• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zaterdag 17 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Academica

MBA Leadership in Sustainability focust op het positieve verschil dat jij als leider maakt

AlgemeenBranded Content
26 mrt 2025
2 min. leestijd

‘De leiders van morgen hebben niet alleen financiële en operationele vaardigheden nodig, maar ook de kennis en tools om positieve verandering te realiseren,’ stelt bestuursvoorzitter Margareth de Wit van de Academica University of Applied Sciences.

Een krachtig onderdeel van het leiderschapstraject is de 360 graden feedback assessment

De NVAO-geaccrediteerde MBA Leadership in Sustainability bereidt professionals voor op toekomstbestendig leiderschap. Het programma combineert strategisch denken met duurzaamheid en maatschappelijke impact. De MBA is ontworpen voor leiders die verder kijken dan winst en willen bijdragen aan een regeneratieve economie. ‘We weten hoe we de samenleving op een positieve manier kunnen inrichten. De kennis is er al, we zijn tot veel meer in staat dan we denken. Er is leiderschap nodig die die positieve besmetting inzet. We willen mensen uitdagen om na te denken: waar sta ik nu en welke extra stappen kan ik zetten? Hoe kunnen wij als organisatie écht waarde creëren en een betekenisvolle bijdrage leveren? Jouw rol als leider is om mensen mee te nemen in dat verhaal,’ zegt De Wit met aanstekelijk enthousiasme.

Duurzaamheid reikt verder dan een focus op het milieu
Een belangrijke inspiratiebron en leidraad voor de MBA Leadership in Sustainability is het boek Netto Positief van Paul Polman, voormalig CEO van Unilever. ‘Zijn kernboodschap: duurzaamheid moet in alle facetten centraal staan. Dit is beter bekend als Environment, Social en Governance (ESG) impact. Het sluit naadloos aan bij het principe van B Lab, dat dit samenvat als “Business as a force for good”. De waarden uit het B Lab-framework vormen niet alleen het toetsingskader voor B Corp-organisaties, maar dienen ook als fundament binnen de MBA.‘ Doordat je hierop inzet, bereik je een organisatie die netto positief is. Juist als leider kun je een duurzame en sociale footprint achterlaten. In hoe je produceert, hoe je met mensen omgaat en hoe je waarde creëert. Je moet bij alles denken: hoe kan ik het organiseren zodat het een positief effect heeft? Het goede nieuws is: meestal kán het gewoon.’

Effectief leiderschap op vier niveaus

De MBA laadt de deelnemers met kennis en inzichten over hoe je vanuit je strategische doelstellingen je doelen kunt bereiken. ‘We geven inzicht in hoe de dynamiek van jou als leider in de waardenketen is. Dit alles door je de vraag aan jezelf te laten stellen: wat doe ik en hoe zou ik dat anders en beter kunnen doen?’ De analyse vindt plaats op vier niveaus ‘Me, we, work, world’:

• ME: Wat doe ik? En is datgene wat ik doe zichtbaar?

• WE: Wat doet mijn team? Wat doen zij en hoe is de dynamiek tussen mij en
mijn team?

• WORK: Wat doet mijn organisatie? In welke sector is deze actief?

• WORLD: Hoe verhoudt mijn sector en organisatie zich tot de samenleving?

Een krachtig onderdeel van het leiderschapstraject is de 360 graden feedback assessment van Zenger Folkman, door Harvard University geprezen als een van de meest effectieve leiderschapsontwikkelmethodes. ‘We vragen aan de eigen omgeving van de deelnemer – medewerkers als collega’s en leidinggevenden – (anoniem) feedback te geven op diens leiderschap skills; om te toetsen hoe deze in de perceptie van de ander wordt ervaren. Dat noemen we “wie ben
ik nou kennelijk, door de bril van de ander gezien?”. Ik zeg altijd: dan gaan de kleren van de keizer uit. Iedereen heeft mooie verhalen van zichzelf. Met de 360 graden feedback krijg je de reflectie terug van hoe anderen jou zien. Wat de impact van je leiderschapsgedrag is op je directe omgeving. Dat afwijkende beeld geeft stof tot verder onderzoek. Wil je impact hebben op een positieve manier, dan moet je begrijpen hoe je daarin kunt sturen. Dat begint met te begrijpen waar je staat. Door steeds opnieuw jouw effectiviteit als leider te meten, op verschillende momenten in de MBA, ondersteunen we je als deelnemer in je ontwikkeling richting positief leiderschap.’

Meer informatie? Klik hier.

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Met wat je eet en drinkt kun je positieve impact maken
Algemeen

Met wat je eet en drinkt kun je positieve impact maken

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Een duurzame droomreis op zee met alle luxe van de wereld
Algemeen

Een duurzame droomreis op zee met alle luxe van de wereld

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}