No Fairytales-founder Bernadette Kooijman heeft als missie om populair eten een stapje beter en gezonder te maken. ‘Gezond eten moet iets zijn waar je niet over hoeft na te denken. Dat lukt alleen als je klein begint. Gedragsverandering gaat in kleine stapjes. Dat is de reden dat de meeste diëten niet werken.’
Met No Fairytales heeft Bernadette Kooijman de visie van Stanford-gedragswetenschapper BJ Fogg omarmd, dat duurzame verandering alleen lukt als je kleine stapjes zet. Vanuit dat idee heeft No Fairytales lekkere, gezonde producten én Het Traagste Dieet Ter Wereld ontwikkeld. Lekker en gezond gaan bij de groentetortilla’s, burrito’s en gezonde repen van No Fairytales hand in hand. ‘Kleine stapjes houdt in dat de verandering moet passen binnen iemands eetpatroon,’ vertelt Kooijman. ‘Begin met iets wat makkelijk te veranderen is. Een hapje meer noten, een hapje minder chips. Zodat de motivatieknop denkt ‘hé, het werkt!’ Een kleine stap heeft grote effecten, benadrukt ze. ‘Als je van twee klontjes vermindert naar één klontje, scheelt dat over een heel jaar heel veel kilocalorieën. Bovendien denk je: misschien kan ik ook wat beter op m’n beweging gaan letten!’
Het Traagste Dieet Ter Wereld
‘Als je écht wil veranderen, moet je klein beginnen en positieve kleine stappen naar succes zetten. Een positieve tone-of-voice is belangrijk voor echte verandering. We weten allemaal hoe vervelend het is als je de hele tijd te horen krijgt wat je moet doen of wat niet goed voor je is! Dat werkt gewoon niet,’ meent Kooijman. ‘No Fairytales helpt je gezonder te eten, zonder dat je moeite hoeft te doen. Met onze groentetortilla of burrito eet je automatisch extra groente. Het zijn producten die je al kent, maar dan beter en gezonder.’ Na het succes van de groentetortilla’s, burrito’s en salsa’s ligt sinds kort de No Fairytales-reep in de winkel. Deze bevat gemiddeld 60% minder suiker en 25% minder calorieën dan andere repen. ‘We vinden dat de voeding beter en gezonder kan. In het schap waar onze repen liggen heel veel repen die worden aangeboden met kreten als ‘natuurlijk’, ‘puur’ en ‘fair’. Terwijl ze heel veel kilocalorieën en suikers bevatten. De bewustwording bij consumenten dat zo’n reep niet altijd een gezonde keuze is, is heel belangrijk. We steken als samenleving veel geld in zieke mensen beter maken. Je kunt beter voorkomen dat mensen ziek worden. Door geld en energie in een positieve stimulans te steken, bijvoorbeeld door de btw op groenten af te schaffen of zoals wij doen, door lekkere, gezonde alternatieven op de markt te brengen.’