‘De leiders van morgen hebben niet alleen financiële en operationele vaardigheden nodig, maar ook de kennis en tools om positieve verandering te realiseren,’ stelt bestuursvoorzitter Margareth de Wit van de Academica University of Applied Sciences.
Een krachtig onderdeel van het leiderschapstraject is de 360 graden feedback assessment
De NVAO-geaccrediteerde MBA Leadership in Sustainability bereidt professionals voor op toekomstbestendig leiderschap. Het programma combineert strategisch denken met duurzaamheid en maatschappelijke impact. De MBA is ontworpen voor leiders die verder kijken dan winst en willen bijdragen aan een regeneratieve economie. ‘We weten hoe we de samenleving op een positieve manier kunnen inrichten. De kennis is er al, we zijn tot veel meer in staat dan we denken. Er is leiderschap nodig die die positieve besmetting inzet. We willen mensen uitdagen om na te denken: waar sta ik nu en welke extra stappen kan ik zetten? Hoe kunnen wij als organisatie écht waarde creëren en een betekenisvolle bijdrage leveren? Jouw rol als leider is om mensen mee te nemen in dat verhaal,’ zegt De Wit met aanstekelijk enthousiasme.
Duurzaamheid reikt verder dan een focus op het milieu
Een belangrijke inspiratiebron en leidraad voor de MBA Leadership in Sustainability is het boek Netto Positief van Paul Polman, voormalig CEO van Unilever. ‘Zijn kernboodschap: duurzaamheid moet in alle facetten centraal staan. Dit is beter bekend als Environment, Social en Governance (ESG) impact. Het sluit naadloos aan bij het principe van B Lab, dat dit samenvat als “Business as a force for good”. De waarden uit het B Lab-framework vormen niet alleen het toetsingskader voor B Corp-organisaties, maar dienen ook als fundament binnen de MBA.‘ Doordat je hierop inzet, bereik je een organisatie die netto positief is. Juist als leider kun je een duurzame en sociale footprint achterlaten. In hoe je produceert, hoe je met mensen omgaat en hoe je waarde creëert. Je moet bij alles denken: hoe kan ik het organiseren zodat het een positief effect heeft? Het goede nieuws is: meestal kán het gewoon.’
Effectief leiderschap op vier niveaus
De MBA laadt de deelnemers met kennis en inzichten over hoe je vanuit je strategische doelstellingen je doelen kunt bereiken. ‘We geven inzicht in hoe de dynamiek van jou als leider in de waardenketen is. Dit alles door je de vraag aan jezelf te laten stellen: wat doe ik en hoe zou ik dat anders en beter kunnen doen?’ De analyse vindt plaats op vier niveaus ‘Me, we, work, world’:
• ME: Wat doe ik? En is datgene wat ik doe zichtbaar?
• WE: Wat doet mijn team? Wat doen zij en hoe is de dynamiek tussen mij en
mijn team?
• WORK: Wat doet mijn organisatie? In welke sector is deze actief?
• WORLD: Hoe verhoudt mijn sector en organisatie zich tot de samenleving?
Een krachtig onderdeel van het leiderschapstraject is de 360 graden feedback assessment van Zenger Folkman, door Harvard University geprezen als een van de meest effectieve leiderschapsontwikkelmethodes. ‘We vragen aan de eigen omgeving van de deelnemer – medewerkers als collega’s en leidinggevenden – (anoniem) feedback te geven op diens leiderschap skills; om te toetsen hoe deze in de perceptie van de ander wordt ervaren. Dat noemen we “wie ben
ik nou kennelijk, door de bril van de ander gezien?”. Ik zeg altijd: dan gaan de kleren van de keizer uit. Iedereen heeft mooie verhalen van zichzelf. Met de 360 graden feedback krijg je de reflectie terug van hoe anderen jou zien. Wat de impact van je leiderschapsgedrag is op je directe omgeving. Dat afwijkende beeld geeft stof tot verder onderzoek. Wil je impact hebben op een positieve manier, dan moet je begrijpen hoe je daarin kunt sturen. Dat begint met te begrijpen waar je staat. Door steeds opnieuw jouw effectiviteit als leider te meten, op verschillende momenten in de MBA, ondersteunen we je als deelnemer in je ontwikkeling richting positief leiderschap.’