De komende jaren moeten de chemie en industrie verduurzamen en overstappen op waterstof en bio-based en circulaire grondstoffen. Dit betekent dat er compleet nieuwe infrastructuur met opslagcapaciteit moet worden gebouwd. LBC Tank Terminals loopt hierop vooruit met de uitbreiding van haar terminals in Rotterdam en Antwerpen.
Voor de Europese chemie zijn Rotterdam en Antwerpen ‘the places to be’
In de havens van Rotterdam en Antwerpen worden veel olieproducten opgeslagen. Dat zal steeds minder worden ten faveure van non-carbon based producten, vertelt Erik Kleine, general manager Europe van LBC Tank Terminals. Als opslagdienstverlener zit LBC midden in de dynamiek. Het bedrijf slaat in Europa vooral chemische producten op. De afbouw van fossiele brandstoffen betekent dat er steeds meer grondstoffen voor de bio-based chemie komen, zoals bio-methanol en dat de circulaire chemie in belang groeit. ‘Deze nieuwe productstromen spelen een centrale rol in onze uitbreidingsplannen in Rotterdam en Antwerpen.’
Import van waterstof
Kleine verwacht dat het nog tientallen jaren zal duren voordat de transitie is volbracht. ‘Het is in geen enkel scenario mogelijk om in tien jaar tijd afscheid te nemen van alle fossiele brandstof. Dat gaat niet gebeuren. Dat is niet haalbaar. Het heet niet voor niets een transitie en niet een disruptie.’ De nieuwe producten die de energie- en grondstoftransitie met zich meebrengen, zullen voor een groot deel op waterstof gebaseerd zijn, verklaart Kleine. ‘Pure waterstof is lastig vloeibaar op te slaan, omdat het pas bij -250 oC vloeibaar wordt. Er moet heel veel energie in om het zo koud te krijgen en te houden. Dat betekent ook dat het transport moeilijk en duur is.’ Nederland en België kunnen zelf niet voldoende waterstof op een duurzame manier produceren om aan de behoefte van de industrie te voldoen. ‘Zelfs niet als we de Noordzee volbouwen met windparken. Dus die waterstof moet worden geïmporteerd.’ LBC verwacht dat het transport voor een groot deel in de vorm van ammoniak als waterstofdrager zal plaatsvinden, vertelt Kleine. ‘In mijn beleving is dat essentieel om de transitie te laten slagen. Dat betekent voor onze sector dat we andere producten zullen gaan opslaan dan we nu doen. De infrastructuur die er nu is, is niet altijd geschikt om dat te doen. Er zal dus nieuwe infrastructuur, met aparte tanks, moeten worden gebouwd. Dat zijn enorme investeringen. Ammoniak is geen makkelijk product om veilig op te slaan. Als industrie zullen we, samen met de overheden, er alles aan moeten doen om dat op een verantwoorde manier te doen.’ Hij hoopt op een sterke regierol van de overheid. ‘Er zijn veel plannen en er wordt over waterstof veel nagedacht en gepraat, maar geen enkel bedrijf kan op zichzelf een oplossing vinden. Net als de Nederlandse overheid nu een rol pakt in Porthos (transport en opslag CO2 onder de Noordzee, red.), zullen ze dat ook voor de waterstofinfrastructuur moeten doen. Het vereist onder meer de aanleg van pijpleidingen in het havengebied en naar het Ruhrgebied. Dat zijn grote projecten die essentieel zijn om de transitie tot stand te brengen.’
Investeringsbeslissing
LBC heeft wereldwijd zeven terminals. Deze liggen in de Golf van Mexico, bij Houston en Baton Rouge, met chemie als speerpunt. In Europa zijn drie terminals in Antwerpen en Rotterdam. Ook hier is de focus voornamelijk gericht op chemie en producten die voortstromen uit de energietransitie. De chemiesector heeft het, door de hogere energieprijzen en de hoge prijzen voor grondstoffen, zwaar ten opzichte van de VS en het Midden-Oosten. Hierdoor worden steeds meer chemicaliën geïmporteerd, in plaats van lokaal geproduceerd en is er een groeiende behoefte aan tankopslag voor chemische producten, vertelt Kleine. ‘We zien een toenemende vraag voor onze dienstverlening en breiden onze terminals verder uit.’ Ook met het oog op de toekomst. Kleine is ondanks de moeilijke tijd voor de chemiesector optimistisch. ‘Voor de Europese chemie zijn Rotterdam en Antwerpen ‘the places to be’. We zitten op een triple-A locatie in de Botlek, het hart van de petrochemie van Noordwest-Europa. De grootste chemietankers kunnen aanmeren en er zijn goede overslagmogelijkheden naar binnenvaartschepen en het spoor.’ Naast het investeren in nieuwe infrastructuur, zet LBC zich ook in om de eigen CO2-voetafdruk te verlagen en zelfs terug te brengen tot net-zero, en levert daarmee actief een duurzame bijdrage aan het realiseren van de klimaatdoelstellingen.