• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
woensdag 25 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Nieuwkans

De uitdagingen van onze arbeidsmarkt vragen om een nieuwe kijk op rollen en werving

AlgemeenBranded Content
25 jun 2025
3 min. leestijd

De arbeidsmarkt is krap en de voorspellingen zijn dat dit de komende vijf jaar en daarna zo zal blijven. Tegelijkertijd vragen nieuwe technologische ontwikkelingen zoals AI om andere vaardigheden en rollen. Nieuwkans en BrainsFirst werken met een methode om iemand versneld te laten groeien naar een nieuwe rol.

De komende vijf, zes jaar vloeit een hele, ervaren generatie uit richting pensioen. ‘Het betekent dat je nú al de mensen moet selecteren en voorbereiden om de functies en rollen te vervullen die vrijvallen,’ vertelt AnnemiekeLaverman,oprichter-eigenaar van Nieuwkans. Het bedrijf helpt organisaties en medewerkers met o.a. loopbaanontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. Het wetenschappelijk onderbouwde model van BrainsFirst helpt inzichtelijk te maken waar iemands talenten en gedragsvoorkeuren liggen. Hiermee kunnen organisaties beter voorspellen of een medewerker naar een toekomstige rol kan doorgroeien.

Nieuwe werkelijkheid

Na corona heeft er een versnelling opgetreden in de automatisering en digitalisering en zijn veel functies en rollen anders ingericht, deels ook door de trend van het hybride werken. Met de ontwikkelingen van AI gaat dit proces alleen maar sneller, voorspelt Laverman. ‘Bestaande functies verdwijnen en nieuwe rollen ontstaan. Rollen waar andere competenties voor nodig zijn dan de bestaande functies en die een aanpassing in kennis en kunnen vragen.’ De digitalisering heeft grote impact op het werk, ziet ze. ‘AI en robotisering zorgen voor een compleet nieuwe, informatie- en datagestuurde manier van werken, die andere competenties van ons vragen. We zijn beland in een nieuwe werkelijkheid van continue verandering. Tot voor kort leerde men vooral vanuit de ervaringen die je in je werk opdeed en werden aangereikt en kon je terugvallen op je kennis. De oudere generatie kon zijn carrière rustig opbouwen, met een gemiddelde doorlooptijd van 8 à 10 jaar. Nu, met de komende generatiewisseling en versnelling door AI, hebben wij die tijd niet meer.’

Uitdaging verschilt per generatie

Laverman ziet een aantal uitdagingen, maar heeft ook de oplossing, in de vorm van BrainsFirst, waarover later meer.

  • Beheer en behoud van de talenten- en/of jonge medewerkers binnen de organisatie. Gen Z heeft het talent om zich te kunnen aanpassen aan de nieuwe manier van werken. ‘Ze zijn zeer vaardig op het vlak van het vinden, inzetten en benutten van data. Dat doen ze vanuit een eigen bewustzijn. Ze willen verantwoordelijkheid krijgen om te handelen.’ Het is een heel diverse generatie. ‘Niet iedere gen Z-medewerker wil meer vrijetijd en een betere werk-privébalans. Er zijn genoeg die snel carrière willen maken en/of de zekerheid willen voor een stabiel carrièrepad en zeker toekomst.’ Gen Z’ers hechten wel meer dan de generaties hiervoor aan ‘purpose’, Ze willen het gevoel hebben dat ze een positieve invloed hebben met hun werk.
  • De generatie van 40 tot 55 jaar is opgeleid en gegroeid binnen de organisatie op het vlak van opgedane kennis. De carrièrestappen die zij hebben gezet kun je verklaren vanuit de ervaring en het gedrag wat ze hebben laten zien. ‘Met de huidige versnelling van technologie en komst van AI zit hier een grote uitdaging. Medewerkers lopen het risico om hun functie te ontgroeien, omdat er in de nieuwe rollen andere competenties – denk aan kijken op een ander abstractieniveau en probleemoplossend vermogen – worden gevraagd die je niet per definitie met een training, cursus of opleiding kunt aanleren. Een deel zal mee kunnen in hun nieuwe rol, maar een deel zeker niet, verwacht Laverman.
  • De 55+=-medewerker die de aankomende jaren uitstromen en die vaak de hogere en/of seniore functies bekleden. Deze groep wil meer altruïsme in hun leven, ze sorteren voor op een nieuwe levensfase. Daarbij past de overstap naar zinvollere en zingevende rollen, waarbij ze hun kennis en ervaring inzetten voor anderen.

