Bij een goede investering zijn relatiegeschenken misschien niet het eerste waar je als ondernemer aan denkt. Zonde, want het juiste geschenk kan veel doen voor de relatie met je klant of werknemer.
We ervaren meer geluk als we iets weggeven dan wanneer we geld aan onszelf besteden
Een relatiegeschenk is voor jou als ondernemer een goede manier om relaties of werknemers te laten weten dat je ze waardeert. Bovendien creëer je met zo’n attentie voor jezelf een kans om anderen te herinneren aan jouw naam, product of service. En er zijn nog meer redenen voor een relatiegeschenk.
Geven maakt gelukkig
De menselijke soort voelt zich nu eenmaal graag gezien en vindt het leuk om iets te krijgen. Daarbij komt dat je van geven zelf ook een positief gevoel krijgt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat we meer geluk ervaren als we iets weggeven dan wanneer we geld aan onszelf besteden. Het bedrag dat we uitgeven aan goede doelen is een belangrijke voorspeller voor ons eigen geluk.
Vanuit zakelijk perspectief is het grote voordeel van relatiegeschenken dat ze een psychologisch mechanisme in werking zetten. Wanneer we de ander iets geven, is hij of zij eerder bereid iets voor ons terug te doen. Dit wederkerigheidsprincipe geldt ook wat betreft personeel: onderzoek laat zien dat werknemers nét een stapje extra zetten wanneer je als werkgever iets leuks voor ze doet.
Verrassingseffect
Relatiegeschenken kunnen altijd, al is een speciale gelegenheid natuurlijk een mooie aanleiding. Veel bedrijven geven bijvoorbeeld een cadeautje weg met Pasen, rond Koningsdag of in december, om hun relaties en werknemers goede feestdagen en een gelukkig nieuw jaar te wensen. Je kunt ook een meer persoonlijk moment kiezen, bijvoorbeeld wanneer je een jubileum viert. Wil je origineel uit de hoek komen, geef dan onverwachts iets weg, als blijk van algemene waardering. Het verrassingseffect is dan veel groter.
Je wil natuurlijk dat jouw geschenk de persoon in kwestie zo lang mogelijk bijblijft. Kies dus iets van goede kwaliteit dat lang meegaat. Belangrijker nog is dat het cadeau aansluit bij de behoeften van de ontvanger. Verdiep je dus in diens doelen en interesses en kies op basis daarvan wat je geeft. Maak het overigens ook weer niet té persoonlijk; een goed relatiegeschenk is casual en toch professioneel. Zoek dus de juiste balans en zorg ervoor dat je geschenk niet te opdringerig of overdadig is. Je wil immers voorkomen dat de persoon in kwestie zich opgelaten voelt.
Nuttig, slim en betaalbaar
Relatiegeschenken zijn er in allerlei soorten en prijscategorieën. Het makkelijkste is om te kiezen voor iets nuttigs dat altijd van pas komt. Zo is de kans het grootst dat ze niet in een kast belanden. Denk bijvoorbeeld aan notitieblokken, USB-sticks, mokken, waterflessen en tassen, bedrukt met een persoonlijke boodschap of je bedrijfslogo. Ook balpennen zijn een slimme keuze: hieraan heerst op zo’n beetje iedere werkplek een chronisch tekort, en omdat ze altijd rondslingeren duikt jouw reclame overal op. Bovendien is het betaalbaar: bestel je duizend pennen, dan kost dat je vaak minder dan de gemiddelde advertentie. Heb je wat meer te besteden, of mag het wat specialer? Geef dan een Dopper, een mooie Parker pen of stuur iets lekkers. Oma’s Brievenbustaart verstuurt allerlei versgebakken ambachtelijke lekkernijen met de brievenbuspost.