Simon Loos investeert volop in data. De reden hiervoor is dat de logistiek dienstverlener aan de hand van data betrouwbare informatie kan inwinnen die helpt om haar klanten optimaal te bedienen.
‘Data gaat om communiceren, vragen stellen en samen dingen uitproberen'
‘In het transport draait alles om uren en kilometers. Door die goed inzichtelijk te maken, kun je
de wachttijden verminderen en je netwerken optimaliseren,’ vertelt Wesley Hendriks, manager Business Intelligence/Data. ‘We zijn van A tot Z bezig met data, van dataontsluiting tot datamodelleren en het maken van eeneindproduct, zoals een dashboard waar een klant of interne medewerker in één oogopslag alle informatie ter beschikking heeft.’
Optimale planning
De verzamelde data leveren informatie op om je processen, samen met je klant, te verbeteren, stelt Hendriks. ‘Als je bijvoorbeeld ziet dat in een bepaalde regio relatief veel lege kilometers wordt gereden, kun je beslissen dat je daar op zoek moet naar klanten. Maar het kan ook zijn dat je de processen altijd op een bepaalde manier hebt gepland, waardoor je leeg terugrijdt. Door op een andere manier naar de puzzel te kijken, kun je vervolgens een optimalisatieslag maken.’ Als voorbeeld vertelt hij over twee klanten uit eenzelfde afzetgebied. ‘In eerste instantie werden de transporten los van elkaar gereden. Je leverde de vracht af en nam de statiegeldflessen en andere retouren weer mee. We zijn met ze in gesprek gegaan om de ritten te combineren.Daarmee hebben we een efficiëntievoordeel van 5% weten te realiseren. Dat lijkt misschien weinig, maar met de marges in het transport en qua duurzaamheid is dat een mooie winst.’ Hij maakt een sprong naar zero emissie-transport. Elektrisch transport brengt weer nieuwe uitdagingen en dynamiek met zich mee, qua elektrisch laden. Je moet rekening houden met waar je kunt laden en hoe lang je kunt laden. Door die informatie te combineren kun je zo optimaal mogelijk jouw planning maken.’
Gezamenlijk werken aan verbeteringen
Hendriks vergelijkt data-analyse met brood bakken: ‘Je hebt meel, gist, water, zout en eventueel suiker nodig dat je mengt en bakt om tot een brood te komen. Wat je erin stopt bepaalt het resultaat. Zo is het ook met data-analyse. Data is de input en output van een proces. Je begint op het punt dat je zelf probeert zoveel mogelijk data te genereren die waarde toevoegen.’ Simon Loos werkt waar het maar even kan met klanten samen om processen verder te verbeteren. ‘Samen met het datateam van een van onze grote retailklanten zijn we lang bezig geweest om gezamenlijk het logistieke proces in kaart te brengen. Wanneer vertrekken auto’s, hoe lang staan ze te wachten bij het laaddok, etc. Die informatie hebben we helemaal afgepeld en gezamenlijk als twee datateams aan de beide directies gepresenteerd. Het leuke was dat het zowel bij de klant als bij Simon Loos nieuwe aandachtspunten heeft opgeleverd waar we ons niet bewust van waren, die weer tot nieuwe projecten hebben geleid.’ Hendriks geniet van zijn rol. ‘Je bent de brug tussen de technologie en de mens. Data gaat
om communiceren en vragen stellen. Je kunt gezamenlijk dingen uitproberen, om te kijken of een oplossing voor probleem x of y ook echt voor verbetering zorgt. Ook als het niet blijkt te werken, brengt het je weer op nieuwe ideeën.’






