• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
maandag 8 december 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt aangeboden door Athlon

‘Elektrisch rijden vergt omdenken, dit aal bij bestuurder bedrijfswagen’

AlgemeenBranded Content
28 mrt 2024
3 min. leestijd

De Zero emissiezones in binnensteden, dwingt ondernemers met een bedrijfswagen tussen nu en 2028 tot de overstap naar een e-bus. Maar ook voor consumenten wordt elektrisch de toekomst nu de eerste elektrische occasions op de markt komen.

De opmars van elektrisch rijden is begonnen bij de grotere bedrijven. ‘Autoregelingen waar je alleen kan kiezen uit volledig elektrische auto’s.’ Komend jaar wordt EV ook bereikbaar voor de consument, doordat de eerste EV-auto’s uit de lease komen. ‘Voor de consument die een elektrische auto wil proberen, maar niet het budget heeft voor een nieuwe, biedt dat kansen. Deze occasions worden namelijk ook in een private leasevorm aangeboden. Qua kosten wordt het een interessante optie. De elektrische auto is een fijn product om te leasen, ook voor een consument.’

Onomkeerbare ontwikkeling

De ontwikkeling naar elektrisch rijden is in drie opzichten onomkeerbaar, aldus Paul Bouwmeester, Business Development Director van leasemaatschappij Athlon. ‘De eerste is de kwaliteit en ontwikkeling van de elektrische auto, qua range, batterij en natuurlijk de laadoplossingen. In Nederland, waar je zelden meer dan 300 km op een dag rijdt, kan je bijna alles bereiken met de elektrische auto.’ Athlon helpt EV-rijders met een slim laden-app om op reis naar het buitenland te stoppen op de beste oplaadlocaties. ‘Ook dat is omdenken. Je reist niet meer plankgas naar je bestemming, maar neemt je rust met een kop koffie en voorzieningen op goede locaties.’ Een tweede trend is het klimaat en de regelgeving. ‘Vanaf 1 juli 2024 geldt er een CO2- rapportageplicht voor zakelijke kilometers voor organisaties met 100 werknemers of meer. En je hebt natuurlijk de zero emissiezones, waardoor veel dieselbestelbusjes binnenkort niet meer de stad in mogen.’ De derde trend is financieel. ‘Voor personenauto’s is elektrisch rijden vaak al goedkoper. En het kan nog goedkoper, met slim laden en goedkopere modellen. Nieuwe toetreders op de automarkt helpen daarbij!’

Private lease

Een derde van de Athlon-klanten heeft een thuislader en twee derde is aangewezen op publiek laden of laden op het werk, vertelt Bouwmeester. ‘Elektrisch rijden vergt omdenken. Dat zie je nu ook weer terug bij e-busjes. De monteur of professional die zo meteen de overstap maakt, heeft dezelfde stress of de batterij ’s ochtends wel voldoende is geladen en of hij met één laadbeurt naar z’n klus kan.’ Een belangrijk verschil met de begintijd van elektrisch rijden is dat van professionals een gedragsverandering wordt gevraagd zonder dat daar een incentive tegenover staat. ‘Bij de personenauto’s was er een fiscale stimulans om elektrisch te rijden in de vorm van een lagere bijtelling. Dat heeft de weg geëffend voor de transitie.’ Athlon heeft een aantal oplossingen ontwikkeld voor de ondernemer die afhankelijk is van zijn bestelbus. ‘We vertellen specifiek voor de e-bus die hij aanschaft wat mogelijk is. De eerste ervaringen is dat het in de praktijk reuze meevalt qua gebruiksgemak. Je moet gewoon kijken welke bestelbus voor jou het beste past.’

Goedkoop en groen laden

Een transitie gaat nooit zonder slag of stoot, stelt Bouwmeester. ‘Het is nooit één rechte lijn. Voor ons is het vraagstuk erachter interessanter: hoe kunnen we laden slimmer maken? Op die momenten dat er veel aanbod van (groene) stroom is.’ Athlon heeft een omgeving gecreëerd, waarbij de elektrische auto, de agendaplanning en het dynamische energiecontract aan elkaar zijn gekoppeld. ‘Dat is een belangrijke stap om te zorgen dat het stroomnet de vraag aankan, en het laden met groene energie wordt beloond. En als het echt niet anders kan, betaal je iets meer bij het laden. Het is stap 2 van de verduurzaming. Stap 1 is de auto’s elektrisch maken. Maar de volgende stap is stoppen met laden met grijze energie, want dan houd je een behoorlijke CO2- uitstoot. Met incentives willen we stimuleren dat op de juiste momenten wordt geladen.’ In 2025 wordt hopelijk een volgende stap gezet, vertelt

Benieuwd naar de mogelijkheden? Bezoek de website van Athlon

Interessante artikelen

Betalen per gereden kilometer Vrachtwagenheffing in Nederland
Algemeen

Betalen per gereden kilometer Vrachtwagenheffing in Nederland

2 december 2025
Redden op zee dankzij vrijwilligers en donateurs
Algemeen

Donateurs onmisbaar voor redders op zee

21 november 2025
Mastercard maakt betalen toegankelijk voor iedereen
Financieel

Mastercard maakt betalen toegankelijk voor iedereen

20 november 2025
‘Sociale innovatie is extra waardevol als je een grote groep bereikt’
Algemeen

‘Sociale innovatie is extra waardevol als je een grote groep bereikt’

20 november 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Werken aan een fijne toekomst

21 november 2025
Dossiers

Een laatste gebaar met blijvende waarde

11 november 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}