• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
woensdag 4 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

De toekomst beter (duurzaam) verpakt

AlgemeenDuurzaamheid
10 jun 2022
4 min. leestijd

Verpakkingen zijn van oudsher een belangrijk onderdeel van de afvalberg die we met z’n allen produceren. Die tijd is voorbij. Op weg naar een volledig circulaire economie is ook voor de verpakkingswereld een nieuw tijdperk aangebroken. Met slim en duurzaam verpakken is grote ecologische én economische winst te halen.

Wat is de stip aan de horizon? Europa streeft naar een 100% circulaire economie in 2050. Dit betekent dat tegen die tijd álle grondstoffen een nieuw leven krijgen en er niets meer op de afvalberg belandt. Verpakkingen horen daarbij. Grote internationale verpakkingsbedrijven vervullen hierin een voortrekkersrol.

Lees ook

Upway lanceert platform voor betaalbare, refurbished e-bike

Overheid moet eindelijk vol inzetten op bewegend leren

Probleemplastic

Ooit was plastic een veelgeprezen uitvinding. De stof kan goed tegen hitte, geleidt geen stroom, gaat superlang mee en beschermt tegen uitdroging. Totdat in 1997 de drijvende plastic vuilnisbelt in de oceaan, de ‘plastic soep’, ons wakker schudde. Plastic werd het symbool voor milieuvervuiling. Ondanks apart inzamelen en recycling, blijft het lastig om hoogwaardige nieuwe producten te maken uit de vele plasticsoorten. Op jaarbasis wordt ca. 250 miljoen ton plastic geproduceerd, waarvan ongeveer de helft voor eenmalig gebruik. Jaarlijks belandt 8 miljoen ton plastic in zee. Het aandeel van micro- en nanoplastics in het milieu is onbekend, maar waarschijnlijk vele malen groter dan de plastic soep in de oceanen.

Gebakken lucht

Bij het ontwerp van verpakkingen spelen allerlei factoren een rol. Een artikel moet efficiënt en veilig worden verpakt en verzonden. Gelukkig zijn producenten én ontvangers klaar met gebakken lucht. Als alternatief voor het gebruik van bubbeltjesplastic of luchtkussenfolie om een artikel in een veel te grote kartonnen doos zonder schade te verzenden, zetten verpakkingsontwerpers in op plasticvrije alternatieve verpakkingen, die efficiënt, stevig, recyclebaar en liefst herbruikbaar zijn.

Papier en karton

Verpakkingen op basis van papier en karton zijn de perfecte oplossing voor de circulaire economie. Het materiaal is 100% recyclebaar, hernieuwbaar en biologisch afbreekbaar. Zo’n 80% van alle online bestellingen wordt verzonden in kartonnen verpakkingen. Dat heeft een keerzijde. Door de populariteit van online winkelen is de prijs van oud papier, de grondstof van karton, sterk gestegen. De oplossing zit in innovatie. Verpakkingen met dezelfde afmetingen, die voldoet aan alle gestelde kwaliteitseisen, maar minder karton vragen.

Papier hier…

De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Papier- en Kartonfabrieken (VNP) adviseert en ondersteunt papier- en kartonbedrijven in ons land bij het ontwikkelen van projecten en innovatieve technologieën om de klimaatambities waar te maken. In Europa is Nederland koploper op het gebied van hergebruik van oud papier. Efteling-held Holle Bolle Gijs had een visionaire blik. Bijna 90% van het gebruikte materiaal voor verpakkingen van papier of karton heeft oud papier als grondstof.

Slim design

Een mooi voorbeeld van de vele initiatieven die verpakkingsbedrijven zelf ontplooien is de Now and Next-duurzaamheidsstrategie van DS Smith. Het bedrijf richt de focus niet alleen op de uitdagingen van vandaag, maar ook op die van de toekomst, voor de generaties na ons. Door slim design wil deze verpakkingsproducent tegen 2023 100% herbruikbare of recyclebare verpakkingen produceren. Al in 2025 haalt het bedrijf 1 miljard stuks probleemplastic uit de supermarktschappen, optimaliseert het gebruik van vezels in de supply chain en tegen 2030 vermindert het de CO2-emissie met 40% ten opzichte van 2019. Mooier kunnen zij hun verhaal niet verpakken.

10 tips voor circulair verpakken

  1. Hergebruik reststromen tot verpakkingsmateriaal
  2. Gebruik een monoverpakking
  3. Houd de verzendverpakking compact
  4. Kies voor gerecyclede en duurzame verpakkingen
  5. Kies voor papier met een FSC®- of PEFC™-keurmerk
  6. Verstuur hersluitbare verpakkingen
  7. Green Shipping – duurzaam bestellen en verzenden
  8. Informeer de ontvanger over afvalscheiding
  9. Verstuur geen doos in een doos
  10. Vergroot de afleverkans

“‘Papier hier…’ Efteling-held Holle Bolle Gijs had een visionaire blik.”

Gerelateerde artikelen

Uw pensioen verandert – dit is wat u moet weten
Algemeen

Uw pensioen verandert – dit is wat u moet weten

29 mei 2025
Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties
Algemeen

Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties

29 mei 2025
Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   
Algemeen

Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   

29 mei 2025
Ed’s neusvleugel moest worden weggesneden door huidkanker
Algemeen

Ed’s neusvleugel moest worden weggesneden door huidkanker

29 mei 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025
Goede betaalbare zorg is in ieders belang
Dossiers

Goede betaalbare zorg is in ieders belang

26 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}