Creativiteit wordt wel een van de grootste menselijke rijkdommen genoemd. Het stimuleert ons om onszelf te uiten, om te leren en contact te maken. Kunsteducatie en het werken met kwalitatief goed materiaal zijn daarbij onmisbaar.
Cultuuronderwijs, hoe belangrijk is dat? De Rijksoverheid wijdt er op haar eigen website in elk geval gewichtige woorden aan: ‘Cultuuronderwijs is onmisbaar voor de vorming van jonge mensen tot kritische volwassenen. Door cultuureducatie ontwikkelen kinderen hun talenten, maken zij kennis met schoonheid. Ook leren zij de waarde van kunst te begrijpen. Kunst zorgt voor historisch besef en daagt leerlingen uit om een creatieve, onderzoekende houding te ontwikkelen.’
Betere resultaten
Creativiteit wordt wel een van de grootste menselijke rijkdommen genoemd. Het stimuleert ons om onszelf te uiten, om te leren en contact te maken. Het heeft de kracht om de wereld mooier te maken. ‘Als het klopt wat wij denken, dan begint het vermogen tot reflectie rond vier jaar,’ merkte Barend van Heusden, hoogleraar Cultuur en Cognitie aan de Rijksuniversiteit Groningen, al eens op. ‘Daar kun je dus al beginnen, waarbij je aansluit bij wat kinderen van die leeftijd uit zichzelf al doen en kunnen.’ Van Heusden deed ooit uitvoerig onderzoek naar de effecten van cultuuronderwijs op scholen. Het rapport dat hij daarover schreef, rondt hij af met een glasheldere conclusie: ‘Goed kunstonderwijs leert leerlingen hun cultureel (zelf)bewustzijn te ontwikkelen, het leert ze te verbeelden en die verbeelding om te zetten in producten en performances, en het leert ze een medium (materiaal en instrumenten) te beheersen.’ Uiteindelijk, schrijft Van Heusden, maken leerlingen zich daarbij een aantal belangrijke cognitieve vaardigheden eigen, waaronder waarnemen – kijken dus, want daarmee begint het – verbeelden en analyseren. En dat zijn weer eigenschappen die bijdragen aan betere resultaten in andere onderwijsvakken.
Kwaliteit van materiaal
Door op de basisschool kinderen op jonge leeftijd al kennis te laten maken met diverse kleur- en verfmaterialen worden zij uitgedaagd om hun creativiteit te ontdekken en te ontwikkelen. Dat begint met het gebruiken van kleurpotloden, stiften en plakkaatverf en gaat verder met het ontdekken van kunst, maar ook met het werken met acryl- of olieverf. Bij het langzaam beheersen van het materiaal, speelt kwaliteit een belangrijke rol. Voor een habbekrats zijn er genoeg slechte spullen te vinden op de markt. Die bieden één zekerheid: ze smoren al snel elk plezier en belemmeren de opborrelende creativiteit. Zonde natuurlijk, want in ons land dat zo’n sterke kunstzinnige traditie heeft (Rembrandt, Van Gogh ) zijn er óók genoeg producten te vinden waarvan de kwaliteit heel erg goed is.
Grenzen verleggen
Een producent als Royal Talens, met merken zoals bijvoorbeeld Bruynzeel, en een groot familiebedrijf als Gerstaecker, met eigen merken, zoals I LOVE ART, stellen niet alleen hoge eisen aan hun producten, maar ook aan verantwoord en innovatief ondernemerschap. Zo gaat Royal Talens er prat op al meer dan honderd jaar de wereldwijde creatieve expressie te stimuleren en mensen met kwalitatief hoogwaardige producten en merken aan te zetten tot kijken, tekenen en schilderen. Onlangs is het bedrijf zelfs een samenwerking aangegaan met het Van Gogh Museum: een creatieve collectie schilder- en tekenmaterialen dient niet alleen als eerbetoon aan Vincent van Gogh, maar nodigt de gebruiker vooral ook uit om zijn eigen creativiteit te ontdekken en grenzen te verleggen, zoals Van Gogh dat ook deed.