Brouwerij ’t IJ is onlosmakelijk verbonden met Amsterdam. Veertig jaar geleden begon het met één man, een wastobbe en een oud badhuis onder de Molen. Nu is het merk een icoon, al blijft de ziel verankerd in Oost, de buurt waar alles begon.
'Op 1 januari nodigen we de hele buurt uit om het glas met ons te heffen bij proeflokaal De Molen. Wij trakteren op zelfgemaakte snert'
Precies 40 jaar geleden, in 1985, begon Kaspar Peterson, een eigenzinnige muzikant met een grote voorliefde voor Belgisch speciaalbier, aan een avontuur waarmee hij vanuit Amsterdam heel Nederland veroverde. Hij besloot zelf bier te gaan maken en begon met brouwen in een wastobbe. Voor één piek kocht hij een oud gemeentelijk badhuis aan de voet van Molen de Gooyer in Amsterdam-Oost. De Amstel was al vernoemd, dus doopte hij zijn brouwerij naar die andere Amsterdamse rivier: ’t IJ.
Iconisch in de Amsterdamse horeca
In die beginjaren van Brouwerij ’t IJ konden horecaondernemers achter de molen zelf fusten pakken en op een blaadje afturven hoeveel ze meenamen, alles op goed vertrouwen. Zo informeel en lokaal begon ’t IJ. Toen kroegbazen Bart en Patrick de brouwerij overnamen – na eerst stage te hebben gelopen bij Kaspar – veranderde dat. Brandmanager Justin Boot: ‘Met hun horecakennis zetten zij ’t IJ stevig op de kaart in heel Amsterdam. Vandaag rijden we dan ook met eigen bestelbussen door de hele stad om kroegen te bevoorraden. En ook steeds meer elektrisch.’
IJwit als publiekslieveling
Amsterdammers kennen de bieren: Zatte Tripel, het allereerste Nederlandse craftbier, de IPA waarvan de iconische IPA-dame nog in het Amsterdamse collectieve geheugen gegrift staat, en PaasIJ dat elk voorjaar weer uit de kranen stroomt. Maar het is vooral IJwit dat het merk breed bekend maakte. Aan het begin van deze eeuw groeide de vraag naar witbier. Boot: ‘Onder het motto ‘u vraagt, wij draaien’ kwam Kaspar met IJwit, geen doorsnee witbier, maar een eigenzinnig en stevig bier dat lekker doordrinkt. Een schot in de roos. Sindsdien is IJwit niet meer weg te denken uit de Amsterdamse horeca. Dagelijks stroomt het rijkelijk uit de tap van cafés door de hele stad.’ Loop over een willekeurig terras en tel de voetglazen met struisvogels. IJwit is uitgegroeid tot publiekslieveling nummer één, het gezicht van ’t IJ in de horeca. Daarnaast innoveert de brouwerij continu. Alcoholarme varianten zoals Vrijwit en Free IPA tonen dat ’t IJ meebeweegt met veranderende wensen. Vrijwit is inmiddels zelfs het op een na grootste bier van de brouwerij, een teken dat alcoholvrij speciaalbier geen niche meer is en steeds relevanter wordt in de horeca.
Duurzaamheid onderdeel van de identiteit
Duurzaamheid vormt een essentieel onderdeel van de identiteit van ’t IJ. Dit jaar zette de brouwerij een grote stap door over te schakelen op statiegeldflessen en blik. Met herbruikbare flessen en volledig recyclebare blikken wordt jaarlijks 1.500 ton CO₂ bespaard. Het blik (zie ook kader) biedt bovendien een prachtig canvas voor creatief design, terwijl de smaak van het bier onaangetast blijft. Maar er komt meer aan. De huidige brouwerij aan het Zeeburgerpad ondergaat een complete renovatie met zonnepanelen, een e-boiler en gasloze verwarming. De nieuwe brouwerij in Amsterdam-Oost combineert straks een modern, duurzaam brouwproces, energie-efficiënte technieken en CO₂-reductie, en staat zo symbool voor een toekomstgericht én tegelijkertijd lokaal gebonden ambacht. Midden in de buurt waar het allemaal begon. ‘We horen bij het Zeeburgerpad en willen onze ziel op de juiste plek houden, ook al zijn er misschien economisch interessantere opties,’ zegt Boot.
Leef met je kop omhoog
Wat Brouwerij ’t IJ onder aan de streep onderscheidt is het levensmotto dat naast de struisvogel op ieder etiket prijkt: Leef met je kop omhoog. Want ook vandaag de dag gaan ze – net als Kaspar toen – het leven vol aan en genieten met vrienden lekker van goed bier. Daarom open- de Kaspar ook een proeflokaal bij de brouwerij, een plek waar de buurt nog steeds samenkomt. En waar gezelligheid hand in hand gaat met bier, en af en toe iets muzikaals. Jaarlijks worden hier ook feestelijke en verbindende evenementen georganiseerd, zoals Het Amsterdamse Feest onder de Molen en de traditionele nieuwjaarsborrel. Alwin Westhof, de bedrijfsleider van het proeflokaal: ‘Ook op 1 januari 2026 nodigen we de hele buurt uit om het glas met ons te heffen. We trakteren daarbij op zelfgemaakte snert. Geheel in de geest van de nieuwjaarsborrel maken we die in de brouwerij, met hulp van een aantal vaste gasten. Dat laatste is nodig ook, want we doen er drie volle dagen over!’
BLIK ALS EYECATCHER OP TAFEL
Consumenten kiezen steeds vaker voor blik en ook in de horeca wint het terrein. Brouwerij ’t IJ omarmt blik voluit vanwege de vele voordelen die het biedt. Misschien wel het leukste voordeel: het canvas van een blik biedt eindeloze mogelijkheden voor creatieve, opvallende designs. Zo wordt blik een echte eyecatcher op tafel. Daar komt nog eens bij dat blik duurzaam en gemakkelijk recyclebaar is, en ook de smaak en kwaliteit van het bier perfect behoudt. Blik beschermt tegen licht en lucht, waardoor het bier optimaal vers blijft.






