De nieuwe Volvo EX30 heeft een 25% lagere CO2-voetafdruk dan Volvo’s volledig elektrische C40- en XC40 modellen, onder meer dankzij duurzame keuzes in het ontwerp en het materiaalgebruik.
Elektrificatie van de nieuwe modellen alleen is niet genoeg voor de klimaatambities van Volvo Cars. Vanaf 2030 moet elke nieuwe Volvo die van de productieband loopt volledig elektrisch zijn. De onderneming streeft ernaar om in 2040 volledig klimaatneutraal te opereren. De nieuwe Volvo EX30 is de volgende stap in Volvo Cars doel om tussen 2018 en 2025 de totale CO2-uitstoot per auto met 40% te verlagen. Dit is een vermindering van 25% ten opzichte van Volvo’s volledig elektrische C40- en XC40 modellen. Hiermee biedt de Volvo EX30 geeft de autorijder nog meer kans om de eigen CO2-voetprint te verlagen, zonder dat ze hoeven in te leveren op veiligheid, rijcomfort of gemak.
Klimaatneutraal
De compacte Volvo EX30 is een combinatie van al het goede van Volvo Cars: een compacte, volledig elektrische SUV, die is ontworpen met oog voor veiligheid en met de laagste CO2-voetafdruk van alle Volvo’s tot nu toe. Door de uitstoot tijdens de gehele productie- en levenscyclus van de compacte e-SUV aan te pakken, is Volvo erin geslaagd om de totale CO2-voetafdruk over 200.000 gereden kilometers terug te dringen tot minder dan 30 ton. De winst is niet alleen bij het rijden behaald, maar ook bij het ontwerp, de ontwikkeling en bouw van de EX30. Om de emissie van broeikasgassen te verminderen focust Volvo op samenwerking in de productie- en toeleveringsketen. De Volvo EX30 wordt gebouwd in een fabriek die in hoge mate gebruik maakt van klimaatneutrale energie, waaronder 100% klimaatneutrale elektriciteit. Die ambitie verwacht Volvo ook van de eigen partners. Van de Tier 1-leveranciers waarmee voor de nieuwe auto is samengewerkt, heeft 95% toegezegd om tegen 2025 100% hernieuwbare energie in de productie te gebruiken.
Slim ontwerpen
Dankzij het compacte ontwerp is minder materiaal nodig. Naast dat voor de productie van de nieuwe om de Volvo EX30 minder staal en aluminium wordt gebruikt, is een kwart van al het gebruikte aluminium en 17% van al het staal gerecycled product. Door optimalisatie als leidend principe voor duurzaam design te gebruiken, zijn de ontwerpers erin geslaagd meerdere functies in de Volvo EX30 te combineren in één onderdeel. Dit vermindert het aantal benodigde onderdelen in het interieur, zonder in te leveren op de functionaliteit. Leidend hierbij is het R-ladderprincipe dat het meest duurzame onderdeel het onderdeel is dat niet bestaat (“Reduce and Refuse”). Duurzaamheid is een leidend principe. In het interieur en de deuren van de auto is een breed scala aan gerecyclede en hernieuwbare materialen gebruikt, waaronder denim, vlas en een wolmix. Het toepassen van denim is een goed voorbeeld van hoe Volvo materialen slim en duurzaam inzet in het interieur van de Volvo EX30. Voor de denim interieurmaterialen zijn de (korte) vezels gebruikt die normaalgesproken als restafval overblijven bij de recycling van denim.
Terugwinnen grondstoffen
Volvo zet in op de traceerbaarheid en hergebruik van de materialen. Bij de productie van de batterijpakketten voor de Volvo EX30 is gebruikgemaakt van blockchaintechnologie om kritieke grondstoffen te helpen traceren, waaronder lithium, mangaan, kobalt, grafiet en nikkel. Dit alles resulteert in een auto met een zogenaamde cradle-to-gate* CO2-impact van ongeveer 18 ton. Tot voorbij het einde van de levensduur neemt Volvo haar verantwoordelijkheid: de Volvo EX30 is zo ontworpen dat 95% van de materialen kan worden teruggewonnen en recycled.
Meer informatie bezoek de website
*) Cradle-to-gate beschrijft de CO2-impact vanaf de winning van de grondstoffen tot de aankomst van de rijklare auto bij de dealer, dus voordat de berijder wegrijdt in zijn nieuwe Volvo EX30.