Vanaf 2035 mag er binnen de Europese Unie geen brandstofauto meer worden verkocht. Slim laden (‘smart charging’) moet voorkomen het elektriciteitsnet verzwaard moeten worden vanwege de piekvraag naar elektriciteit.
Nederland is wereldwijd koploper op het gebied van elektrisch rijden, blijkt uit het rapport Global Electric Vehicle Catalyst Index 2021 van Arcadis. Het adviesbureau noemt een aantal redenen. Niet onbelangrijk: elektrisch rijden is relatief goed betaalbaar in Nederland, niet in de laatste plaats door de fiscale stimuleringsmaatregelen. Verkrijgbaarheid is een tweede punt: de autobezitter heeft de keuze uit 183 elektrische modellen. Een ander pluspunt: qua infrastructuur voor laden loopt Nederland internationaal voorop. Een openbare laadpaal is nooit ver weg. Je hoeft alleen maar de jaarlijks terugkerende verslagen over op vakantie gaan met de elektrische auto te lezen om te weten dat het meteen al over de grens de voorzieningen minder goed zijn.
Slim laden
De markt voor elektrische vervoer groeit hard. De verwachting is dat in 2040 meer dan de helft van alle nieuwe auto’s elektrisch zal zijn. Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee: elektrisch laden moet worden ingepast in het elektriciteitssysteem. Als iedereen op hetzelfde moment de auto aan de laadpaal hangt, kan dat tot overbelasting van het elektriciteitsnetwerk leiden. De oplossing: slim laden via een intelligente laadpaal. Hierbij communiceert de auto via de laadpaal met het energiebedrijf. Een ‘domme’ laadpaal is niet meer dan een stekkerdoos die je met het stroomnet verbindt. Een slimme laadpaal anticipeert op de omgeving. Bijvoorbeeld door stroom van zonnepanelen te gebruiken of te laden tegen daltarief. Maar ook door via de app de laadsnelheid aan te passen, bijvoorbeeld omdat het stroomverbruik van andere apparaten in je huis op hetzelfde moment al hoog is.
Elektriciteitsnetwerk
In de verduurzamingsambities van de gebouwde omgeving is een belangrijke rol weggelegd voor elektrisch vervoer en de laadinfrastructuur, constateert TKI Urban Energy. De verwachting is dat de elektrische auto in de toekomst deel gaat uitmaken van de ‘grid’, het elektriciteitsnetwerk. Daarbij slaat de accu van de elektrische auto (duurzame) elektriciteit op, om die bij grote vraag weer terug te leveren aan het net. Zover is het nu nog niet. Er zijn nog maar weinig auto’s in staat elektriciteit in twee richtingen te transporteren. Dat zal snel veranderen. Met de groeiende netcongestie en toename van duurzame energie biedt de extra opslagcapaciteit die elektrische auto’s een makkelijk opschaalbare oplossing.
Elektrisch laden moet worden ingepast in het elektriciteitssysteem