De Zero emissiezones in binnensteden, dwingt ondernemers met een bedrijfswagen tussen nu en 2028 tot de overstap naar een e-bus. Maar ook voor consumenten wordt elektrisch de toekomst nu de eerste elektrische occasions op de markt komen.
De opmars van elektrisch rijden is begonnen bij de grotere bedrijven. ‘Autoregelingen waar je alleen kan kiezen uit volledig elektrische auto’s.’ Komend jaar wordt EV ook bereikbaar voor de consument, doordat de eerste EV-auto’s uit de lease komen. ‘Voor de consument die een elektrische auto wil proberen, maar niet het budget heeft voor een nieuwe, biedt dat kansen. Deze occasions worden namelijk ook in een private leasevorm aangeboden. Qua kosten wordt het een interessante optie. De elektrische auto is een fijn product om te leasen, ook voor een consument.’
Onomkeerbare ontwikkeling
De ontwikkeling naar elektrisch rijden is in drie opzichten onomkeerbaar, aldus Paul Bouwmeester, Business Development Director van leasemaatschappij Athlon. ‘De eerste is de kwaliteit en ontwikkeling van de elektrische auto, qua range, batterij en natuurlijk de laadoplossingen. In Nederland, waar je zelden meer dan 300 km op een dag rijdt, kan je bijna alles bereiken met de elektrische auto.’ Athlon helpt EV-rijders met een slim laden-app om op reis naar het buitenland te stoppen op de beste oplaadlocaties. ‘Ook dat is omdenken. Je reist niet meer plankgas naar je bestemming, maar neemt je rust met een kop koffie en voorzieningen op goede locaties.’ Een tweede trend is het klimaat en de regelgeving. ‘Vanaf 1 juli 2024 geldt er een CO2- rapportageplicht voor zakelijke kilometers voor organisaties met 100 werknemers of meer. En je hebt natuurlijk de zero emissiezones, waardoor veel dieselbestelbusjes binnenkort niet meer de stad in mogen.’ De derde trend is financieel. ‘Voor personenauto’s is elektrisch rijden vaak al goedkoper. En het kan nog goedkoper, met slim laden en goedkopere modellen. Nieuwe toetreders op de automarkt helpen daarbij!’
Private lease
Een derde van de Athlon-klanten heeft een thuislader en twee derde is aangewezen op publiek laden of laden op het werk, vertelt Bouwmeester. ‘Elektrisch rijden vergt omdenken. Dat zie je nu ook weer terug bij e-busjes. De monteur of professional die zo meteen de overstap maakt, heeft dezelfde stress of de batterij ’s ochtends wel voldoende is geladen en of hij met één laadbeurt naar z’n klus kan.’ Een belangrijk verschil met de begintijd van elektrisch rijden is dat van professionals een gedragsverandering wordt gevraagd zonder dat daar een incentive tegenover staat. ‘Bij de personenauto’s was er een fiscale stimulans om elektrisch te rijden in de vorm van een lagere bijtelling. Dat heeft de weg geëffend voor de transitie.’ Athlon heeft een aantal oplossingen ontwikkeld voor de ondernemer die afhankelijk is van zijn bestelbus. ‘We vertellen specifiek voor de e-bus die hij aanschaft wat mogelijk is. De eerste ervaringen is dat het in de praktijk reuze meevalt qua gebruiksgemak. Je moet gewoon kijken welke bestelbus voor jou het beste past.’
Goedkoop en groen laden
Een transitie gaat nooit zonder slag of stoot, stelt Bouwmeester. ‘Het is nooit één rechte lijn. Voor ons is het vraagstuk erachter interessanter: hoe kunnen we laden slimmer maken? Op die momenten dat er veel aanbod van (groene) stroom is.’ Athlon heeft een omgeving gecreëerd, waarbij de elektrische auto, de agendaplanning en het dynamische energiecontract aan elkaar zijn gekoppeld. ‘Dat is een belangrijke stap om te zorgen dat het stroomnet de vraag aankan, en het laden met groene energie wordt beloond. En als het echt niet anders kan, betaal je iets meer bij het laden. Het is stap 2 van de verduurzaming. Stap 1 is de auto’s elektrisch maken. Maar de volgende stap is stoppen met laden met grijze energie, want dan houd je een behoorlijke CO2- uitstoot. Met incentives willen we stimuleren dat op de juiste momenten wordt geladen.’ In 2025 wordt hopelijk een volgende stap gezet, vertelt