De overheidscampagne Rij MONO roept verkeersdeelnemers op niet te bellen, scrollen of appen tijdens het autorijden of fietsen. Werkgevers kunnen helpen om de veiligheid in het verkeer te vergroten door duidelijke afspraken met de eigen medewerkers.
Als je aan het verkeer deelneemt, heb je de focus op de weg nodig
Breed mobiliteitsbeleid omvat verkeersveiligheid, duurzaamheid en aantrekkelijk werkgeverschap, benadrukt programmadirecteur MONO-zakelijk, Dirk-Jan de Bruijn. Er zijn verschillende redenen waarom het onderwerp veiligheid relevant is, meent hij. ‘We hebben het drukste wegenverkeersnet van de wereld, met 9,4 miljoen personenauto’s, meer dan een miljoen bestelwagens en 150 duizend vrachtwagens.’ Daarnaast is het wegennet hard toe aan onderhoud. ‘Onze infrastructuur die in de jaren ’50 en ’60 is gebouwd, is nooit bestemd voor deze verkeersaantallen. Alleen al over de Van Brienenoordbrug passeren bijna een kwart miljoen voertuigen per etmaal. Renovaties als de brug bij Purmerend op de A7 of de Heinenoordtunnel (A29) zal steeds meer gebeuren. Voor werkgevers zou dat een extra stimulans moeten zijn om veel beter over het eigen mobiliteitsbeleid na te denken.’ Hij noemt de arbeidsmarkt ook als extra argument. ‘Bewust mobiliteitsbeleid is in toenemende mate een asset op alsmaar krapper wordende arbeidsmarkt.’ Als je als werkgever aandacht besteedt aan maatregelen om te zorgen dat de eigen mensen duurzamer en veiliger onderweg zijn, dan geeft dit blijk van goed werkgeverschap.
Tovenaarsstaf
‘We leven in een land met heel veel uitdagingen. Bij veel problemen kijken we naar Den Haag. Alsof daar een tovenaar zit met een stokje die alles kan oplossen. Dat is een illusie. Je moet meer je eigen rol en verantwoordelijkheid nemen binnen je eigen cirkel van invloed. Je kunt niet alles doen, maar best veel.’ Als voorbeeld noemt hij de dinsdag/donderdagpiek qua files. ‘De eerste vraag luidt: moet je reizen? Je kunt mensen veel meer verleiden om op andere dagen of een andere manier naar kantoor te komen. Bij het Academisch Ziekenhuis Groningen komt de helft van de medewerkers met de fiets. Dat wordt op allerlei manieren gefaciliteerd en is ook voor de vitaliteit heel goed.’ Hij vertelt over zijn eigen ontwikkeling: ‘Ik heb 20 jaar in een leaseauto gewoond, maar sinds een tijdje werk ik een of twee dagen in de week thuis. Dat heb ik daarvoor nooit gedaan. Waar ik vroeger in de auto sprong voor een vergadering doe ik dat nu via Teams.’
MONO-zakelijk: bewust onderweg
Er wordt steeds meer gebeld en vergaderd onderweg, ondanks het risico op een boete van € 420, blijkt uit een rapport van de SWOV, het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek. Het is een aanleiding voor steeds meer bedrijven om telefonisch vergaderen achter het stuur te verbieden. Bij veel grote ingenieursbureaus en het Havenbedrijf Rotterdam wordt niet meer gebeld vanuit de auto, weet De Bruijn. ‘Dat is afgedwongen door de petrochemische industrie die veiligheid hoog in het vaandel hebben staan en al veel langer deze afspraak intern met de eigen mensen heeft gemaakt. Als je aan het verkeer deelneemt, heb je de focus op de weg en terecht. Het is extreem gevaarlijk. Elektrische auto’s met bijvoorbeeld adaptive cruisecontrol maakt de verleiding groot om ‘er iets bij te doen’, maar de risico’s zijn onevenredig groot. Je kunt prima even parkeren. Dan ben je veel geconcentreerder.’ Bedrijven met een succesvol mobiliteitsbeleid hebben doelen die kwantificeerbaar zijn. ‘Bijvoorbeeld: we willen het aantal incidenten of de CO2-footprint omlaag. Hoeveel mensen werken hybride? Wat is er mis mee om het reisgedrag ter sprake te brengen in functioneringsgesprekken? Of afspraken te maken met je toeleveranciers? Er liggen echt veel mogelijkheden die helemaal niet zo ingewikkeld zijn. Je kunt bewuste mobiliteit onderdeel maken van je cultuur.’
Monitoren van rijgedrag
De Bruijn wijst op het monitoren van het rijgedrag van individuele medewerkers. ‘Dat klinkt Big Brotherachtig, maar er zijn verschillende heel succesvolle voorbeelden van.’ Zo heeft Picnic software ontwikkeld waarmee ze met behulp van gamification de berijders direct feedback geven. ‘Je krijgt direct te horen hoe je het hebt gedaan ten opzichte van je peergroep. En het mooie is dat je als bestuurder beloond wordt met incentives. En zij hebben hun schades substantieel zien dalen en de betrouwbaarheid qua bestellingen omhoog zien gaan. Daaraan zie je de potentie. Uiteindelijk gaat het om de verkeersveiligheid en de verantwoordelijkheid die je hebt voor je medewerkers.’