Onder leiding van CEO Tara van Aelst kiest Cannock nadrukkelijk voor een nieuwe koers: menselijker, transparanter en gericht op positieve flow. Creditmanagement saai en ouderwets? Niet bij Cannock. ‘Onze aanpak is helder en effectief: we helpen organisaties verantwoord met hun debiteurenbeheer, met oog voor de relatie. Uiteindelijk blijft een debiteur een klant.’
De manier waarop je iemand benadert is allesbepalend, weet Van Aelst. ‘Wij kiezen voor een nadruk op de menselijke maat. Natuurlijk investeren we veel in technologie voor onder andere extra inzicht en data, maar het uitgangspunt en doel daarbij is om in contact te komen met de schuldenaar. Juist om te kijken hoe we iemand kunnen ondersteunen om de factuur wél te kunnen betalen. De route ernaartoe is heel bepalend en dat is ook waar wij op inzetten. We leveren geen standaarddiensten, maar oplossingen op maat Cannock werkt aan een incassodienst speciaal voor het kleinzakelijk segment. Hiermee is professioneel creditmanagement ook toegankelijk voor organisaties tot rond de 250 medewerkers: eenvoudig, efficiënt en laagdrempelig. ‘We helpen de processen te optimaliseren.’ Dat begint al aan de voorkant, vertelt CCO Maarten Pieter Remmen. ‘De selectie met wie je gaat zakendoen. Een mkb-bedrijf maakt in tegenstelling tot
grotere organisaties geen gebruik van kredietinformatie. Daarmee krijg je op voorhand inzicht in met wat voor bedrijf je te maken hebt. Welke kredietlimiet is veilig? Zeker als de vorderingen op de factuurbedragen wat hoger zijn, is het heel zinvol om een creditcheck te doen en te kijken met wie je zaken doet en onder welke condities je dat veilig kan doen.’ Een bedrijf dat in problemen zit, zal in eerste instantie traag van betalen worden. Dat zie je in kredietinformatierapportages terugkomen. ‘Dat is de eerste rode vlag die wordt gehesen,’ stelt hij. ‘Vervolgens is het zaak om alert en actief te zijn. Degene die om geld vraagt worden over het algemeen eerder betaald dan degene die langs de zijlijn blijft.’
Maatschappelijk verantwoord incasseren
De maatwerkoplossingen van Cannock zijn gestoeld op de drie V’s: voorkomen aan de voorkant, versnellen van het debiteurenbeheer en vorderen als het niet anders kan. Van Aelst: ‘Dwingende ogen werken heel goed. Onze kracht is dat we de klantrelatie goed kunnen managen voor onze opdrachtgever. Als we er vroeg bij zijn en iemand de rekening wil betalen, maken we samen een haalbare betaalafspraak. ’ Via het dashboard krijgen klanten inzicht en inspraak in de procedure: ‘Je blijft zelf aan de knoppen en kan te allen tijde het proces stilzetten, bijvoorbeeld omdat hij een vraag over de factuur heeft gekregen en water bij de wijn wil doen.’ Van Aelst eindigt met eenobservatie over de reputatie van de incasso- industrie: ‘Niemand gaat incasseren bij iemand met problematische schulden. Wij willen juist in beeld komen voordat iemand in een situatie belandt waarin betalen niet meer lukt. Er wordt geredeneerd dat je, op het moment dat je een vordering niet betaalt, kennelijk problematische schulden hebt. Daar wordt al het beleid op afgestemd. Als je naar onze praktijk kijkt, gaat het om 2-3% van de mensen. Wij zeggen altijd: communiceren is incasseren tot stand brengen. Daar hebben we ook de positieve flow van afgeleid. Op het moment dat je aan de voorkant een check van een consument of bedrijf doet, zie je dat 97% glansrijk door de toets komt. Er gaat veel goed. Zeker als je heel vroeg in het traject met mensen communiceert en afspraken maakt die mensen kunnen nakomen. Maatschappelijk verantwoord incasseren is niet zomaar iets wat we doen; het is de kern van ons vak. Wij helpen onze opdrachtgevers hun debiteuren écht te ondersteunen, zodat facturen worden voldaan én relaties in stand blijven.’
Welkom in de positieve flow
Met een vernieuwd merk en een eigentijdse visie helpt Cannock organisaties om grip te krijgen én te houden op hun geldstromen, in alle fasen van het creditmanagementproces. ‘Gelukkig gaat dat in Nederland vaak goed. Als koploper dragen we daar elke dag met trots aan bij. Geld wordt pas krachtig als het kan stromen, als mensen kunnen betalen, organisaties kunnen groeien en overheden hun maatschappelijke rol kunnen blijven vervullen. Dat is de positieve flow die we stimuleren met onze unieke aanpak.’