Rijden in een elektrische auto is een volwassen markt aan het worden. Het overstappen op een elektrische auto (EV) wordt steeds laagdrempeliger en er is steeds minder onzekerheid over het rijbereik. De wereldwijde omarming van elektrische auto’s accelereert, constateert BloombergNEF in haar laatste Electric Vehicle Outlook. Uit de jaarlijks Shell Recharge EV Driver Survey (2023) komt een duidelijk verband tussen EV-bezit en betrokkenheid bij een duurzamere levensstijl naar voren.
Duurzamere lifestyle
Een van de opvallende uitkomsten van het onderzoek is dat het overgrote deel van de EV-rijders een duurzamere lifestyle omarmen. Bijna de helft (47%) van de respondenten heeft het afgelopen jaar geïnvesteerd in zonne-energie, 36% heeft een slimme thermostaat en 19% een warmtepomp. ‘Het is eigenlijk een energiebewustere levensstijl,’ verklaart Sietse Vis, hoofd Shell Recharge Benelux en Frankrijk. Hij legt uit hoe elektrisch rijden je kijk op energie lijkt te veranderen. ‘Als je een brandstofauto rijdt, tank je bij de benzinepomp. Met een eigen EV-laadpaal thuis wordt je auto opeens onderdeel van je huisenergiesysteem. Als je thuis je auto oplaadt, verdubbelt het elektriciteitsverbruik van je huis. Waardoor je automatisch wordt gedwongen om na te denken hoe je thuis slim goedkoop kunt laden. Een groot gedeelte (80%) van de EV-rijders is bereid het laden uit te stellen om een piek in de energievraag te voorkomen. Door buiten de piekmomenten op de dag te laden, kun je geld besparen. In plaats van slim tanken wordt het dus slim laden.’
Vehicle-to-grid
Uit het onderzoek blijkt ook dat EV-rijden vaak een positief effect op andere beslissingen van consumenten, zoals het kiezen voor 100% duurzame elektriciteit. ‘Het dynamische energiecontract is heel goed bekend bij EV-rijders. Dat is heel opvallend. Zonnepanelen met EV hebben een apart verdienmodel; nu je voor het terugleveren steeds minder geld krijgt, kun je met de zelf opgewekte energie het beste je auto laden,’ vertelt Vis. Er wordt al heel lang gesproken over vehicle-to-grid-laden, waarbij de energie van de accu kan worden teruggeleverd aan het energienet. Een groot gedeelte van de EV-rijders (70%) denkt hier al over na, blijkt uit het EV-rijdersonderzoek. ‘Dat is opmerkelijk. De technologie staat op dit moment nog in de kinderschoenen. In de afgelopen jaren was het algemene gevoel in de sector dat er geen markt voor is. Nu blijkt dat ze ernaast zitten en dat de klant wel degelijk vehicle-to-grid onderzoekt.’ Het heeft veel te maken met de veranderde energiemarkt, meent Vis. ‘Ik heb privé een dynamisch energiecontract, hierbij verandert het kWh tarief elk uur. Op een doordeweekse zomerdag is er een verschil van 10 cent per kWh tussen de laagste prijs en de hoogste prijs. In het weekend zelfs meer. Dus als je je auto slim kunt laden als de prijs lager is, dan verdien je een euro per uur. Op een volle batterij bespaar je zes euro. Je hoeft alleen maar te zorgen dat het laadpunt op het goede moment aanspringt om die besparing te bereiken. Zonder dat het impact heeft op het comfort.’
Verandering rijgedrag
EV-rijden wordt voor een steeds grotere doelgroep bereikbaar. Steeds meer autoproducenten komen met betaalbare nieuwe EV-modellen. Bovendien komt de occasionmarkt op gang, nu steeds meer EV-auto’s uit de lease komen. Van de ondervraagde Nederlandse EV-rijders geeft 96% aan hun rijgedrag veranderd te hebben sinds de aanschaf van hun EV. 61% plant reizen zorgvuldiger, 54% gaat nauwelijks nog naar benzinestations en 52% rijdt zo efficiënt mogelijk. ‘Iedereen die voor het eerst een elektrische auto gaat rijden zal een gedragsverandering moeten ondergaan. Het grootste deel van de tijd ga je niet meer naar een tankstation, maar ga je thuis, op straat of op de bestemming laden. Je moet voor jezelf ontdekken wat de auto kan, waar je prettig kunt laden. Door die transitie moet je heen.’ De ervaringen van nieuwe EV-rijders zijn overwegend positief, blijkt uit het onderzoek. ‘De tijd van pionieren is echt voorbij. De auto’s hebben zich bewezen en de laadinfrastructuur is hard op weg volwassen te worden, met een goede dekking door heel Nederland.’ Lange tijd was opladen op de vakantie naar het buitenland een punt van stress. ‘Dat argument gaat eigenlijk ook niet meer op. In het buitenland is een enorme versnelling in de uitrol van de laadinfrastructuur. De redenen om niet te kiezen voor een vakantie met je EV worden stuk voor stuk opgerold.’ Wat wel nog beter kan, is de complexe mix van apps en kaarten. Bijna een kwart (23%) van de berijders gebruikt minstens vier apps om hun EV te beheren en optimaal te benutten. Hetzelfde geldt voor het aantal laadpassen (vier of meer) dat EV-rijders bezitten voor toegang tot de publieke laadinfrastructuur.
Positieve businesscase
Gevraagd of je als autobezitter beter kunt overstappen op EV, antwoordt Vis: ‘Het onderzoek zegt niets over wat de businesscase is voor elektrisch rijden. Iedereen moet voor zichzelf een goede ‘total costs of ownership’-berekening (TCO) maken. Hoelang ga ik met die auto rijden? Wat kost die auto in de aanschaf en het onderhoud? Hoe ga ik opladen?’ Als je de mogelijkheid van een thuislader voor de deur hebt, waarbij je de energie slim kan inkopen, kan het snel een goede businesscase opleveren. ‘Met de terugkeer van de hoge brandstofaccijns, valt EV veelal positief uit, zeker als je eigen zonnepanelen hebt.’ Hij verwijst naar het onderzoek. ‘Maar 2 procent van alle respondenten denkt erover om terug te gaan naar een brandstofauto. Dat resultaat krijg je alleen als mensen de businesscase voor zichzelf kunnen rondrekenen.’
[kadertekst]
Enorme laadsnelheden
Shell is een belangrijke partner voor de transportsector bij de transitie naar elektrisch laden. ‘We zijn inmiddels een van de grootste publieke netwerkoperators van de wereld,’ benadrukt Vis. ‘Vanuit die ervaring krijgen we vragen of we kunnen helpen. Iedereen op de hele wereld wordt uitgedaagd om de mobiliteit te elektrificeren en verduurzamen, inclusief de luchtvaart. We hebben wereldwijd projectteams om klantspecifieke cases op te lossen.’ Daarbij gaat het bijvoorbeeld om veerboten – ‘met enorme laadsnelheden.’ Het grootste project gaat om een oplader van 15.000 KW. ‘Ter vergelijking: een snellader aan de snelweg levert rond de 150 kW. Voor trucks gaat dat richting 1000 KW.’
Download het rapport
Bekijk onze uitgebreide analyse van de nieuwste ontwikkelingen (en veranderingen) in elektrisch rijden in 2023. Download het EV Driver Survey rapport via shellrecharge.com.