• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
dinsdag 2 december 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Aestate

Een inspirerende werkomgeving versterkt de verbinding en eigen cultuur

AlgemeenBranded Content
24 sep 2025
1 min. leestijd

De rol van huisvesting als aanjager van en – belangrijke voorwaarde voor – werkgeluk wordt vaak onderschat, vertelt Isabel Richardson, senior adviseur bij Aestate / Ontrafelexperts. Aestate helpt organisaties bij huisvestingsvraagstukken.

Werkgeluk gaat over gezien worden, ruimte krijgen om je talenten te ontplooien. Maar zeker zo belangrijk is het sociale aspect van werk. Het contact met je collega’s en de vriendschappen die op je werk ontstaan. Je verbonden voelen lukt minder makkelijk als je een groot deel van de tijd thuis werkt en sommige collega’s nog maar sporadisch ontmoet. Het is een van de knelpunten van het hybride werken. Organisaties worstelen
met de vraag hoe ze hun medewerkers naar kantoor krijgen, zonder dat het voelt alsof vanuit huis werken ter discussie staat. Het antwoord ligt voor een belangrijk deel in een bredere benadering van huisvesting. Aestate helpt organisaties bij het creëren van een ideale werkomgeving.

De vijf pijlers van werkgeluk

Werkgeluk wordt vaak verward met werktevredenheid, terwijl het fundamenteel iets anders is, vertelt Richardson. ‘Werktevredenheid komt voort uit externe factoren zoals salaris, bonussen of een goed uitgeruste werkplek. Werkgeluk draait om de positieve emoties die ontstaan als je betekenisvol werk verricht, je verbondenheid met collega’s ervaart en sprake is van persoonlijke groei. Betekenis, verbinding en voldoening vormen samen met plezier en vitaliteit de vijf pijlers van werkgeluk. Maar hoe zorg je voor verbinding als medewerkers het merendeel van de week thuis werken en dat als een verworven recht beschouwen? ‘Organisaties zijn op zoek naar een nieuwe balans tussen thuis en op kantoor werken om zo de verbinding met de organisatie en onderling te herstellen, constateert Richardson. ‘Hoe ontmoeten we elkaar? Hoe vinden we elkaar? Hoe zorgen we voor die verbinding, is een steeds groter onderwerp. We zien dat organisaties worstelen met deze uitdaging. Thuiswerken is efficiënt en medewerkers voelen zich productief maar het gemis aan contact met collega’s en het gevoel bij te dragen aan een groter geheel groeit.’ Een gebouw dat uitnodigt en waarbij aandacht besteed is aan het gebruik ervan, is cruciaal voor de onderlinge samenhang binnen de organisatie. ‘Huisvesting speelt een grotere rol in het werkgeluk dan je op het eerste oog ervaart,’ vertelt Richardson. Voor de fysieke aspecten van huisvesting, zoals een ergonomisch bureau, klimaatbeheersing en de basisvoorzieningen, is over het algemeen voldoende aandacht. De voorzieningen moeten op orde zijn, zodat een medewerker niet hoeft te zoeken naar een werkplek en meteen aan de slag kan en dat het binnenklimaat goed is. Dat zijn de basiselementen die op orde moeten zijn. Maar hoe faciliteer je ontmoetingen en vergroot je de samenwerking en verbinding op kantoor? ‘Huisvesting is breder dan alleen de fysieke omgeving. Huisvesting speelt ook een rol in het vinden van verbinding en betekenis,’ stelt ze. ‘Het gaat er ook om hoe je van de ruimte gebruik maakt, individueel en als team. Hoe de werkomgeving de samenwerking als team versterkt. Een fijne kantooromgeving zorgt er voor dat mensen graag naar kantoor komen. Dat versterkt het gevoel van verbondenheid.’ Een fijne werkplek om samen te werken zorgt ervoor dat je je organisatiedoelstellingen eerder haalt, omdat je collega’s elkaar makkelijker vinden, een informeel overleg eenvoudiger te organiseren is wanneer een project daar om vraagt. Voor medewerkers helpt een inspirerende omgeving om zichzelf te kunnen ontplooien en stappen te zetten. ‘Het zijn allemaal elementen die bijdragen aan de belangrijkste pijlers van werkgeluk: betekenis, verbinding en voldoening. Een fijne werkomgeving verhoogt de productiviteit en stimuleert ontmoetingen en inspiratie.’ Als organisatie moet je nadenken hoe je een ‘extra laag’ creëert, boven op de fysieke werkplek. Hoe vind je de juiste balans tussen individuele autonomie en de collectieve waarde van teambuilding en het gezamenlijk belang? Het is juist die diepere laag van werkgeluk die lastiger is te organiseren, nu hybride werken en vooral thuiswerken de norm is.’ constateert ze. Voor nieuwe medewerkers bemoeilijkt werken op afstand de ontwikkeling en integratie in de organisatie. Je hebt de informele, laagdrempelige contactmomenten nodig om je onderdeel van je nieuwe werk te voelen: de momenten waar je even iets kan vragen en smalltalk met collega’s hebt. Medewerkers die al langer in dienst zijn en zelfstandigheid hebben opgebouwd, hebben vaak juist behoefte aan de flexibiliteit om ook op afstand, vanaf thuis, te kunnen werken. Voor organisaties roept dit de vraag op: hoe zorgen we voor de teambalans? Zodat je in verbinding bent met elkaar en samen aan een resultaat werkt.’

