• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zaterdag 17 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Jong & Laan

Dankzij digitalisering kan accountant adviseren tot in de haarvaten van de klant

AlgemeenBranded Content
26 mrt 2025
2 min. leestijd

Door de digitale revolutie en technologische innovaties verandert de rol van de accountant naar financieel procesmanager en adviseur. Dankzij de tools die hij heeft, kan hij naast adviseren en acteren, ook voorspellingen doen. Met de doorbraak van AI is sprake van een volgende versnelling.

‘Met de tools die we hebben, zijn we in staat naast adviseren en acteren ook voorspellingen te doen’

De werkzaamheden van de accountant 2.0 verschuiven meer en meer naar data-analyse, procesoptimalisatie en proactief toekomstgericht advies. ‘Klanten hebben een bepaalde verwachting bij hun accountantskantoor of dienstverlener. Voor ons betekent dit dat we data digitaal ontvangen vanuit de bronsystemen en deze vervolgens verwerken tot digitale verslaglegging en rapportages, die direct aansluiten op de bedrijfsprocessen,’ vertelt Ton van Loon, partner bij accountants- en adviesorganisatie de Jong & Laan en directeur van Marshoek, specialist in financiële dienstverlening voor retailers. Een van de outputvarianten is het dashboard, waarmee klanten meer en beter inzicht hebben in de organisatiedata, zoals de operationele verdieping in de loonkosten, waarbij het inzicht ook met niet financiële data wordt gecombineerd. Marshoek is gewend per week te rapporteren via deze dashboards. Van Loon: ‘Dat is een heel ander stuurmiddel dan een jaarrekening. Je zit veel dichter op de bal.’

Onderliggende data

De backbone van de accountancy is het vergaren van informatie voor de jaarrekening en de winst-en-verliesrekening. Dankzij de digitalisering is het verwerken van datastromen uit diverse bronnen steeds makkelijker, zegt Jaap Witteveen, COO van de Jong &Laan: Na het verzamelen volgt de stap van het samenstellen. ‘Dit doen we steeds meer met tools die ondersteunen en duidelijkheid geven: hier moet je naar kijken; dit is anders dan anders, et cetera. Onze adviseurs maken gebruik van meerdere data om de eigen bevindingen te valideren. Je gaat van boekhouder meer naar financieel procesoperator, zeg ik wel. Door deze ontwikkeling kun je veel dieper inzoomen op de details van de winst-en-verliesrekening en duiding aan de cijfers geven.’ Van Loon noemt de loonkosten als voorbeeld. ‘Als die omhoog zijn gegaan, kun je meteen doorklikken naar de onderliggende data om te kijken wat de oorzaak is. Zijn de salarissen gestegen? Is de productiviteit verlaagd? Cijfers presenteren is één, maar daarna moet je ze duiden. Traditioneel gebeurde dat met het jaarverslag bij de hand. Door de toegenomen kennis en beschikbaarheid van de data kun je nu dieper rapporteren, en ook veel inhoudelijker.’ Vanuit de data creëren de Jong & Laan en Marshoek waarde voor de klant, ‘de acteerfase’. ‘Een laptop heeft geen handjes,’ aldus van Loon. ‘Iemand moet aan de slag met de data. Daar komt onze toegevoegde waarde om de hoek kijken. Dankzij de digitalisering is er tijd gecreëerd om niet alleen te acteren voor de klant, maar om ook te anticiperen. Met de tools die we hebben, zijn we in staat naast adviseren en acteren ook voorspellingen te doen.’ En de volgende stap dient zich alweer aan: ‘Met AI kun je scenarioanalyses bieden, die je weer kunt evalueren.’

