkelʼ, legt Chief Commercial Officer Ken Serdons uit. ‘Neem nu Veloretti: zij hebben een webshop, maar ook winkels waar ze fietsen verkopen en repareren. Ze waren al fan van de inzichten in het Mollie Dashboard en wilden onze gebruiksvriendelijke oplossing voor online betalingen en terugstortingen ook implementeren in hun fysieke winkels. Dat zette ons aan het denken.ʼ
Een naadloze integratie tussen het online en offline betaalproces is Mollies missie en meteen ook het belangrijkste unique selling point van de Mollie Terminal. Traditionele aanbieders van betaalterminals voorzien over het algemeen geen koppeling tussen online en offline kanalen. Ze verwerken de fysieke betalingen via een apart proces, waardoor het voor verkopers een hele klus is om alle transacties op het einde van de dag samen te voegen in één rapportage. ‘Dat kan volgens ons efficiënterʼ, stelt Serdons.
Alles in één
Het grootste voordeel voor ondernemers die gebruikmaken van de Mollie Terminal is dat ze tijd en kosten besparen. Omdat de betaalterminal gebruikmaakt van dezelfde API Application Programming Interface, red.) die webshops aan Mollie koppelt, hebben ze geen twee aparte leveranciers meer nodig. ‘We kunnen voortaan een alles-in-één-oplossing voor betalingen aanbieden, wat de reconciliatie van online en offline transacties – doorgaans een tijdrovend en arbeidsintensief proces – sterk vereenvoudigtʼ, vertelt Serdons.
De terminal is ook rechtstreeks verbonden met het kassasysteem. ‘Je kunt het vergelijken met de integratie van de online betaling met je e-commerceplatform. Alles is eenvoudig gekoppeld aan de hand van een API. Je tikt de producten aan die iemand wil afrekenen, de transactie wordt bevestigd op de Mollie-betaalterminal en de betaling wordt teruggezonden naar het kassasysteem, zodat je een bonnetje kan uitprinten. Aan het einde van de dag zie je in het Mollie Dashboard de dagomzet via de terminal, naast de transacties via je webshop. De typische manuele reconciliatie van fysieke transacties gebeurt volledig automatisch, waardoor bedrijven meer tijd krijgen om te focussen op wat er écht toe doet: hun businessʼ.
Voor elk wat wils
Voor Mollie is de lancering van de betaalterminal een mijlpaal, omdat het bedrijf hiermee een eerste stap zet in de richting van een omnichannel productaanbod. Maar de terminal is niet de enige oplossing die het bedrijf biedt voor fysieke betalingen. Op basis van hun profiel en activiteiten kunnen klanten kiezen uit drie opties.
De eerste is Mollie Terminal, de fysieke betaalterminal. Die wordt vooraf geconfigureerd zodat de verkoper meteen aan de slag kan, zonder enige installatie. Serdons: ‘Een betaalterminal is op zich misschien niet revolutionair, maar het is wel wat onze klanten op dit moment nodig hebben.ʼ
Sinds corona wint contactloos betalen aan populariteit en daar speelt Mollie met de tweede oplossing handig op in. ‘Via het Mollie Dashboard of de App kun je als verkoper een QR-code aanmaken en laten scannen door de klant, die de betaling meteen online kan bevestigen. Een snelle, gebruiksvriendelijke betaaloplossing die vaak wordt gebruikt in de horeca, maar ook door bedrijven die slechts af en toe betalingen ontvangen, zoals pop-upwinkels of personal trainers.
Contactloos betalen kan binnenkort ook met ‘Tap to Payʼ; een betaaloplossing waarbij verkopers hun Android smartphone of tablet kunnen omvormen tot betaalterminal. Als consument houd je je betaalkaart in de buurt van de smartphone van de merchant, net zoals je dat doet bij contactloze betalingen op een betaalterminal. Het grote voordeel is dat je geen fysieke terminal meer hoeft aan te schaffen. ‘Bij winkels met een groot aantal transacties blijft een terminal handig. Maar als je slechts een paar transacties per uur hebt, kun je net zo goed kiezen voor ‘Tap to Pay’ of een QR-code’, legt Serdons uit.
Mollie Capital
De betaalterminal is slechts een van de innovaties die de Amsterdamse scale-up het afgelopen jaar lanceerde. Mollie wil traditionele spelers uitdagen door zich in toenemende mate te profileren als financiële dienstverlener.
Met Mollie Capital biedt het klanten flexibele financiering. Op basis van de transacties die ze via Mollie verwerken, komen ze in aanmerking voor maximaal 350.000 euro aan financiering. Sinds de lancering eind 2022 gingen ruim 2.000 klanten in Nederland, België en Duitsland in op het aanbod. Zij gebruiken het geld vooral om extra voorraad aan te leggen. Serdons: ‘De komst van de betaalterminal biedt ook hiervoor nieuwe kansen, omdat nu zowel online als offline transacties in rekening kunnen worden gebracht. Hoe meer transacties klanten verwerken, hoe hoger het financieringsbedrag waarvoor ze in aanmerking komen. Zo krijgen ze nog meer kansen om te groeien.ʼ
Snel innoveren
Het uitgangspunt voor alle oplossingen die Mollie lanceert, is eenvoud. Mollie heeft de ambitie om financiële diensten te democratiseren en bedrijven van elke omvang toegang te geven tot de beste betaaloplossingen.
‘We kunnen heel snel innoveren en hebben meer ruimte om extra service te bieden dan traditionele banken, dankzij de automatisering van onze processenʼ, zegt Serdons.
De mindset om onze producten en diensten te optimaliseren zit in het Mollie-DNA ingebakken. Met als resultaat dat onze producten eenvoudig en gebruiksvriendelijk zijn, zodat klanten er snel mee aan de slag kunnen en weinig vragen hebben. De schaalbaarheid laat ons bovendien toe om al onze klanten, ongeacht hoe groot ze zijn, een efficiënte oplossing te bieden. Onze grootste klanten, die op onze systemen meer dan 1 miljard euro omzet draaien, gebruiken dezelfde API als onze kleinste klanten.ʼ
Kies dé oplossing voor jouw fysieke betalingen bezoek de website