Deze zomer hopen veel mensen eindelijk weer op vakantie naar het buitenland te kunnen. MAX Ombudsman Jeanine Janssen is komende maanden te zien in het nieuwe seizoen van MAX vakantieman. Ze blikt vooruit op ‘een hete zomer’.
Jeanine Janssen is samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman. Sinds het begin van de coronapandemie krijgt ze bijna uitsluitend nog vragen over vakanties. “Zeker in het begin, toen grenzen dichtgingen en mensen moesten worden gerepatrieerd. Daarna volgden vragen over reizen naar oranje gebied en annuleringen. Daar kwamen zoveel vragen uit die we nog nooit hadden gezien. Normaal wordt een reis zelden geannuleerd. En voor corona waren de rechten bij een annulering van de reis veel duidelijker. Nu zijn het veel complexere verhalen.” Een dossier dat in de coronatijd wel gewoon doorliep, waren de pensioenzaken. “Mijn collega Rogier de Haan haalt echt miljoenen binnen voor de gewone man.” Naast MAX Ombudsman zijn Jeanine en Rogier samen projectleider van de Soresdienst. “Dat is in een notendop een project met een groep van 35 vrijwilligers in het hele land die mensen helpen die door de bomen het bos niet meer zien.”
“Het is frustrerend dat deuren wel opengaan die mensen zelf niet hebben open gekregen, als een omroep erbij komt. Dat men niet gewoon met de menselijke maat naar een probleem kijkt en probeert te bedenken ‘wat zou ik graag willen, als het mij zou overkomen?’. Als dat vaker de gedachte zou zijn, zouden wij veel minder werk hebben.” Dat geldt ook voor een klantenservice. “Een beetje inlevingsvermogen en relativering van de andere kant zijn toverwoorden.”
Vanaf 5 juli is MAX vakantieman weer op televisie. Jeanine Janssen heeft er veel zin in, maar ziet tegelijk ook wel op tegen de chaos van de voortdurend veranderende coronaregels. “Dan is iets geel, dan weer groen of oranje. Of gooien landen er weer een eigen sausje overheen. Ik hoop voor iedereen dat er na de zomer rust in de tent komt. Bij de reisorganisaties lopen mensen op hun tandvlees, die lopen tegen hetzelfde aan als ik. Steeds verandert er iets qua coronaregels.” Tegelijkertijd stelt ze nuchter vast: “Je bent te gast in het land, dus moet je je aan hun regels houden. En straks heb je weer de regels om terug in Nederland te komen. Het is best wel ingewikkeld.” Ze besluit met vrolijke nuchterheid: “Het wordt wat je zegt ‘een hete zomer’. Ik ben niet bang dat we als MAX vakantieman geen onderwerpen hebben.”
Betrokkenheid
Gevraagd wat voor Jeanine Janssen het Omroep MAX-gevoel definieert, antwoordt ze gedecideerd: betrokkenheid. “Ik vind betrokkenheid het toverwoord van Omroep MAX. Het is niet alleen tv en radio maken, maar ook denken hoe je de mens daarachter een steuntje in de rug kunt bieden.” Als voorbeeld noemt ze het dagelijkse juridische spreekuur. “Daar kunnen mensen terecht met al hun vragen. Soms willen ze iemand hebben die met ze meedenkt, ‘is het een handige beslissing?’. MAX staat voor gezamenlijke hulp, dat zie je ook met MAX Maakt Mogelijk, waar de Soresdienst onder valt. We helpen mensen die het moeilijker hebben dan wij.” Die betrokkenheid zie je in programma’s als MAX vakantieman terug, waar wordt geprobeerd zaken op te lossen en informatie te geven. “Mensen hebben vragen en Omroep MAX beantwoordt die vragen. MAX is er voor haar leden en dus ook voor de kijkers. Dat verklaart het succes.”
Het nieuwe seizoen van MAX vakantieman, vanaf maandag 5 juli elke maandag om 20.35 uur op NPO1