Hoe vind je, op een krappe arbeidsmarkt, het beste talent op het juiste moment? Een goede employer branding-strategie is onmisbaar. EN HR solutions vindt een sterk werkgeversmerk essentieel in een optimaal recruitmentproces. ‘De doelgroep moet weten dat jij een aantrekkelijke werkgever bent. Daarin ondersteunen we je.’
Arbeidsmarktcommunicatie en specifiek employer branding: het beste middel om als organisatie eruit te springen op een krappe arbeidsmarkt. ‘Een werkgeversmerk is het alomvattende beeld dat mensen hebben over de aantrekkelijkheid van een organisatie als werkgever,’ zegt Rob de Vormer, manager arbeidsmarktcommunicatie bij EN HR solutions. ‘Op de arbeidsmarkt gaat het niet primair over het product of de dienst die je levert, nee, het gaat om wie jij bent als werkgever en het menselijk aspect. Hierbij bouw je aan een sterke reputatie en een positief imago op de arbeidsmarkt.’ Het belang daarvan kun je als organisatie niet onderschatten, zegt Tjesca Honnef-Kuytenbrouwer, ceo van EN HR solutions: ‘Met de enorme krapte op de arbeidsmarkt is het een wezenlijk onderdeel van je recruitmentproces om te investeren in je werkgeversmerk. Nieuw talent dat je wilt binnenhalen, kan vaak kiezen uit meerdere vacatures. Met een goede employer branding-strategie krijg je een voorkeurspositie. Dat doe je door als het ware je merk te laden zodat kandidaten al een positieve connotatie hebben met je organisatie. Zodat jouw organisatie top-of-mind is bij het talent dat jij nodig hebt.’
De nummer 1-RPO dienstverlener
Wie zich afvraagt hoe je zo’n aantrekkelijke positionering voor je organisatie creëert en inzet, kan terecht bij EN HR solutions. Als recruitmentpartner voor grote én kleine organisaties en bedrijven in vele branches is EN HR solutions al ruim twintig jaar succesvol actief. Met die ervaring en met inmiddels een team van meer dan honderd medewerkers is EN HR solutions uitgegroeid tot dé specialist in Nederland als het gaat om Recruitment Process Outsourcing (RPO). Honnef-Kuytenbrouwer: ‘Organisaties kiezen voor ons om het recruitmentproces geheel of gedeeltelijk uit handen te geven. Dat doen we net even anders: uit naam van de klant, als zijnde de klant. En wij combineren recruitment altijd met arbeidsmarktcommunicatie, denk aan employer branding, campagnes en websites. Op die manier versterken we het werkgeversmerk van een organisatie. Daarbij richten we ons niet alleen op het talent dat je vandaag nodig hebt, maar ook in de toekomst.’ De Vormer: ‘Zichtbaarheid is in de huidige markt heel belangrijk. Als je meer van jezelf laat horen door de inzet van campagnes en andere communicatiemiddelen werk je aan je naamsbekendheid.’
EN HR solutions ondersteunt in de volle breedte: van het ontwikkelen van een sterk werkgeversmerk tot het maken van een werken-bij site. Het is maatwerk, benadrukt De Vormer: ‘We ondersteunen en adviseren met een team van verschillende specialisten.’ Honnef-Kuytenbrouwer: ‘Denk aan recruiters, marketeers, employer branding specialisten, designers, sourcers, consultants. We hebben alle expertises onder één dak.’ ‘We kunnen dus snel overal bij worden betrokken,’ zegt De Vormer en hij noemt als voorbeeld de EVP, de Employer Value Proposition. Dat is de belofte die je als werkgever doet naar je huidige en toekomstige medewerkers. Het employer brand omschrijft hoe je nu gezien wordt als werkgever, de EVP hoe je graag gezien wilt worden. De Vormer: ‘De EVP ontwikkel je met behulp van de gehele organisatie. In ons EVP-traject beginnen we daarom met een onderzoek onder de directie, het management en de medewerkers. De ambitie moet duidelijk worden – waar wil je als organisatie naartoe? – zodat de positionering helder is en je een goede boodschap kunt formuleren voor het nieuwe talent. Met dat potentiële talent gaan we ook in gesprek: hoe ervaren zij jouw bedrijf of organisatie? En wat kun je daarvan weer meenemen in je positionering? En ook een belangrijke vraag: waar leggen de concurrenten de nadruk op, wat communiceren zij richting de arbeidsmarkt?’
Sterke oplossing
‘Met een goede employer branding-strategie anticipeer je ook op je wervingsvraag op de lange termijn,’ zegt Honnef-Kuytenbrouwer. ‘Organisaties veranderen, banen veranderen, je hebt andere, nieuwe competenties nodig. Met een goede employer branding-strategie ben je heel structureel bezig om het talent uit je doelgroepen te bereiken, óók de potentieel werkzoekende. Dat betekent in principe dat je op de eerste rij zit als iemand wil switchen.’ Is de doelgroep nog wel bereikbaar in een medialandschap dat versnipperder is dan ooit? De Vormer: ‘Die zorgt ervoor dat onze dienstverlening, mediakanalen en middelen doorlopend veranderen. Denk tegenwoordig ook aan virtual reality en podcasts. Arbeidsmarktcommunicatie is overal. Onze middelen en campagnes zijn altijd maatwerk en moeten passen bij de juiste doelgroep. Hierbij is het ook belangrijk om onderscheidende creatieve communicatie te maken en zetten we in op originaliteit. We meten continu het succes ervan en draaien aan de juiste knoppen om goede resultaten te krijgen. Zo bieden we een sterke oplossing voor de wervingsuitdagingen van onze opdrachtgevers ’