• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
donderdag 11 december 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Simon Loos

‘In het transport draait alles om uren en kilometers’

AlgemeenBranded Content
10 dec 2025
2 min. leestijd

Simon Loos investeert volop in data. De reden hiervoor is dat de logistiek dienstverlener aan de hand van data betrouwbare informatie kan inwinnen die helpt om haar klanten optimaal te bedienen.

‘Data gaat om communiceren, vragen stellen en samen dingen uitproberen'

‘In het transport draait alles om uren en kilometers. Door die goed inzichtelijk te maken, kun je
de wachttijden verminderen en je netwerken optimaliseren,’ vertelt Wesley Hendriks, manager Business Intelligence/Data. ‘We zijn van A tot Z bezig met data, van dataontsluiting tot datamodelleren en het maken van eeneindproduct, zoals een dashboard waar een klant of interne medewerker in één oogopslag alle informatie ter beschikking heeft.’

Optimale planning

De verzamelde data leveren informatie op om je processen, samen met je klant, te verbeteren, stelt Hendriks. ‘Als je bijvoorbeeld ziet dat in een bepaalde regio relatief veel lege kilometers wordt gereden, kun je beslissen dat je daar op zoek moet naar klanten. Maar het kan ook zijn dat je de processen altijd op een bepaalde manier hebt gepland, waardoor je leeg terugrijdt. Door op een andere manier naar de puzzel te kijken, kun je vervolgens een optimalisatieslag maken.’ Als voorbeeld vertelt hij over twee klanten uit eenzelfde afzetgebied. ‘In eerste instantie werden de transporten los van elkaar gereden. Je leverde de vracht af en nam de statiegeldflessen en andere retouren weer mee. We zijn met ze in gesprek gegaan om de ritten te combineren.Daarmee hebben we een efficiëntievoordeel van 5% weten te realiseren. Dat lijkt misschien weinig, maar met de marges in het transport en qua duurzaamheid is dat een mooie winst.’ Hij maakt een sprong naar zero emissie-transport. Elektrisch transport brengt weer nieuwe uitdagingen en dynamiek met zich mee, qua elektrisch laden. Je moet rekening houden met waar je kunt laden en hoe lang je kunt laden. Door die informatie te combineren kun je zo optimaal mogelijk jouw planning maken.’

Gezamenlijk werken aan verbeteringen

Hendriks vergelijkt data-analyse met brood bakken: ‘Je hebt meel, gist, water, zout en eventueel suiker nodig dat je mengt en bakt om tot een brood te komen. Wat je erin stopt bepaalt het resultaat. Zo is het ook met data-analyse. Data is de input en output van een proces. Je begint op het punt dat je zelf probeert zoveel mogelijk data te genereren die waarde toevoegen.’ Simon Loos werkt waar het maar even kan met klanten samen om processen verder te verbeteren. ‘Samen met het datateam van een van onze grote retailklanten zijn we lang bezig geweest om gezamenlijk het logistieke proces in kaart te brengen. Wanneer vertrekken auto’s, hoe lang staan ze te wachten bij het laaddok, etc. Die informatie hebben we helemaal afgepeld en gezamenlijk als twee datateams aan de beide directies gepresenteerd. Het leuke was dat het zowel bij de klant als bij Simon Loos nieuwe aandachtspunten heeft opgeleverd waar we ons niet bewust van waren, die weer tot nieuwe projecten hebben geleid.’ Hendriks geniet van zijn rol. ‘Je bent de brug tussen de technologie en de mens. Data gaat
om communiceren en vragen stellen. Je kunt gezamenlijk dingen uitproberen, om te kijken of een oplossing voor probleem x of y ook echt voor verbetering zorgt. Ook als het niet blijkt te werken, brengt het je weer op nieuwe ideeën.’

Meer informatie? Klik hier

Interessante artikelen

Van Geautomatiseerd naar Autonoom: de nieuwe standaard in patch management
Algemeen

Van Geautomatiseerd naar Autonoom: de nieuwe standaard in patch management

10 december 2025
‘Straks kun je het ERP­systeem gewoon een vraag stellen’
Ondernemen

‘Straks kun je het ERP­systeem gewoon een vraag stellen’

10 december 2025
AI verordening vraagt om praktische handvatten voor ondernemers
Algemeen

AI verordening vraagt om praktische handvatten voor ondernemers

10 december 2025
Hybride cloud van Nederlandse bodem biedt zekerheid en continuïteit
Algemeen

Hybride cloud van Nederlandse bodem biedt zekerheid en continuïteit

10 december 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Succes energie- en materialentransitie

11 december 2025
Dossiers

Werken aan een fijne toekomst

21 november 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}