Rol van aanjager

Hoe zorg je voor activiteiten en regelmatige samenkomsten die ervoor zorgen dat medewerkers de meerwaarde van de fysieke werkplek ervaren, zonder dat het als een verplicht ritueel wordt gevoeld? ‘Als organisatie moet je op zoek naar een dynamische balans. Autonomie over hoe je je tijd invult heeft invloed op je werkgeluk en verplichte aanwezigheid op kantoordagen kan dat onder druk zetten. Je moet dus op zoek naar een oplossing die aansluit bij de behoeften van je medewerkers én van het team.’ De sleutel ligt in het voeren van het juiste gesprek, stelt Isabel. De ontrafelexperts van Aestate helpen bij de zoektocht naar een goede balans, waarbij een fijne, inspirerende kantoorhuisvesting de rol van aanjager vervult. ‘We faciliteren het gezamenlijke gesprek over redenen om naar kantoor te komen en bespreken hoe werkprocessen optimaal kunnen worden ondersteund. Wat heb je (samen) nodig om goed te kunnen werken? Wat mis je thuis en waarvoor heb je je collega’s nodig? Door deze vragen samen te beantwoorden, ontstaat er ruimte voor afspraken die wél werken – gebaseerd op intrinsieke motivatie in plaats van verplichting.’ Zo heeft Richardson met haar team van Aestate geen wekelijkse vaste kantoordag, maar een vast maandelijks fysiek overleg, zonder online optie. ‘We zijn voor projecten vaak op locatie. Dus het is belangrijk dat je elkaar tussendoor ook fysiek ontmoet. Daarom hebben we als team bewust gekozen geen optie te bieden om online aan te sluiten. We combineren dit overleg met een ontspannen activiteit, voor de teambuilding. Wil je meedoen, dan ben je fysiek aanwezig.’ Leiderschap is belangrijk bij dit soort afspraken, benadrukt ze. ‘Voorbeeldgedrag en het consequent zelf naleven van gemaakte afspraken als leidinggevende is essentieel, wil je het gedrag binnen een groep of organisatie veranderen.’ Richardson: ‘Je merkt dat organisaties, en meer specifiek leidinggevenden, zoekende zijn in hoe zij autonomie kunnen bieden en tegelijkertijd het gezamenlijk belang waarborgen van de organisatie en het team. De sleutel ligt in het vinden van de intrinsieke motivatie bij medewerkers om op kantoor te werken.’

Meld je aan voor een Ontrafelworkshop
Hoe voer je het goede gesprek binnen je organisatie over hybride werken en elkaar ontmoeten op kantoor? Hoe zorgje voor het behoud van het teamverband en tegelijkertijd autonomie en daarmee het behouden en versterken van het werkgeluk van collega’s? Om hier verder op in te gaan, organiseert Aestate op 12 november 2025 een interactieve workshop waarin ze praktische handvatten bieden om dit gesprek te voeren binnen je eigen team. Hierbij delen ze ervaringen van hun eigen opdrachtgevers – van gemeenten  tot rijksdiensten en onderwijsinstellingen, en bespreken ze jouw (vertrouwelijke) vraagstuk – want bij aanmelding kun je ook je eigen uitdaging inbrengen. Er is plek voor 20 deelnemers en de eerste 10 deelnemers kunnen gratis deelnemen. De workshop vindt plaats op het kantoor van Aestate in Utrecht Leidsche Rijn op 12 november van 14.00 tot 16.00 en sluiten ze af met een gezellige netwerkborrel.

Aanmelden voor de workshop kan via www.aestate.nl/ontrafelworkshop/ of door hier te klikken. Wel geïnteresseerd, maar niet beschikbaar op 12 november 2025? Laat het weten via info@aestate.nl. We denken graag met je mee over jouw uitdagingen.

Interessante artikelen

Betalen per gereden kilometer Vrachtwagenheffing in Nederland
Algemeen

Betalen per gereden kilometer Vrachtwagenheffing in Nederland

2 december 2025
Redden op zee dankzij vrijwilligers en donateurs
Algemeen

Donateurs onmisbaar voor redders op zee

21 november 2025
Mastercard maakt betalen toegankelijk voor iedereen
Financieel

Mastercard maakt betalen toegankelijk voor iedereen

20 november 2025
‘Sociale innovatie is extra waardevol als je een grote groep bereikt’
Algemeen

‘Sociale innovatie is extra waardevol als je een grote groep bereikt’

20 november 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Werken aan een fijne toekomst

21 november 2025
Dossiers

Een laatste gebaar met blijvende waarde

11 november 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}