Digitale werkelijkheid

Binnen de Nederlandse accountancy is nog niet iedereen even ver gevorderd in de nieuwe, digitale werkelijkheid, stellen Witteveen en Van Loon. Naast de groep die vasthoudt aan de primaire verslagleggingstaak, is er een groep die op basis van business intelligence en data het goede gesprek aangaan. De derde groep – waar de Jong & Laan en Marshoek zich toe rekenen – probeert door specialisatie nog dieper in de haarvaten van de organisatie kennis te vergaren voor proactief advies. Van Loon: ‘In ons geval is dat food/retail. We halen de data zelfs uit de primaire bron, bij de supermarktketens. Vervolgens gebruiken we die data in een geoptimaliseerd proces om te rapporteren wat relevant is voor de klant. We verzamelen niet alleen financiële gegevens, maar integreren ook inkoop-, kassa-, tijdregistratie- en planningsdata om klanten strategisch inzicht te geven in hun bedrijfsvoering.’ Deze werkwijze vraagt om een intensieve samenwerking met de klant, benadrukt Van Loon. ‘We kennen de sector, we kennen de onderneming en we kennen de vestigingen. Zeker bij de steeds groter wordende franchiseondernemers proberen we in het proces de digitalisering ook bij hen te laten plaatsvinden. Dat houdt in dat je op basis van een ERP- systeem – van Afas in het geval van Marshoek – je organisatie inricht. Iets wat wij geheel kunnen verzorgen.’ Het verhaal is illustratief voor de gedaanteverwisseling die de accountancysector doormaakt, meent Witteveen. ‘De Accountant 2.0 moet niet alleen adviseren, maar komt in zijn begeleiding en verbondenheid naar de toekomst ook dieper in de haarvaten van de onderneming.’

Democratisering van AI

Een opvallende trend is de democratisering van AI, stelt Witteveen vast. ‘Nog geen twee jaar geleden had je vooral te maken met data scientists die met ingewikkeld AI-modellen werkten. Met tools als ChatGPT en Copilot is AI toegankelijk geworden voor de gewone burger. Die ontwikkeling gaat razendsnel. Dat betekent voor ons als accountants dat we daarop moeten inspelen. Intern vergelijk ik AI met de komst van Microsoft Excel in de jaren ’90, waardoor je opeens kon gebruikmaken van spreadsheets om je werk sneller en beter te doen. Onze taak is om te zorgen dat onze collega’s en onze klanten de AI-middelen optimaal kunnen inzetten in de dagelijkse praktijk. Ik denk dat het niet heel lang zal duren voordat AI op de hoofdlijnen een analyse geeft en via een gevalideerde structuur proactief aangeeft wat er opvalt in de cijfers.’ Van Loon vult aan: ‘Mensen kennen AI nu vooral als vraag-en-antwoordtool. Bij accountants strekt de toepassing van AI zich echt uit over de hele keten. Die wordt steeds langer en steeds meer beheerst door technologie. De markt vraagt ons om naar dit soort stappen te kijken.’ Uitgangspunt daarbij zijn twee woorden die cruciaal zijn in het werk van accountants. De informatie moet ‘volledig’ en ‘betrouwbaar’ zijn. Daar ligt ook de begrenzing van de mogelijkheden die AI biedt voor de sector: ‘Sommige mensen verwachten dat de informatie helemaal kant-en-klaar uit AI rolt. Maar als accountantsorganisatie en ook als sector zal er, vanuit onze maatschappelijke rol, nog altijd een validatieslag nodig zijn. Uiteindelijk moeten onze medewerkers een beeld vormen van wat ze van de aanwezige informatie vinden.’ AI is een goede hulpbron, maar die moet wel zo consistent zijn dat je altijd een juist antwoord krijgt, zegt Witteveen. ‘De eisen die wij als accountantskantoor stellen aan AI, liggen op grond van onze maatschappelijke positie hoog. Naarmate het risico van een verkeerde beslissing groter is, moet de kwaliteit van AI hoger liggen. Bij ons zal er altijd een sterke menselijke interactie plaatsvinden, waarbij onze mensen het verschil maken door te beslissen: kan ik iets met deze uitkomst?’ Van Loon maakt zijn punt met een sprekend voorbeeld: ‘De rekenmachine is overgenomen door Excel. Daar zit een systematiek en controleerbaarheid achter en een gegarandeerde uitkomst. Artificiële Intelligentie, het woord zegt het al, heeft ook interpretatie in zich. Dat maakt het stukken spannender. Waar Excel gewoon 2+2=4 doet, is dat bij AI-toepassingen anders. Daarvan hangt de uitkomst af van de validatie die je hebt ingevoerd.’

Meer informatie? Klik hier.

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Met wat je eet en drinkt kun je positieve impact maken
Algemeen

Met wat je eet en drinkt kun je positieve impact maken

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Een duurzame droomreis op zee met alle luxe van de wereld
Algemeen

Een duurzame droomreis op zee met alle luxe van de wereld

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}