• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 11 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Groeiende aandacht voor de ‘happy’ medewerker

Ondernemen
8 dec 2023
3 min. leestijd

Duurzame inzetbaarheid en sociale veiligheid zijn belangrijke topics in de HR-praktijk. Een cruciale vraag luidt: bij wie ligt de verantwoordelijkheid? Bij de medewerker of de organisatie?

‘Medewerkers moeten zich veilig en zelfverzekerd genoeg voelen om nieuwe vaardigheden te leren’

Duurzame inzetbaarheid gaat over een aantal onderwerpen, vertelt NVP-voorzitter Irene Oerlemans, de onafhankelijke beroepsvereniging voor HR-professionals. ‘Het gaat om medewerkers die fysiek en metaal gezond, productief en betrokken zijn. Wat moet je doen om niet ziek te worden? Je kunt gestructureerd beleid zetten op gezond eten, gezond bewegen, constateert ze. Hetzelfde geldt voor het mentale welzijn van de medewerkers.
De tweede component die bij duurzame inzetbaarheid hoort is productief blijven. Hoe zorg je ervoor dat mensen langdurig toekomstgericht productief zijn?’ Dit gaat bijvoorbeeld over een leven lang leren. Over de talenten van mensen goed inzetten en daar steeds met medewerkers over praten. Hoe zorg je er voor dat mensen meebewegen met wat het bedrijf nodig heeft. ‘Daar heb je visie en specialisten voor nodig, die het overzicht hebben van welke skills er nu nodig zijn en welke in de toekomst. En hoe beweeg je mensen daar naartoe? Dat kan moeilijk zijn, een belangrijke voorwaarde is de medewerkers zich veilig en zelfverzekerd genoeg moeten voelen om deze nieuwe vaardigheden te leren.’

Collectieve verantwoordelijkheid
Wat zet je als bedrijf collectief neer, in beleid en initiatieven en wat is de verantwoordelijkheid van de individuele werknemer? ‘Het is goed om je als werkgever te realiseren dat ziektes zoals burn-out vaak worden benaderd vanuit het individu. ‘Jij moet sterk worden’. ‘We gaan jou helpen om mentaal weerbaar te zijn en bieden je een mentaal welzijnsprogramma’. Het gaat echter niet om die ene medewerker. Het gaat er om dat je het collectief gezonder en vitaler maken.’
Er is gelukkig steeds meer oog voor preventie. ‘Dat is waar HR in eerste instantie óók voor is. Je kunt wel toegang tot een digitaal vitaliteitsplatform bieden waar werknemers terechtkunnen. Maar je moet ook nadenken hoe collega’s elkaar kunnen ondersteunen, in plaats van enkel externe hulp aan te bieden. Dat is een interessante uitdaging en bij uitstek de verantwoordelijkheid van HR-professionals.
‘Duurzame inzetbaarheid draait om ‘het gesprek hebben’ met medewerkers. Een goede HR-manager zorgt dat de leidinggevende leert hoe je die gesprekken voert en waarover die moeten gaan.’ Ze noemt als voorbeeld een medewerker die ongezond leeft, wat effect heeft op het werk dat hij doet. ‘Veel managers worstelen daar terecht mee. Hoe heb je daarover een gesprek. Je hebt niets te zeggen over hoe medewerkers hun vrije tijd invullen. Maar dit is mogelijk anders wanneer je de consequenties van een ongezonde leefstijl iedere maandagochtend ervaart. Dat zijn moeilijke onderwerpen, waar je als HR-medewerker beleid op kunt formuleren en vooral leidinggevenden goed op kunt trainen.

Lees ook

Lifelong Learning: goed voor carriere, gezondheid en persoonlijke groei

DUO helpt bedrijven in strijd tegen diplomafraude

Duidelijke grenzen
Een veilige sociale cultuur creëren begint met het stellen van duidelijke grenzen. ‘Dat is een belangrijke stap. In het verleden hadden we ook al met grensoverschrijdend gedrag te maken, maar werd dit intern opgelost. Je zorgde dat degene om wie het ging geruisloos wegging. Nu heb je andere dingen te doen, omdat het te maken heeft met de cultuur van je bedrijf en omdat het eigenlijk altijd verder gaat dan die ene persoon En dus moet je als HR professional duidelijk zijn over het beleid en de consequenties van verkeerd gedrag.’
Duurzame inzetbaarheidsbeleid is een proces dat nooit af is, meent Oerlemans. ‘De wereld staat niet stil. Hoe zorg je dat medewerkers met plezier werkt en alles wat ze hebben voor jouw organisatie geven? Het kan gebeuren dat de omzet onder druk komt, en ontslagen vallen, of het evenwicht in het bedrijf wordt door andere oorzaken verstoord. Je denkt dat iedereen betrokken, gemotiveerd en blij is, en ineens ontstaat een stressvolle sfeer.’

Gerelateerde artikelen

SD Worx Digitalisering binnen HR en payroll is geen luxe, maar een noodzaak
Ondernemen

SD Worx Digitalisering binnen HR en payroll is geen luxe, maar een noodzaak

26 maart 2025
Duurzame inzetbaarheid begint bij intrinsieke motivatie
Ondernemen

Duurzame inzetbaarheid begint bij intrinsieke motivatie

24 maart 2025
‘De meerderheid van de zzp’ers wil en kán gewoon ondernemen’
Ondernemen

‘De meerderheid van de zzp’ers wil en kán gewoon ondernemen’

20 februari 2025
Koninklijke Jaarbeurs: vooruitstrevend in duurzame evenementen
Ondernemen

Koninklijke Jaarbeurs: vooruitstrevend in duurzame evenementen

3 juni 2024

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}