De ‘last mile’ is het meest complexe en kostbare onderdeel van de supply chain. Bij Bluerock TMS begrijpen ze dat. De Last Mile TMS-oplossing helpt bedrijven om precies de juiste balans te vinden tussen kostenbeheersing, serviceniveau en duurzaamheid, de drie pijlers die vandaag bepalend zijn voor succes in logistiek.
Bluerock TMS biedt een end-to-end-platform dat volledige transparantie geeft over de laatste kilometers van het leveringsproces. Dit steltbedrijven in staat om niet enkel sneller en goedkoper te leveren, maar ook verantwoord en duurzaam. ‘Onze missie is om de “last mile” te transformeren van een kostenpost naar
een concurrentievoordeel, waarbij efficiëntie, klanttevredenheid en duurzaamheid hand in hand gaan,’ vertelt Bluerock TMS CEO Rico vanLeuken.
Slimme optimalisatie-algoritmes
Aan de hand van een voorbeeld, legt Van Leuken uit hoeveel winst valt te behalen als je een chauffeur met de juiste informatie op pad stuurt om zijn bestellingen af te leveren. ‘Er is heel veel publieke informatie beschikbaar die nu nog niet wordt benut. Als je een wasmachine moet afleveren, maakt het heel veel uit of het adres een rijtjeshuis is of een appartement op de tiende etage. Dat laatste kost heel veel tijd en dat heeft weer impact op je hele planning.’ Een paar van dat soort leveringen betekent dat de chauffeur uiteindelijk maar 70 à 80% van de geplande adressen realiseert en er een nieuwe afspraak moet worden gemaakt. Een ander voorbeeld is een winkelstraat waar je alleen in de ochtend een bestelling mag afleveren. En dat is de meer statische informatie. In de logistiek is de realiteit dat altijd iets onverwachts gebeurt. Met de slimme optimalisatie-algoritmes van Bluerock TMS kunnen planners leveringen dynamisch herplannen op basis van real-time data,verkeersomstandigheden en klantvoorkeuren. En niet alleen dat. ‘Goede communicatie is steeds belangrijker. Op dit moment ontvangt de klant vooral “one way”-pushinformatie: we komen op die tijd; we komen iets later, et cetera. Wat het zou moeten zijn – en mogelijk is – is tweeweg- communicatie: is het okay als ik iets eerder kom? Waarbij op basis van jouw antwoord de route en levertijd opnieuw worden ingepland.’ Een extra voordeel: de informatie van de klant levert weer input voor een betere besluitvorming, in plaatsvan dat je onbevestigde aannames valideert en de klant op het nieuwe tijdstip niet thuis blijkt te zijn.
De on-time delivery performance
Van Leuken noemt drie belangrijke redenen voor klanten om de ‘last mile’ TMS-oplossing van Bluerock TMS aan te schaffen. ‘Met ons platform verminder je je transportkosten tot wel 15% en verlaag je tegelijkertijd je CO2-uitstoot dankzij efficiëntere routes en betere voertuigbenutting.’ Merkreputatie wordt steeds belangrijker, ziet hij. De on-time delivery performance speelt daarin een belangrijke rol. ‘Je wilt als maaltijd- of boodschappenbezorger betrouwbaar zijn. Anders gaat je klant naar je concurrent.’ Hij noemt een vierde reden die steeds urgenter wordt. ‘De planning leunt voor een belangrijk deel op ervaren professionals, die binnenkort met pensioen gaan. De jonge generatie vindt de logistiek niet aantrekkelijk genoeg.’ De nieuwe TMC-technologie, met behulp van agents, is de manier om het dreigend tekort aan logistieke professionals op te vangen, legt hij uit. ‘Als een chauffeur op weg naar een leverancier nu door een ongeluk in een file belandt, moet hij bellen met kantoor. Die communiceert dat met het magazijn en geeft vervolgens de nieuwe laadtijd door. Straks wordt dat werk door agents gedaan, waarbij je als chauffeur automatisch een nieuw tijdslot krijgt doorgestuurd.’ Waarbij het platform vermoedelijk al één of twee stappen vooruit heeft geanticipeerd op de vertraging, voorspelt Van Leuken. ‘Dankzij de slimme algoritmes, waarbij automatisch data wordt opgehaald vanuit allerlei bronnen, zoekt het systeem autonoom een oplossing en krijgt de chauffeur straks
een alternatieve route en een nieuw schema.’ Van Leuken verwacht dat de doorbraak van generatieve AI richting werkvloer geleidelijk zal verlopen. ‘Eerst heb je een transitieperiode, waarbij AI een aanvulling is op de mens. Maar langzaam, naarmate de agent slimmer wordt, zal AI steeds meer taken overnemen.’