Omgekeerde personeelsplanning

Door de wisseling van generaties op de werkvloer dreigt bij veel organisaties een kennis- en leiderschapskloof te ontstaan. ‘We dreigen afscheid te nemen van een generatie die rijk is aan unieke expertise, zonder dat er voldoende opvolging klaarstaat. Het vraagt om een fundamenteel andere benadering: “omgekeerde personeelsplanning”, met een focus op het verborgen potentieel in de organisatie,’ vertelt Laverman. ‘De jonge generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt, moet versneld toegroeien naar de rollen die straks verdwijnen. Je moet nú al kijken wie er van de jonge medewerkers over drie tot vijf jaar klaar kan zijn om een bepaalde rol over te nemen. Daarin moeten ze worden ondersteund en gefaciliteerd. Traditionele personeelsplanning schiet hierin tekort. Daarom kiezen wij in onze aanpak voor BrainsFirst als strategische partner. BrainsFirst biedt een wetenschappelijk gevalideerde en datagedreven methode om inzicht te krijgen in het leervermogen en cognitief potentieel van mensen — los van cv, diploma of zelfbeeld. De kern van hun technologie is de game- based Neurolympics, een breinmeting die objectief en taalneutraal in kaart brengt hoe iemand denkt, leert en informatie verwerkt. Oftewel: de executieve functies van het brein. Door deze inzichten te koppelen aan de veranderende eisen van rollen en functies in organisaties, kunnen we toekomstgericht werken aan interne mobiliteit, gerichte ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. BrainsFirst stelt ons in staat om te voorspellen wie zich welke skills eigen kan maken, en wie welke ontwikkeling kan doormaken — zelfs in functies die vandaag nog niet bestaan. Alles op basis van natuurlijke cognitieve talenten: iedereen heeft het potentieel om een 8 of 9 te worden — de kunst is om te ontdekken waarin. Met deze gedeelde datataal bouwen we aan een stevig fundament voor strategisch HR-beleid. We maken inzichtelijk waar cognitieve matches en mismatches zitten, brengen groeipotentieel in kaart en ondersteunen HR en leidinggevenden in het maken van onderbouwde, mensgerichte beslissingen. Het resultaat: minder talentverspilling, hogere productiviteit, meer werkgeluk, minder stress, lagere uitstroom en een organisatie die met vertrouwen anticipeert op de uitdagingen van morgen.’

Iemands kracht en groeipotentieel

‘Voor mij is realisme en het doel dienen heel belangrijk in alles wat ik doe. Dat is de reden dat
ik overtuigd ben geworden van de methodiek van BrainsFirst omdat die de oplossing biedt voor de uitdagingen die zich aandienen. Op basis van een cv en sollicitatiegesprek toetsen wij de medewerker op de opgedane kennis vanuit het verleden. Die geeft geen garantie voor het goed uitoefenen van de toekomstige functie. Met BrainsFirst brengen we die potentie in kaart. Door het inzetten van BrainsFirst kunnen we voor een organisatie inzichtelijk maken waar de medewerker – aan de hand van zijn/haar natuurlijke talenten en gedragsvoorkeuren – logischerwijs naartoe zou kunnen groeien. Door functieprofielen op te stellen voor de toekomstige rollen binnen de organisatie, kun je talenten en medewerkers opleiden en begeleiden, niet alleen naar de functies en rollen van nu, maar ook naar de toekomstige functies, over vijf jaar.’ Nieuwkans organiseert ook ‘Train de trainer’-sessies voor de HR/L&D afdelingen, zodat deze aan de hand van het wetenschappelijke model van BrainsFirst zelf het proces kunnen begeleiden en een doorvertaling kunnen maken naar een aangepaste beoordelings-/persoonlijke ontwikkelingscyclus. ‘De aanpak helpt niet alleen bij de ontwikkeling naar de nieuwe rollen (die realistisch zijn vanwege de onderbouwing van het breinprofiel en de gedragscyclus), maar helpt ook bij de stap naar nieuwe rollen van medewerkers die de groei niet kunnen maken,’ vertelt Laverman. ‘Iemand kan met de bestaande kennis en ervaring medewerkers helpen om sneller naar een hoger niveau binnen de rol/functie te brengen. Organisaties krijgen meer zicht op de blijvende rollen, waardoor medewerkers die niet mee kunnen komen in de ontwikkelingen nog een (afgesproken periode) toegevoegde waarde kunnen leveren voor de organisatie en als ambassadeur weggaan.’

Meer informatie? Klik hier.

Interessante artikelen

Zakenreizen in Europa: van logge regels tot efficiënte oplossingen
Algemeen

Zakenreizen in Europa: van logge regels tot efficiënte oplossingen

25 juni 2025
Mensgerichte aanpak maakt organisaties aantrekkelijk voor zzp’ers
Algemeen

Mensgerichte aanpak maakt organisaties aantrekkelijk voor zzp’ers

25 juni 2025
Nummer 1 bedrijfsrisico cyber vraagt om sterk leiderschap
Algemeen

Nummer 1 bedrijfsrisico cyber vraagt om sterk leiderschap

25 juni 2025
Duurzame inzetbaarheid is een gedeelde verantwoordelijkheid die bij de werkgever begint
Algemeen

Duurzame inzetbaarheid is een gedeelde verantwoordelijkheid die bij de werkgever begint

25 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025
Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}