Elektrificeren in tijden van netcongestie is voor veel transporteurs een hoofdpijndossier. De oplossingen van iwell zorgen ervoor dat je de controle houdt over je energie – veilig, schaalbaar en toekomstbestendig.
‘Voor alles is een aanbieder, maar wat je bij elektrificeren nodig hebt is een dirigent’
Noem het een recept voor onrustige nachten: je voelt als transporteur de druk om te elektrificeren, maar je weet ook dat stroomleverantie door het overvolle net niet vanzelfsprekend is. ‘Netcongestie remt niet alleen de groei van bedrijven, maar ook de transitie naar duurzame mobiliteit,’ zegt Jan Willem de Jong, CEO van iwell, de leverancier van energiemanagementsoftware en grote batterijsystemen om bedrijven minder afhankelijk te maken. Met grote klanten in de sector is het enthousiaste iwell dé energiepartner voor transportbedrijven. Illustratief is de recente, innovatieve aanpak van de problemen waar de grote internationale transporteur E. Van Wijk tegen aanliep. De Jong: ‘Voor het laden van de tien elektrische langeafstandstrucks wilde het bedrijf heel veel zonnepanelen op het dak leggen. Groot obstakel was dat ze 0 kilowatt mochten terugleveren aan het stroomnet en maar 200 kilowatt mochten afnemen. Daarvan kun je in één nacht misschien net aan één truck laden.’ Dankzij een 4,3 MWh batterijopslag en slimme aansturing via iwell’s Energy Management Software (EMS) kunnen elektrische trucks nu toch probleemloos opladen met zonne-energie, zonder teruglevering aan het net.
Orkestreren van energiestromen
‘Optimale aansturing van energiestromen, zoals zon, het net, batterij, laders en aanverwante systemen is complex,’ zegt Berend Wassing, Sales & Partnership Manager bij iwell. ‘Wij maken dat begrijpelijk en inzichtelijk.’ De Jong: ‘Het ís moeilijk wat we doen. En er zijn niet veel partijen die het kunnen. De grote valkuil is dat je als transporteur zelf het wiel opnieuw gaat uitvinden. Dus zelf gaat uitzoeken wat je voor elektrificeren allemaal nodig hebt. Dat zijn, naast de e-trucks zelf, de snelladers ,load balancing en de juiste energy management software. Plus natuurlijk de zonnepanelen, de batterij, het transformatorhuisje, verdelers etc. Het is een heel ecosysteem van verschillende apparaten die met elkaar moeten kunnen samenwerken. Vaak zijn ze daar niet op ontworpen. En vaak gaat het ook mis in de integratie van hard- en software. Voor alles is een aanbieder, maar wat je nodig hebt is een dirigent.’ Wassing: ‘We ontzorgen je door alles op elkaar af te stemmen en te onderhouden. Wij nemen de verantwoordelijkheid, zodat de klant zich kan focussen op zijn kernactiviteiten: spullen van A naar B brengen. Daarin zijn we dus niet enkel een transactionele partij, maar een partner voor de lange termijn.’
Goedkoopste groene kWh
‘We hebben een scherp oog voor de uitdagingen van de ondernemers, zoals de kleine marges,’ zegt Wassing. ‘We weten als geen ander dat die vaak flinterdun zijn.’ De Jong vult aan: ‘We kennen de branche door en door. Ga je als transportbedrijf elektrificeren dan is het door de lage marges letterlijk een kwestie van leven of dood om er zeker van te zijn dat er stroom ís. Als je een truck niet kunt opladen, dan heeft dat een enorme impact. Naast die energiezekerheid moet je grip hebben op wat je voor een kilowattuur stroom gaat betalen. Daarvoor wil je niet overgeleverd zijn aan de markt.’
De energiekosten zijn in de toekomst de belangrijkste kostenpost voor een transporteur, zegt Wassing: ‘Wil je je duurzaamheidsdoelen halen en financieel succesvol zijn, dan draait eigenlijk alles om de groenste kilowattuur die ook nog eens het goedkoopst is.’ iwell maakt dat mogelijk met realtime inzicht en controle over energieverbruik, batterijstatus en laadstrategieën. Wassing: ‘We nemen daar de volledige verantwoordelijkheid voor, met systemen die volledig cybersecure zijn en voldoen aan de hoogste standaarden.’ De Jong: ‘We maken alles in eigen huis, als er iets is dan kunnen we het, 24/7, zelf oplossen. De data blijven eigendom van de klant en zijn streng beveiligd . Dat laatste is essentieel als je business ervan afhankelijk is. We zijn een Nederlandse partij, er is in onze producten bij wijze van spreken geen achterdeurtje naar China, iwell staat garant voor je cybersecurity.’