• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
dinsdag 15 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt aangeboden door Exact

Keuzes die de accountant moet maken om te excelleren

AlgemeenBranded Content
8 dec 2023
3 min. leestijd

Van klantenstops en personeelstekorten tot compliancy- en securityrisico’s: er liggen grote uitdagingen voor accountants. Klanten goed bedienen, maar ook een aantrekkelijke werkgever zijn waar personeel graag werkt en blijft werken. Kantoren die niet achterop willen raken, staan voor een aantal belangrijke keuzes de komende tijd.

‘Maar er liggen ook ontzettend veel kansen, waardoor je je als accountant kunt onderscheiden van de rest,’ benadrukt Wilco Kraaij, Product Line Director Accountancy, bij softwarebedrijf Exact. Hij benoemt vier keuzes die accountancykantoren in de toekomst zullen moeten maken om succesvol te blijven, of nóg succesvoller te worden.

De meeste ransomware aanvallen worden onbewust geïnitieerd door je directe omgeving

1. Kies klanten zorgvuldig
‘Moderne kantoren kiezen er voor om één lijn te trekken in de samenwerking met klanten.’
Een soepel proces tussen klant en kantoor is key voor een succesvolle samenwerking. Voorheen was de klant koning van het proces: die bepaalde op welke manier hij of zij samenwerkte met het kantoor. In de praktijk zorgde deze vraag naar maatwerk regelmatig voor stroevere processen, terwijl kosten- en tijdbesparing de hoogste prioriteit hebben. Moderne kantoren kiezen er daarom voor om de controle te pakken en één lijn te trekken in de manier waarop ze met klanten samenwerken. Dat betekent concreet soms de moeilijke keuze maken om afscheid te nemen van bepaalde klanten. Of het nu gaat om het aanleveren van stukken of om het goedkeuren van documenten, deze processen stroomlijnen ze met slimme software en automatisering. Op die manier trekken ze één lijn en zorgen ze voor een gestroomlijnde en efficiënte klantervaring en een prettige gebruikerservaring.

2. Kies voor sterk relatiebeheer en advies
‘In een wereld die door artificial intelligence steeds meer data-gedreven wordt, kunnen accountants met sterk relatiebeheer zich echt onderscheiden.’
Automatisering en slimme dashboards helpen accountants en hun ondernemers iedere dag om efficiënt te werken en de juiste beslissingen te nemen. Toch is er één cruciaal aspect dat niet in technologie en data te ondervangen is, en dat is de relatie met de klant. Ondernemers waarderen het persoonlijk contact met een sparringpartner die aandacht heeft voor hen als persoon en meedenkt over een langetermijnvisie. In een wereld die door AI (artificial intelligence) steeds meer data-gedreven wordt, kunnen accountants door te kiezen voor sterk relatiebeheer en persoonlijk contact zich echt onderscheiden. Zorg dat de administratieve processen en het jaarwerk zo strak mogelijk geautomatiseerd zijn. Daardoor kun je als relatiebeheerder echt werken aan de relatie en tijd maken voor concrete (fiscale) adviezen, waardoor de ondernemer onder de streep gewoon meer over

