• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
dinsdag 20 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Vrije Universiteit

De Nieuwe generatie CFO’s wordt ‘Chief Value Officer’

AlgemeenBranded Content
27 jun 2024
3 min. leestijd

De CFO van de toekomst krijgt een bredere rol op het gebied van waardecreatie. Niet alleen voor aandeelhouders maar voor alle stakeholders. De ‘F’ van Financial wordt een ‘V’ van Value. Het postgraduate CFO-programma van de Vrije Universiteit Amsterdam biedt een aankomende of net gestarte CFO de juiste bagage om zich voor te bereiden op zijn of haar nieuwe rol.

‘We benaderen een onderwerp vanuit drie perspectieven’

Het programma duurt twee jaar en is opgebouwd in vier modules: ‘Team & Cockpit’, ‘Drive strategy to success’, ‘Governance, reporting and taxes’ en ‘Mergers & acquisitions and finance’. Het programma is ontwikkeld door ervaren CFO’s in nauwe samenwerking met docenten van de RC-opleiding van de VU en boardroom adviseurs. Deelnemers kunnen zelf het tempo bepalen waarin ze de modules doorlopen. Het maximaal aantal deelnemers is 25. ‘Er wordt als CFO van je verwacht dat je breder bent dan het financiële vakgebied. Met deze opleiding willen we zorgen dat je een ‘headstart’ maakt op het moment dat je begint,’ vertellen Hoogleraar Management Accounting & Control en opleidingsdirecteur Bert Steens en moduleleider Arnout Traas, die als RvC-lid en voormalig CFO expertise vanuit de praktijk inbrengt. ‘Naast de inhoudelijke kant van het vak, is er ook een grote procesmatige kant aan de rol van CFO’, aldus Traas. ‘Je moet een disruptie-antenne hebben, maar ook standvastig zijn qua implementatie. Dat vraagt om flexibiliteit. Hoe kun je met persoonlijk leiderschap ervoor zorgen dat de inhoudelijke kant ook overtuigt?’

Drie dimensies
Module 1 – Team & Cockpit – behandelt de persoonlijke rol van de CFO. ‘Je moet eerst zorgen dat je huis op orde is. Pas daarna kun je de rol van als co-pilot van de CEO vervullen,’ verklaart Traas. ‘In de eerste sessie staan we stil bij het samenstellen van je eigen team. Mensen zijn geneigd om een versie van zichzelf te zoeken. Wij adviseren hen om een divers team neer te zetten. Kijk niet naar wat mensen vandaag kunnen, maar naar de vaardigheden die nodig zijn om de strategie te implementeren. Daar wordt de CFO straks op afgerekend. We laten deelnemers in de spiegel kijken en helpen ze na te denken over de omgeving waarin ze het beste leren en floreren. Het maakt verschil uit of je CFO bent in een beursgenoteerde onderneming, een familiebedrijf of een private equity onderneming. Gebruik ook de RvC als vehikel om van te leren, zeker in de huidige dynamiek. RvC-leden zijn toezichthouders, maar ook sparringpartners. Er bestaan geen domme vragen. Stel ze gewoon!’ Dynamiek en de rol van de CFO worden ook bepaald door externe invloeden. ‘Die kunnen extreem uitdagend zijn. Dat laten we ook door middel van prakijkcases zien. Zo wordt in module 4 – M&A en finance – een praktijkcase van een onderneming in coronatijd behandeld door een senior executive van die onderneming. In module 2 – Drive strategy to success – wordt financial distress belicht door een CFO. Ook wordt daar een case over het dynamiseren van planning- en controlsystemen behandeld door een CFO’, aldus Steens. ‘We benaderen een onderwerp vanuit het perspectief van de wetenschap, de boardroom en de CFO. Die perspectieven zijn tijdens elke sessie alle drie vertegenwoordigd. We hebben docenten van de universiteit, een Big Four firma, banken, headhunters en IT-ondernemingen, RvC-leden en een CFO‘, aldus Steens. De CFO en de boardroomadviseur brengen ervaringen in en laten zien hoe je op Champions Leagueniveau speelt,’ aldus Traas. ‘Dat stelt hoge eisen. De CFO is immers het economisch geweten in de onderneming en moet zich heel bewust zijn van keuzen en consequenties. Dat zijn zeker niet alleen financieel-economische consequenties, maar ook ethische. We besteden dan ook ruim aandacht aan de eigen ethiek en die van het bedrijf. Het is voor een CFO essentieel om heel betrouwbaar te zijn in wat je zegt en belooft. Dat geeft vertrouwen naar financiers en andere stakeholders die bepalend zijn voor ‘de license to operate’, aldus Traas.

Wat is de grootste uitdaging voor een CFO?
‘Een CFO krijgt in toenemende mate èn tegelijkertijd te maken met een steeds volatielere omgeving en inhoudelijk ingewikkelde nieuwe prioriteiten, denk bijvoorbeeld aan de nieuwe wet- en regelgeving op het vlak van duurzaamheidverslaggeving en de kansen en risico’s van digitalisering en dataficering en AI. Om de strategie te realiseren verliezen traditionele instrumenten, zoals budgets, een deel van hun waarde en wordt steeds meer gewerkt met scenario’s. Het doel daarvan is niet om een voorspelling te maken, maar om een voorstelling te maken van hoe de omgeving eruit kan komen te zien. Zodat je je daarop kunt voorbereiden. Dat is misschien wel belangrijker dan ooit, omdat de factoren plotsklaps kunnen veranderen en je opeens aan de verkeerde kant van de streep kan komen te staan.
Onze opleiding is hands-on. De werking van wetenschappelijk beproefde concepten wordt getoond door middel van praktijkvoorbeelden. Financial executives vertellen over hun ervaringen met uitdagende kwesties, zoals de enorme impact van een continuïteitsbedreigende crisis, zoals de coronapandemie en financial distress. Ook belichten zij hun huidige projecten, zoals de invoering van dynamische management control systemen en ESG-prestatiemanagement. Dat soort praktijkverhalen krijg je niet mee vanuit het handboek. Elke sessie van ons postgraduate CFO-programma eindigt altijd met de do’s & don’ts over het besproken thema. Neem ESG (Environmental, Social & Governance). Hoe begin je? Wat zijn de aandachtspunten? Als ESG-beleid niet leidt tot concrete KPI’s blijf je praten, zonder dat je doelen concreet worden. Maar als je te weinig communiceert, loop je het risico dat je te weinig het gevoel geeft dat de ESG-doelen bij de missie van de organisatie horen. Je moet een implementatie goed voorbereiden, zodat je beide tegelijk doet.’

Bekijk alle finance, accounting en control opleidingen van VU for professionals

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Met wat je eet en drinkt kun je positieve impact maken
Algemeen

Met wat je eet en drinkt kun je positieve impact maken

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Een duurzame droomreis op zee met alle luxe van de wereld
Algemeen

Een duurzame droomreis op zee met alle luxe van de wereld

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}