• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 1 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Alpina

‘Aandacht voor de medewerker maakt alles beter’

AlgemeenBranded Content
11 dec 2024
2 min. leestijd

Als een werknemer korte of langere tijd uitvalt, is er sprake van verzuim. Een leidinggevende worstelt vaak met het contact met de zieke medewerker, zien verzuimexperts Judith Beugelsdijk en Edgar van Silfhout. Hun advies: ‘Je wordt beter van aandacht. Laat wat van je horen.’

‘We richten ons heel erg op het coachen van de leidinggevende’

Alpina@Work, waar Judith Beugelsdijk de leiding over heeft, richt zich op preventie en verzuimbegeleiding. Edgar van Silfhout vertegenwoordigt de zakelijke tak van Alpina, een onafhankelijk financieel dienstverlener die ondernemers adviseert over onder andere verzuim en verzuimverzekeringen. ‘In feite is Judith met Alpina@Work de interne leverancier van de advieskantoren van Alpina waar ik verantwoordelijk voor ben. Met Alpina@Work kunnen we bedrijven ondersteunen met zowel preventieve maatregelen als arbodienstverlening tijdens ziekte. Daarmee dekken we het volledige verzuimspectrum af. De meeste advieskantoren hebben dat ondergebracht bij een externe partij.’ Beugelsdijk valt hem bij: ‘Daar zit ook een stuk van onze kracht, Edgar en ik kunnen samen veel op het gebied van preventie doen. Hij adviseert en wij kunnen het uitvoeren, met risicoanalyses, werkplekbezoeken en keuringen.’ Vaak hebben organisaties een verkeerd of zelfs ontbrekend verzuimbeleid, constateert Van Silfhout. ‘Wij zien de gevolgen ervan in onze praktijk. Het overvalt een ondernemer opeens. Gemiddeld kost het wegvallen van een medewerker die ziek is 9.000 euro per maand. Dat loopt enorm in de papieren. En een vervanger heb je niet zomaar gevonden op dit moment, waardoor de werkdruk verder toeneemt.’ mijn collega’s, maar ook door de directie van Alpina. Dan ervaar je dat aandacht en vertrouwen mensen echt beter maakt.’ Zeven maanden later is ze weer normaal aan het werk en kan ze zeggen dat ze tot de kleine groep hoort waarbij geen restverschijnselen zijn. Een enorm gelukkige afloop. ‘Ik heb m’n verjaardag nog nooit zo hard gevierd.’

Verkeerd of ontbrekend verzuimbeleid
Een effectieve aanpak op het gebied van HR, verzuim, vitaliteit en inzetbaarheid is dus een cruciale succesfactor voor je bedrijfsvoering, stelt Beugelsdijk. ‘Een van de belangrijkste dingen bij arbodienstverlening is in mijn ogen dat je de leidinggevende en directie meeneemt in de aandacht naar
de medewerkers. Een appel in de kantine alleen is niet genoeg. Je moet echt veel meer doen. Goede arbeidsomstandigheden, een (sociaal) veilige werkomgeving en positief leiderschap zijn betere knoppen om aan te draaien.’ Omdat veel bedrijven geen verzuimbeleid hebben, is het idee vaak dat het verzuim wordt opgelost in de spreekkamer. ‘Iemand gaat naar de bedrijfsarts en is wonderbaarlijk ineens beter. Zo werkt dat natuurlijk niet. Daar is veel meer voor nodig. Hoe sneller we de interventie kunnen inzetten, hoe korter het verzuim. Dat kan de bedrijfsarts zijn, de psycholoog, schuldhulpverlening. Van alles.’ Als iemand uitvalt, hebben de zieke werknemer, de casemanager en de leidinggevende alle drie een rol, benadrukt ze. ‘We richten ons heel erg op het coachen van de leidinggevende, zodat die het goede gesprek kan voeren met de medewerker. Want aandacht maakt alles beter. Bij een burn-out of arbeidsconflict kan iemand gebaat zijn bij wat rust en ruimte, vertelt ze. ‘Maar in de meeste verzuimgevallen is het belangrijk dat het gesprek gaande blijft. Hoeveel moeite is het om een bosje bloemen te sturen of een kaartje. Heel even laten merken: ik weet waar je mee worstelt. Ik zeg altijd: je wordt beter van aandacht. Een belletje is soms genoeg.’ Van Silfhout valt haar bij: ‘Dat is precies wat we in de praktijk zien. De gemiddelde ondernemer heeft er weinig ervaring mee en vindt het gewoon lastig. Dan is het fijn dat je dicht bij huis je adviseur hebt die je daarmee kan helpen.’ Beugelsdijk eindigt met een welgemeend advies: ‘Maak tijd voor je medewerkers. Ook voordat iemand uitvalt, zijn er vaak al signalen. Probeer die als leidinggevende op te pikken en begin een gesprek. Daarmee haal je denk ik de helft van het verzuim weg.’

Meer informatie? klik hier.

Interessante artikelen

Uw pensioen verandert – dit is wat u moet weten
Algemeen

Uw pensioen verandert – dit is wat u moet weten

29 mei 2025
Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties
Algemeen

Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties

29 mei 2025
Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   
Algemeen

Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   

29 mei 2025
Ed’s neusvleugel moest worden weggesneden door huidkanker
Algemeen

Ed’s neusvleugel moest worden weggesneden door huidkanker

29 mei 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025
Goede betaalbare zorg is in ieders belang
Dossiers

Goede betaalbare zorg is in ieders belang

26 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}