3. Kies voor vaste prijzen
“Met een vast verdienmodel creëer je ruimte voor je medewerkers om hen te laten doen wat zij het liefste doen, de ondernemer op één zetten.”
Klanten, veelal ondernemers, willen standaard dienstverlening tegen standaardkosten. Niet dat ze het gevoel hebben dat bij iedere vraag de teller begint te lopen. Ze kopen een compleet pakket aan dienstverlening inclusief een stuk persoonlijke aandacht voor een vaste prijs. Dit matcht met de behoeften van het accountancykantoor: door de personeelsschaarste hebben ze het nu eenmaal te doen met minder medewerkers, en dus ook minder factureerbare uren. Daarbij biedt een vast verdienmodel, ondersteund door een gestroomlijnde digitale oplossing, uitkomst. Je kantoor heeft zo een voorspelbaardere inkomstenflow en de klant waardeert de duidelijkheid. Een win-win voor accountant en klant.
Kies als accountancykantoor dus voor vast, voor je inkomsten, maar ook voor de werkdruk. Door te werken met een vast verdienmodel creëer je ruimte voor je medewerkers om hen te laten doen wat zij het liefste doen, de ondernemer op één zetten. Door die ruimte te creëren blijf je een aantrekkelijke werkgever. En dat is in tijden van schaarste door de vergrijzing en toenemende werkdruk door een sterk groeiend aantal ondernemers, geen overbodige luxe voor het kantoor. Door personeelstekort kan je niet groeien in uren (en losse facturen) maar wél in waarde.

4. Kies niet voor compliance en security
“Door communicatiestromen en systemen eenvoudig samen te voegen, maak je compliant zijn en veilig samenwerken gemakkelijk.”
De kop van deze alinea klinkt wat misleidend, maar klopt toch. Compliance en security zijn namelijk geen keuzes: het zijn onmisbare voorwaarden voor verantwoord (samen)werken en ondernemen. Accountants – en hun klanten – kunnen op dit gebied geen concessies meer doen. Iedereen kent het wel: je hebt geen zin om te werken in verschillende systemen, dus omdat het gemakkelijk is, stuur je bijvoorbeeld snel even dat document via je privé mailadres. Door communicatiestromen en systemen eenvoudig samen te voegen, maak je compliant zijn en veilig samenwerken gemakkelijk. En dat is belangrijk, want een oplossing staat en valt bij de gratie van de gebruiker. Dat geldt voor samenwerking binnen het kantoor en met klanten. Wanneer data bijvoorbeeld centraal opgeslagen staat in SharePoint in plaatst van verdeeld in losse applicaties, werk je vanuit één dossier met versiebeheer en kun je zo de volledigheid van het dossier veel beter borgen.

Belangrijke taak
Ten slotte ligt er wat security betreft voor het kantoor een belangrijke taak om ondernemers – die regelmatig ten prooi vallen aan cybercriminelen – bewust te maken van securityrisico’s. Niet alleen om hen te beschermen, maar ook om je eigen organisatie veilig te stellen. De meeste ransomware aanvallen worden onbewust geïnitieerd door je directe omgeving, als accountantskantoor dus grotendeels de klanten waarvoor je werkt. Gelukkig is die bewustwording er steeds meer en zijn er digitale hulpmiddelen om je te wapenen. Kies als kantoor dus bewust het aantal software platformen wat je gebruikt en maak je klanten en werknemers bewust van de securityrisico’s. Dit geeft je de munitie om te excelleren en te focussen op wat er echt toe doet: je klanten, je personeel en je business.

De kracht van compleetheid
Met een juiste opzet van je kantoorautomatisering ondersteunt die jouw kantoor in de keuze’s die je maakt voor de toekomst. Door te kiezen voor één cloud oplossing werk je vanuit één dataset. Daardoor werkt jouw kantoor efficiënter, is er één centraal proces en kan de voortgang over alle klanten vanuit één applicatie worden gemonitord. Door informatie uit verschillende domeinen te combineren, kom je tot nieuwe inzichten waarmee je je klant beter kunt adviseren.

Exact biedt in één software suite voor accountants en administratiekantoren de software voor de samenwerking met klanten, je kantoorbeheerstaken en alle diensten die je levert. Van Boekhouding, aangiftes, jaarrekeningen, real-time rapportages, salaris & HR administratie tot eigen kantoorbeheer. Kies zelf wat je nodig hebt, zodra je meer combineert wordt het resultaat krachtiger en werk jouw kantoor efficiënter. Meer over de suite van accountancy lees je op onze website

Benieuwd naar de mogelijkheden? Bezoek de website van Exact

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}