De Nederlander draagt van oudsher graag bij aan een rechtvaardige samenleving voor iedereen, bijvoorbeeld door te doneren aan een goed doel. De kerstperiode vormt voor veel Nederlanders een aanleiding om iets extra’s te doen. Margreet Plug, bestuurder van brancheorganisatie Goede Doelen Nederland, vertelt of we in tijden van hoge inflatie nog altijd zo gul zijn.
‘Dankzij digitalisering wordt doneren steeds makkelijker’
Zijn Nederlanders in de kerstperiode guller in hun giften aan goede doelen?
‘Gelukkig steunen Nederlanders het hele jaar door goede doelen. Ondanks de inflatie lijkt de vrijgevigheid het afgelopen jaar zelfs te zijn toegenomen. Volgens ons onderzoek stegen de giften en donaties van particulieren dit jaar met 5 procent. De totale inkomsten van goede doelen liggen zelfs 11 procent hoger dan vorig jaar (Bron: feiten & cijfers 2022). Nederlanders dragen over het algemeen graag bij aan een rechtvaardige en duurzame samenleving. Toch zien we dat veel mensen in deze koude wintermaanden, en dan vooral in de kerstperiode, iets extra’s willen doen. Kerst is bij uitstek een feest dat je viert met je dierbare naasten en familie, en het roept een sterk gemeenschapsgevoel op. Veel mensen staan in de kerstperiode stil bij het feit dat een zorgeloos samenzijn niet voor iedereen is weggelegd. Als blijk van medeleven willen we juist dan graag iets doen voor een ander die het minder goed heeft.’
Hoe komt het dat zoveel mensen, ondanks de inflatie, meer geven aan goede doelen?
‘Veel Nederlanders zijn betrokken en vinden dat goede doelen prachtig werk doen. Van de 97 leden die aan ons onderzoek meededen, bleek dat zij samen al bijna 9 miljoen leden en donateurs hebben (feiten & cijfers 2022). Dit aantal bevat wat dubbeltellingen—sommige mensen geven aan meerdere goede doelen—maar het geeft wel een beeld van de enorme betrokkenheid. Bovendien zet bijna een half miljoen mensen zich in als vrijwilliger of collectant. De aantallen laten zien dat men het belangrijk vindt de kwetsbaren in onze samenleving te ondersteunen, en bij te dragen aan het bestrijden van ziekten of het behoud van onze kostbare natuur en cultuur. Daarbij hadden we in 2022 te maken met diverse rampen en oorlogen, waaronder de oorlog in Oekraïne en de aardbeving in Turkije en Syrië. Mensen zien het belang van noodhulp in dit soort situaties en dragen daar graag aan bij.
In hoeverre speelt digitalisering een rol?
‘Dankzij digitalisering wordt doneren steeds makkelijker. Online doneren heeft ten tijde van de coronapandemie noodgedwongen een enorme vlucht genomen. Goede doelen maakten een razendsnelle omslag naar allerlei onlinekanalen. Een mooi voorbeeld is de collecte: alle collecterende goede doelen bieden tegenwoordig, naast de traditionele collectebus, de mogelijkheid om een eenmalige gift te doen via een QR-code. Ook zetten veel goede doelen onlinecampagnes op, die ze effectief verspreiden via de sociale media. De digitaliseringsslag heeft een positieve invloed op het aantal donaties, al blijft persoonlijk contact erg belangrijk voor goede doelen. Via het gesprek aan de deur, op straat of tijdens evenementen kunnen organisaties het verhaal van hun missie het beste overbrengen.’
Hoe weet je als donateur aan welke doelen je veilig kunt geven?
‘Binnen de goededoelensector bestaat een erkenningsregeling. Het CBF, de Nederlandse toezichthouder voor goede doelen, toetst of goede doelen voldoen aan strenge kwaliteitseisen op het gebied van bestuur en (financiële) transparantie, maar ook wat betreft integriteit en impact. Erkende organisaties worden bovendien regelmatig gecontroleerd. Kortom, met een CBF-Erkenning laten goede doelen zien dat ze hun zaken goed op orde hebben en hebben donateurs de zekerheid dat hun donaties goed terechtkomen. Een organisatie met CFB-Erkenning is te herkennen aan het logo “CBF Erkend Goed Doel”. Aan goede doelen met dit keurmerk kun je dus met een gerust hart geven.’